Sarkadinak
sikerült 1960-ban
egy olyan drámát írnia, amely nemcsak akkor, az
56-os forradalom után pár évvel
hatott, hanem korokon átívelve, ma is megdöbbenti a
nézőt. Annak ellenére, hogy
a helyzetek, a viceházmester meg a bútorfoglalók,
a társbérlet erősen korhoz,
az ötvenes évekhez kötött. Mondhatnám,
bitang darab az Oszlopos Simeon,
fullasztó, tömény elkeseredettségétől
nem tudunk szabadulni a Kamra zsúfolt
színterét figyelve este 7-től ¾ 10-ig.
Az
író kéziratban maradt
drámáját 1967-ben mutatta be a Madách
Színház, a főhőst játszó Gábor
Miklós
egyenesen Sarkadit imitálva lépett színpadra. A későbbi bemutatók
Kaposvárott, Kecskeméten, majd 1982-ben, a
Játékszínben más-más oldalról
fogták meg a mondanivalót, legtöbbje már
akkor
elhagyta a Sarkadi által írt befejező jelenetet, amelyben
mentő és orvos
érkezik, Kis János még monológban
búcsúzik, s feltehetően élve marad, emellett
Mária visszatérésének is pozitív
– már-már bibliai – jelentősége van a
műben.
Mentőre és megváltásra most, Gothár
rendezésében sincs szükség, mindez el is
marad, Mária szerepe pedig tovább szűkült.
Kis János
festőművész lenne
igazából, de festményeit a kultúrpolitika
elutasítja, rajztanári
állásából
viszont elbocsátják, mert nem jár be az
iskolába. Nem fizeti a lakbért, erős
alkoholfogyasztó, a darab kezdetén még
Mária, a szeretője is elhagyja. Életét
már évek óta megkeseríti
Vinczéné, aki takarítás címén
jár hozzá, ám takarítás
helyett ármánykodik, kisebb-nagyobb gonoszságaival
tönkreteszi Kis életét. A
lakásába társbérlőként
beköltöztetett házaspár teremti meg az
ürügyet a
végzetes konfliktus kibontakozására. A festő
elcsábítja Zsuzsát, a feleséget,
majd az asszonyt eladja a házban lakó Müller
úrnak, aki pénzért vásárolja a
szerelmet magának. Mindezt Vinczéné megtűzdeli
hazugságokkal, a férj
feltüzelésével, titkon elad bútorokat, lopja
a szekrényből az italt, mindegy
mit, csak ártani akar mindenkinek. Kis János hiába
vágyik egy szabad, független
értelmiségi létre, olyan mélyre
süllyed erkölcsileg, ahonnan már nincs
visszaút, az elcsábított, eladott feleség
egy sarlóval vágja el a nyaki
ütőerét.
Tragédia
ez a javából, Gothár
Péter rendezése egy pillanatig sem enyhíti, nem
lájtosítja a történteket, sőt
meghagyja az 50-es évek díszleteiben a cselekményt
(a díszlettervező is Gothár
Péter). A szomorú környezet, a szegényes
ruhák, kellékek, az élet kicsinyes
velejárói, a főhős szabályos vergődése
és a végzet felé haladás biztos tudata
nyomaszt bennünket, végül már a
gyilkosság tudja csak feloldani a
megoldhatatlan helyzetet. A rendezőnek sikerült végig
fenntartani azt a
feszültséget, ami odaszögezi a nézőt a
színpadon történtekhez, állandóan
várva
a végkifejletet.
Mi az, ami
állandó minden
színpadra állításban? A kiúttalan
sorsú művész – az önként vállalt
aszkézisének
részeként – az aljas módszerekkel
másokat tönkretevő Vinczénéhez válik
hasonlóvá – épp ahhoz a személyhez,
akit gyűlöl és megvet –, amikor Zsuzsit
eladja a pénzes Müller úrnak.
Indítékáról csak sejteni lehet valamit (a
rosszat
rosszal lehet, vagy kell felülírni), mint ahogy Kis
János végletes
magatartásának okára, lump alkoholista,
zilált életének miértjeire is csak
koronként tudunk következtetni. Míg a 60–70-es
években a levert forradalom és a
művészi alkotások kizsűrizése állt
motiváló okként, mára már mindez
öncélú
kiüresedéssé, az élet vélhető
abszurditásának jegyében átérzett
értelmetlenségévé változott.
Vinczéné gonoszságára sem lehet
ráfogni, hogy
azért ilyen, mert a fiát felakasztották.
Már indok sem kell ahhoz, hogy valaki
egyszer csak gonosszá váljon. Simeon messze
ellátott az oszlop tetejéről, s
várt valamire, a párhuzam mára elvesztette
funkcióját, Simeont ki is
hagyhatnánk a „buliból”.
Gothár
Péter rendezésében
megformált karakterek szerint a lét vált
értelmetlenné, egyéb motivációt nem
kell keresnünk a miértekre. A Kis János
szerepét játszó Ötvös
András labilis
lelkületű, magabiztossága vagy sosem volt, vagy elillant
kusza, töredezett
életében. Lételeme az állandó
alkoholfogyasztás, ám az alkoholt úgy issza, mint
ahogy a drogos küzd a mindennapi kábítószer
beszerzéséért. A „lássuk Uramisten,
mire megyünk ketten” kihívás erőtlenül
hangzik el, s az éterbe hull. A főhőst gyenge
karaktere kudarcra predesztinálja az első pillanattól
kezdve. Máriát Rezes
Judit szenvtelenné formálja, nem tudunk meg
róla semmit, miért jött s ment el
Jánostól, utolsó pillanatban való
visszatérése majdnem funkciótlan.
Vinczénét Szirtes
Ági
alakítja, nem indulatból cselekszik, mintha csak a
hobbyja lenne az
aljasság. Kötény és papucs mellett hatalmas
paradicsomkontya jelzi lényének
abszurditását, a konty sárgadinnye
nagyságú a fején. Pálos Hanna
Zsuzsiként a
gyanútlan, naiv nőt próbálja hozni, kissé
anakronisztikus ebbeli igyekezetében. Kocsis Gergely Bálint
(a férj) szerepében, Mészáros
Béla Jóbként remekmívű
epizódokat produkálnak a Kamra pici
színpadán. Szacsvay
László pármondatos
postása és Elek Ferenc
alig pármondatos Müller úr-ja bizonyítja,
hogy nincs kis
szerep, vagy ha van, azt egy jó színész nyugodt
szívvel eljátszhatja, nem lesz
kisebb tőle. Ironikus szerepet kap a szocializmus két
jelképes tárgya, a sarló
és kalapács. Valaha mindkettő az építő
munka szimbóluma volt, itt és most a
rombolás eszközeivé váltak. A főhősnek az
éles sarló (eredetileg tőr) visszahozhatatlanul
vágja el nyaki ütőerét, s lép ki fiatalon a
megsemmisülésbe, Vinczéné a
kalapáccsal rontja el a fürdőszoba
ajtózárát, öncélúan, csak
azért, hogy ne
lehessen használni.
Dramaturg:
Morcsányi Géza
m.v., jelmez: Tihanyi Ildi
m.v.,
szcenikus: Tóth
Kázmér, fény: Pető József. A rendező
munkatársa: Tóth Judit
volt.
Budapest, 2015. június 28. ,
előbemutató
(Bemutató: 2015. október 16.)
Megjelent a Kláris 16/1. számában.
Földesdy
Gabriella