Székely János (1929–1992)
erdélyi magyar költő
poémaként jelentette meg a
„Dózsá”-t 1964-ben, öt évvel
később a
sepsiszentgyörgyi színház
monodrámaként mutatta be Nemes Levente
előadásában. A
„Dózsa” ettől kezdve a szerző
drámaköteteiben is megjelenik.
Minden
monodráma színpadi előadása hatalmas
színészi teljesítményt feltételez,
igazi megmérettetés. Utóbbi időben több
színész is vállalkozik e nemes
kihívásra.
Mihályi Győző egy
alkatának megfelelő monodrámát
keresett, s ezt Székely János művében
találta meg, egy közismerten rejtőzködő
író művében, aki többnyire
parabolában, példázat formában írta
színpadi
alkotásait. Drámái nemcsak
áthallásosak, hisz minden történelmi
tárgyú mű
valamely jelenben lévő problémára keres
választ, hanem súlyosak is, tele a
főhős személyiségi problémáival, mint a
morális önazonosság. Erkölcsfilozófiai
kérdésekre mély és következetes
válaszokat ad. A Dózsa-téma
választását
feltehetően az erdélyi magyarság háború
és forradalom utáni válságos,
kétségbeejtő helyzete indokolhatja megírása
idején.
A
parasztvezér önvallomása minden tekintetben
alkalmas számos erkölcsi, társadalmi,
személyiségi kérdések
felvetésére és
sokoldalú válaszadásra. A monodráma
fejezetekre oszlik, az utolsó egy év
időrendjét követi (1514). „A párbaj”-jal
indul, „A vezér”, „A
lázadó”, „Beszéd
Cegléd piacán”, „A Temesvár”,
„A trónus”-sal záródik, közben
van két intermezzo.
A kezdetben hetyke, török ellenfelét
könnyedén legyőző magabiztos dalia rövid
időn belül a keresztes sereg vezére lesz, s joggal
mélázik el azon, vajon miért
őt választották vezérré, mi volt a
motiváció kiválasztásában? Van
annyira
önkritikus, hogy érzi, kiváló katonai
erényei mellett valami más indok is volt
abban, hogy a sereg élére tették. És
ezután van némi utalás arra, hogy
keresztes hadserege hogyan változott az ő
irányítása alatt lázadó parasztok,
nincstelen jobbágyok gyülekezetévé, mozgalma
pedig parasztlázadássá. Főként a
vagyoni különbségek, úr-jobbágy
ellentét, az úri kegyetlenkedések,
igazságtalanságok érlelik meg benne a
lázadásra való áttérést: ha
nem a török
az ellenség, akkor menjünk az urak ellen! Dózsa
elindult egy úton, a szabadság
útján, aminek tragédia volt a vége,
és egy idő után már maga is látta, hogy
harca hiábavaló, hamarosan legyőzik. Ekkor jut
eszébe, hogy volt egy pillanat,
amikor elfoglalhatta volna Budát, de elszalasztotta az alkalmat.
Vajon mi lett
volna, ha átveszik az uralmat az ország felett? Mit
csináltak volna a földdel,
hatalommal? Következtetése végén elismeri,
hogy nagy változás akkor sem lenne,
hisz előbb-utóbb létrejönne egy gazdag és egy
szegény réteg, ahogy eddig volt.
Hosszan
tűnődik a temesvári vég bekövetkeztén.
Legfőbb ellenségével, Zápolya erdélyi
vajdával már csak elfogatása után
nézhet
szembe, s következik a halálra való
felkészülés. Régen tudja, hogy mi vár
rá,
csak a módja ismeretlen előtte. Nem fél,
öccsét szeretné menteni, ám végül
az
sem sikerül. Bátran néz szembe a negyven ezres
nézőközönséggel, akik az ő
halálát jöttek megszemlélni, tűri a
fájdalmat szó nélkül, nem szabad
gyengeséget mutatni az ellenségnek. Halála
krisztusi halál, a tüzes korona és a
húsából evés erősen emlékeztet a
Megváltó szenvedéseihez, legalább is
Dózsa úgy
érzi, kínzói, legyőzői ezt a fenséges
szerepet osztották ki neki, nem is
gondolva a kézenfekvő párhuzamra.
A jól
felépített monodrámát Mihályi Győző
meggyőző alakítása tette teljessé. Egy sikerekre
vágyó, tettvágytól duzzadó,
céltudatos parasztvezérré érett
gondolkodó értelmiségit láttunk, aki
egyedül
birkózik meg súlyos dilemmáival. Hiteles
alakításról van szó, érdemét
kicsit
visszafogja a hatásszünetek rendre való
elmaradása. A meditálások, gondolati
felvetések között beiktatott szünetek
drámaibbá tennék a monodrámát.
Az
előadást Szőke István
rendezte, a díszlet
mindössze egy trónus, amelyet a kivégzéskor
vörös fénnyel világítanak meg, Kerényi József munkája,
a jelmezt Fekete Mária
tervezte. A költő hangján
hangfelvételről Dörner
György szólalt meg.
Kísérőzeneként Liszt „Les Preludes”
című szimfonikus költeménye szolgált
dübörgő hangerővel, a mű közepén pedig
felhangzott egy alkalommal Sztravinszkij „Tűzmadár”
című táncjátékának
jellegzetes forradalmi részlete.
Az
Újszínház a monodrámát a magyar
dráma napja
alkalmából tűzte műsorra.
Budapest, 2015. szeptember 21.
Megjelent
a Kláris 16/1.
számában.
Földesdy Gabriella