Nem
véletlen, hogy a darab írójának műveit
huszonhét nyelvre lefordították, és
negyven országban játsszák. Kitűnő humorral
rendelkező egyéniség Peter
Quilter,
és ezt ennek a műnek a fordításával Deres Péter
kiválóan tükrözi. Kőváry
Katalin rendezőre hálás feladat várt, hisz
olyan színészekkel kellett együtt
dolgoznia, kiknek neve etalon a szakmában: Voith Ági, Gesztesi Károly,
Székhelyi József
és a fiatalabb nemzedékből Bacsa Ildikó és Széles Tamás. A
történet szinte egyszerű, s mégis magában
hordozza az örök problémát:
generációk egymás mellett való
élésének nehézségeit. Jack (Gesztesi
Károly)
zenész, ki Maggievel (Bacsa Ildikó), az
énekesnővel régóta együtt szerepel. Jack
egyedül él, napjaira rátelepszik a felesége
elvesztése óta önként vállalt
magány, amelyet nem is hajlandó feladni. Ebbe a
magányba toppan be hirtelen
anyja, Beatrice (Voith Ági) és apja, Charlie
(Székhelyi József). Mindketten
szintén a szórakoztatóiparban dolgoztak, ám
koruk miatt már nem hívják őket. Jack
csupa tiltakozás, mondatainak minden kicsengése arra
utal, nem akarja
szuverenitását feladni. A
„harci zene”
háromszólamú, s mi, nézők
kíváncsian várjuk, milyen lesz a befejezés.
Graham
(Széles Tamás), ki mindenes a zenész mellett,
bár szerepéről nem kapunk teljes
meglátást, próbál navigálni ebben az
új felállásban, és
békefenntartót jelenít
meg.
A helyzet
sok humorral fűszerezett, és lehetőséget teremt Voith
Áginak és Székhelyi
Józsefnek is átadni a nézőknek
egyéniségük kiforrottságát.
Megmutatták, milyen
érzékenyek, s bizony néha kicsit hisztibe
hajló természetűek a művészek,
mennyire vágyják a sikert, a tapsot, s mennyire, de
mennyire céltalanná, szinte
önpusztítóvá válik, ha ez az
életforma hirtelen megszűnik.
Gesztesi
Károly kicsit még „billeg” a szerepben, de
úgy érzem, ezt saját élete okozza. Ő
valóban az a „fiú”, aki sóvárog
az életre, fényre, szerelemre, ám nyugtalan,
érzékeny, vívódásai néha
önmaga ellen fordítják. S éppen ezért
neki való ez a
szerep. Hangja kitűnő, jó előadója Bradányi Iván
dalszövegeinek. Mellette
partnernője, Bacsa Ildikó hangját is
megszerethettük. Gesztesi
Máté zenei összeállítása
emelte a darabot.
Ki kell
emelnem Major Attila
díszlettervező munkáját. A
klinkertéglás fal, az emeleti
feljáró szinte mozdíthatatlan
valóságot tükrözött, a malomkerékre
emlékeztető
mennyezeti lámpa, tele lemezekkel, s a falon lévő
„arany” lemezek híven adták
vissza egy zenész lakásának miliőjét. A
színpadot elfoglaló zongorával együtt,
melynek más funkciót is szántak, ebben pedig Bíró Tamás
vállalt szerepet.
Súgó: Csesznek Judit.
A darab
biztos sikerre
számíthat. Peter
Quilter mindig az élet vidám oldalát mutatja meg,
lehetőséget adva arra, hogy
néha mindenki magára ismerjen egy picit.
Hihető
és
nagyon valóságos színdarabbal kedveskedett
nekünk, nézőknek a Karinthy Színház.
Budapest,
2015. szeptember 29., sajtóbemutatóról
Hoffmann Katalin