Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

A Bernhardi-ügy (Bernhardi professzor)

Örkény István Színház 

A darab 1912-ben született a második címen, írta Arthur Schnitzler, aki akkorra már az életének több szakaszán túl volt. Édesapja orvos volt, ő maga is annak készült, több cikket, ismertetőt írt apja által szerkesztett folyóiratba, majd átvette apja orvosi munkáját. Ismerte Freudot és Klimtet, a századforduló minden fontos osztrák, haladó gondolkodású értelmiségét. Irodalmi munkássága, az irányt adó, politikai jellegű, erkölcsi és vallási felfogások figyelmen kívül hagyása miatt, nem volt sikeres, sőt a színdarabjait betiltották, ezt is.

Schnitzler 1932-ben meghalt, így nem lehetett tanúja annak, hogy a darabjában felmerült probléma, egyik országból a másikba görögve itt Európában mekkora hatalmas megállíthatatlannak tűnő hógörgővé vált és mekkora károkat okozott anyagilag és az emberi lelkekben és gondolkodásban is.

A Bernhardi professzor által vezetett magánklinikán egy fiatal lány haldoklik, akihez a nővérke kérésére megérkezik a katolikus egyház képviselője, hogy feladja az utolsó kenetet. A leány a fájdalmát csökkenteni akaró kezelés következtében úgy érzi, hogy javul, és várja a vőlegényét. Ebben a helyzetben a professzor nem engedi be a papot a beteghez, abban reménykedve, hogy a halál rémképétől megkímélheti. Folyik a vita az összegyűlt orvosok és a pap, a professzor között, miközben meghal a lány. Az esetből újságcikk lesz, majd megszületik a gyanú, hogy a professzor az egyház ellen lépett fel, és nem a leányt akarta megóvni. Nő, nő a lufi, amíg politikai problémává válik a parlamentben, bíróságra kerül, és a professzort lecsukják 2 hónapra, amit le is ül. A szereplők között az akkori társadalom csoportjainak a képviselői fejtik ki nézeteiket a katolikus erkölcs védelmében, színezve a vitát azzal a nyíltan emlegetett problémával, hogy Bernhardi zsidó, ezért is áll szemben az irányt adó katolikus erkölccsel és az ez által meghatározott politikai irányvonallal.

Sok mindenen csodálkozunk. Az egyik, hogy a darab szerint már az 1900-as években ennyire éles és széles körű volt a Monarchiában az antiszemitizmus, és az ezzel kapcsolatos nézetek semmit sem fejlődtek, ugyanazok a lapos, alacsony színvonalú érvekkel győzködik egymást ma is az antiszemitizmus hívei.

Schnitzlerben egyáltalán nem rémlett fel a jövő, a később borzalommá vált századfordulós problémákat egyszerűen emberi tévedésnek, megbocsátható egyéni hibának tekintette. Erről tanúskodik a sajátos befejezés. Megdöbbenéssel nézzük (ma) a megoldást: a nővérke elismeri, hogy nem mondott igazat a bíróságon. Mindenki megnyugodni látszik, ja, akkor ez volt az oka az ítéletnek.

Ascher Tamás rendezése remek, peregnek az események, gyorsak, és logikus szembenállás bontakozik ki a szereplők nézetei között. Egyetlen apróság okozott problémát, szégyenkezünk is megemlíteni a sok pozitív tény között, ez a vidéki, munkát kereső orvos szerepe, ennek a szálnak nem találtuk a kapcsolatát a darab lényegével, de még a mai gondjainkkal összevetve is szinte humoros volt. Senki nem vette figyelembe szánalmas könyörgését. Ma inkább a politikusok rohangászhatnának könyörögve az orvosokhoz, hogy jöjjenek haza és vállaljanak munkát vidéken.

Dr. Bernhardi, a belgyógyászat professzora, az Erzsébet klinika igazgatója, Mácsai Pál és Dr. Flint vallás-, közoktatási és egészségügyi miniszter, Gálffi László régről ismerik egymást, remek vitapartnerek. A probléma, hogy hová vezet a szakmaiság egyedüli figyelembevétele vagy a szakma háttérbe szorítása és az elismert társadalmi érdekek előtérbe nyomulása. Tulajdonképpen ez a vonulat a darab második fontosnak ítélhető problémája, és mint tudjuk, egyértelmű válasz nincs rá. Mind a ketten remekül játszották a rájuk osztott szerepet. Mácsai rendíthetetlen, merev szakmai felsőbbsége megakadályozta, hogy egyáltalán „megértse” a problémát, mindezt remek testtartással, arcjátékkel hitelesítette. Gálffi ragyogó politikusi „lazasággal”, a fontosnak és nem fontosnak tartott mondataival kitűnően alakította a politikust. Minden szereplő kiváló alakítást nyújtott.

Jók voltak a díszletek, Izsák Lili munkája. A színek között a változásokat a színészek maguk rendezték el, precízen, biztosan tudván, hogy melyik széket milyen szögben kell állítani a következő szín érdekében. Az átalakítás gyorsan ment, hiszen kevéssé változott a szín, de változott. Kiírással lökték a nézőket az új helyszínre, például egy minisztériumi irodába Bernhardi professzor szobájából stb.

Meglepő volt, hogy egyvégtében, 2 óra alatt lejátszották a teljes darabot. Szerintem jó megoldás volt. Nem tört meg a gondolatsor. A mai hosszú mozi előadások időszakában nem is tekinthetjük megterhelőnek a 2 órát.

Időszerű volt-e a darab? Igen, időszerű volt az utolsó jelenet kivételével, de mint írtuk, az utolsó jelenet – véleményünk szerint – Schnitzler „hibája”, és nem a gondolatsor logikáját követi.

Gratulálunk a színház társulatának a remek munkájához!

 Fordította: Kertész Imre.

 Budapest, 2015. április 10.

Megjelent a Kláris 16/1. számában.


Tóth Attiláné


♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©