A
színházi évad nyitásaként
újra egy sikert
előre vetítő darabbal mutatkozott be a színház
társulata, hiszen a Mary Orr
regényéből készült film 1950-ben
történő bemutatásakor New Yorkban
megdöntötte
az Oscar jelölések számát. Tizennégy
kategóriában jelölték, amiből hatot
megnyert. A főszereplő, Bette Davis Cannes-ban a legjobb női
alakításért járó
díjat mondhatta magáénak.
Orlay Tibor kitűnő
érzékkel választ darabokat,
és ebben nagy szerepet vállal Zöldi Gergely
fordító, kit egyben dramaturgként
is megismerhetünk (A folyón túl Itália, A
nagy négyes, Hitted volna…).
Támogatás nélkül nehéz
színházat működtetni, de hála a bőkezű
mecénásoknak, egy
megújuló, izgalmas belsővel rendelkező épület
várja a kultúrára szomjazókat. A
színpad tágas, minden oldalról jól
belátható, így alkalmas volt egy
színház
öltözőjének bemutatására is. Kálmán Eszter
díszletei hatalmas tükrök, melyeknek
külön szerepet is szántak, körben
világítással, kényelmes székek,
kanapé,
pihenést kínálva két felvonás
között (esetleg a színdarab végén).
Padlóvázában
virágok, vörös rózsák és
világos színű kardvirágok. S indul a show, Bercsényi
Péter gyönyörű, tűzpiros, mélyen
dekoltált estélyi ruhában invitál
bennünket,
merüljünk alá a showbusiness világába.
Vele kezdődött a tükör szerepe is, hisz
hátoldala mintegy ablakként mutatta a
kívülálló szereplőt. A narráció
megjelenése ezzel a háttérrel még
izgalmasabbá teszi a darabot. Bercsényi
meghökkentő első látásra, de nem
taszító, s azonnal érezni, erős karaktert
ábrázoló színészt látunk, egy
pillanatra sem engedve, hogy
„másságán”
elgondolkodjunk.
S
máris egy gála megnyitóján találjuk
magunkat
David Thomson (Mészáros
Máté) kritikus, tárcaíró
készül a Tony-díj átadására,
melyet a legjobb női szereplőnek adnak át. Ám ennek
megnyerésének története
van, s mi nézők már repülhetünk is vissza az
időben.
Margo
Channing (Hernádi Judit)
éppen akkor
érkezik az öltözőbe, akkor derül fény
Bercsényi Péter szerepére, ő
„madárka”, a
mindenes, az öltöztető és bizalmasa a nagysikerű,
hírneves színésznőnek. Margo
tipikus megtestesítője a hatalmas egóval,
arroganciával rendelkező, ám
harmincas évein már rég
túljáró nőnek, ki
középkorúságát folyamatos
támadó
jelleggel fűszerezi. Ignjatovic
Kristina jelmeztervező kitűnően eltalálja az
első felvonás alatt szinte végig sötét
fehérneműben, nyitott köpenyekben játszó
színésznő habitusának
ábrázolását. S újra szerepet kap a
tükör: Karen Robers
(Egri Márta), Lloyd
Robers író (Márton
András) felesége megismerkedik a híres
színésznő egyik rajongójával, kit minden
darab előadásán lát, és beviszi őt az
öltözőbe. Margo reakciója ingadozó, de
kidobatás helyett meghatja a lány, Eva
Herrington (Kovács
Patrícia) ragaszkodása, figyelme, s
életének története. Maga
mellé veszi Evát, lecseréli
ruhatárát és saját ruháival
ajándékozza meg. S
innen indul a bonyodalom, illetve a könyörtelen harc. Margo
gyanútlan, Eva
pedig hamar leveti „pillangó” ruháját,
könyörtelen, gátlástalan farkassá
válik,
minden női praktikát, fiatalságát,
szépségét bevetve igyekszik Margo helyébe
lépni.
A híres színésznő pedig megbillen eddigi
(bár labilis) életszerepében, s előtör
a félelem, mely oly sok veszteséget vetít
elé. Barátja, Clamon Raymond rendező
(Szikszai Rémusz)
mellette áll, elviselve szerelme minden érzelmi
hullámzását,
de a nő csak rohan ebbe az önpusztító
érzelemvilágba, támadásként
megélve
minden történést maga körül. Eva pedig
kihasznál minden lehetőséget a csúcsra
jutás érdekében, még úgy is, hogy
Lloyd házasságát, valamint Clamon és Margo
szerelmét tenné tönkre. Két ember lát
át rajta: Madárka és David, a kritikus,
ki igazi múltját is kinyomozza. A lány
mégis győz, ám szánalmas módon, előbb
egy próbán veszi át Margo szerepét, majd
később Karen egy hirtelen és rossz
döntése segíti a színpadra jutáshoz.
Győzelme mégis vereség, hisz Margót
elveszi feleségül szerelme, az író
házassága rendbejön, és négyük
barátsága is
megmarad. Evára lecsap a kritikus, lerántva róla a
leplet, hazugságait
felhasználva láncolja örökre magához,
ám további sikert helyez kilátásba. S
újra a kezdeti színpadképnél vagyunk, a
díjátadáson: a Tony-díjat Eva
Harrington kapja, és aki átadja: az
önmagával, s a világgal megbékélő
Margo,
kinek nőiessége most teljesedik ki, vállalja korát
és a ráillő szerepeket,
boldog feleség, és ez minden szempontból a
lány fölé helyezi.
Hernádi
Juditról azt
mondani, kitűnő színésznő,
szinte sértő. Ez a szó nem adja vissza
nagyságát, tehetségét,
alázatát
szerepével szemben. Nyíltan felvállalta a darabban
saját korát is (bár kitűnő
génjeinek hála, nem látszódik rajta az
idő), nem félt kitárulkozni. Erős, nőies
karaktere újra sikert hozott a színpadon.
Kovács
Patrícia Evája nem csak az egyedülálló
nők erkölcsileg is vitatható
életmódját mutatja be, hanem a XXI.
századunkra is
jellemző magatartást is, s ez bizony sikerült is neki.
Pelsőczi
Réka
bravúros rendezése a darab végére
is csattanót hagyott, Rujder
Vivien fiatal színésznő, mint az
Eva-rajongók
táborának egyik
újságírójának
megszemélyesítője már ott van a nyomában,
előre
vetítve: jön ez újabb generáció, a
frissebb, fiatalabb erő.
Újra
egy kitűnő, gondolkodásra késztető
színdarabbal örvendeztette meg
színházlátogatóit az Orlai
Produkció. A társulat
sikerét elősegítette még: Kis-Kódi Judit rendező
munkatárs, Keresztes
Gábor
(zene) és Éltető
András (fény).
Budapest, 2015. szeptember 13.
Hoffmann
Katalin