Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

OSZLOPOS SIMEON

Katona József Színház – Kamra

Sarkadi Imre „riasztó” drámája jó helyen játszódik a Kamra különös, szürkén-nyomott atmoszférájában. Gothár Péter rendező, a saját maga tervezte díszletei között – teljes mértékben az 1960-as évek világa berendezésben, tárgyakban egyaránt – visszavisz minket Sarkadi világába, de amit elmond, történhetne bármikor. Történelmi események véletlenül sem említődnek a drámában, de a teljes céltalanság, a kiúttalanság, egy fegyelmi eljárás lefolytatása Kis János (Ötvös András) ellen úgy, hogy feltehetően nem is tud róla – ez valóban csak bizonyos külső körülmények között jellemző magatartás. Ettől még riasztóbb az „egész”.

Ital van bőven, nem vodka, nem pálinka – bor, ha nem is mindig jó minőségű, pezsgő – Szovjetszkoje Igrisztoje, ami nem annyira rossz minőségű (volt), lemezjátszó – a „buliban” magyar „kesergő” népdallal.

Előzmény is van. Kis János festőművész képének „kizsűrizése” egy kiállításról. Feltehetően nem egy „világkiállításról” (Magyarország, 1960), de ez is fájhat bárkinek.

Mindenkiben van jóság és gonoszság. Általában mindenki keresi önmagát, ki csak néhány évig, ki élete végéig. Kis János másnaposan egy nem túl karakteres, szinte „átlagos” férfi. Még csak nem is annyira elhanyagolt. Filozofál – ez már nem mindenkire jellemző. Annyit megtudunk, hogy szeretője, Mária (Rezes Judit) már nem hevül érte. Később megismerve, már az is kérdés, egyáltalán képes-e hevülni bárkiért is. János Mária elhidegülését is látszólag elég rezignáltan veszi tudomásul, meg azt is, hogy a nő egyszerűen – elmegy.

Ahhoz, hogy valakinek a gonosz oldala kerüljön felszínre, kerüljön túlsúlyba, rendszerint sok rossz dolognak kell történnie egyszerre. És általában ilyenfajta társ is szükségeltetik. Utóbbiban sincs hiány Vinczéné személyében (Szirtes Ági). Ránézésre itt, a Kamrában, nem sokat árul el saját gonoszságáról, ha nem is szívderítő a megjelenése az óriás disszonáns kontyával. De első mondatai már mellbevágóak. Saját fia akasztását színházi eseményként éli meg és tálalja Kis úrnak. Ezek után sok jót nem várhatunk tőle. Nem is kapunk. Kis János pedig szeretőjét, munkáját, majd lakásának felét is elveszítve betársul Vinczéné aljasságaihoz, sőt büszke lesz arra, hogy Vinczéné már megbízik benne. A lakótárs – albérlő – megérkezése után Vinczéné „kottájából” játszik, bár saját „hangját” is élvezhetjük. Az először nagyon tartózkodó Zsuzsi (Pálos Hanna) elcsábítása könnyűszerrel végbemegy, ehhez persze egy ilyen Zsuzsi is kell egy ilyen férjjel.

Párnacsatába fojtják elkeseredésüket barátjával, Jóbbal (Mészáros Béla), ez az ál-verekedés a tehetetlenség, a kiúttalanság jelképe. Mária is halványan bár, de megpróbál segíteni Jánosnak még távozása előtt, de János a női testen túl nem lát, vagy ezt mondja. Az idős Antal (Dióssi Gábor m.v.) pedig még a „buli”-ban inti Jánost a szex mindenhatóságától.

János annyira lecsúszik lelkileg-erkölcsileg, hogy nyugodtan kiszolgáltatja Zsuzsit Müllernek (Elek Ferenc) a pénzéért. Miért ne tenné, ő is milyen gyorsan „megkapta” az asszonyt… Azt nem tudni, éppen mennyire részeg. Folyton iszik, de soha nem „merev” részeg…

Zsuzsi János ellen fordulása – egy sarlóval, amihez kalapács is társult korábban – már csak a pont az i-in.

Az eredeti drámával ellentétben itt nincs orvos, nincs hordágy, és Mária sincs János mellett, ha a színen van is. János tökéletesen egyedül marad az emberek között. (Leszámítva Vinczénét.)

 Vegyük iróniának? Tegyük zárójelbe?

Nem lehet.

Valóban, mi (lehetne) ma az „értelmiség” feladata? Egyáltalán, beszélünk ma még „értelmiség”-ről?!

Kis János tanítani sem szeret, mert „ő sem tud rajzolni”, akkor mit tanítson.

A sikertelenség a legfőbb problémája, ami ölhet is. De „sikeres”-nek lenni egy ennyire ember-idegen közegben?! – a siker lehetne talán megőriznie önmagát. Ez nem sikerült igazán Jánosnak (sem) (és nem biztos, hogy más környezetben sikerült volna. A megoldást talán valahol nagyon máshol kellene keresni?)

Pár mondatos, de fontos szerep a Telefonosé (Szacsvay László) még kezdetkor – párbeszédük jól jellemzi János életfelfogását is, meg a körülményeket is. Mint ahogy fontos Müller kicsinek látszó szerepe.

További szereplők:

Mária meglehetősen halvány húga – Borbély Alexandra, az utólag erősködő Férj – Papp Endre e.h., a hús-vér Bálint, Zsuzsi férje – Kocsis Gergely, a bizalmaskodó bútorfelvásárló, Szabó – Ónodi Gábor m.v., Szállító – Szabó Gergely, Rakodó – Botka Zoltán, Postás: Nagy Gyöngyvér m. v.

Szcenikus: Tóth Kázmér, jelmez: Tihanyi Ildi m.v., Haj, maszk: Vég Attila (Vinczéné kontya!).

Dramaturg: Morcsányi Géza m.v.

2015. június 27.  előbemutató

(Bemutató: 2015. október 16.)

 

Györgypál Katalin

 
 

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©