Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

BUBORÉKOK

Radnóti Színház

Mohácsi-testvérek, Buborékok (Csiky Gergely után), Radnóti Színház – nem túl nagy a színpad – és Kováts Adél (Szidónia). Ennyi információból szinte előre össze is lehet rakni – hittük – az előadást. Három felvonásban, ahogyan az Csiky Gergelynél illik.

Tévedés. Nem teljesen. Kováts Adél valóban sziporkázik a szerepben. A színpad hátsó területe is nyitott. És nagyjából valóban a Buborékokat látjuk, meg azt, ahogyan – ha nem is egyszerre, ha kicsit zűrzavarosan, ha kicsit harsányan, de – szétpukkadnak ezek a buborékok. Csak éppen hirtelen, amikor látszólag mindennek vége, a fiatalok új buborékokat fújnak, most már maguknak – legalábbis erre következtethetünk. Nevetésünk addig is fanyar volt, vagy éppen csak elnéz(előd)tük a színészek játékát, például a második felvonás hosszas élőképében. Ami persze nem is élőkép. Mint nagyon sokszor itt sem az minden, aminek látszik. Nagyon nem. Ezért érdekes, a színészek olykor különös, olykor szinte önfeledt játéka mellett. A verekedések például sosem lehetnek „önfeledtek”, természetesen.

Korrupció. Persze, ez a darab központi problémája. (Körösök szabályozása, mint az ismeretes.) Na de 1000 Ft-os számla kifizetése, vagy akár 5000 Ft-osé (persze, akkor sokkal-sokkal többet ért, de) – ma, amikor milliárdok röpködnek a levegőben? A becsületét féltő férj (Rábay Miklós – Pál András) így aztán lemond ugyan állásáról, de – nem örökre. A Solmay-vagyon elúszott, szentigaz, de nem csak Szidónia költekezése miatt – tehette volna, övé volt –, hanem bizony inkább a kártyán, kedves szerető férje jóvoltából. (Solmay Ignác földbirtokos – Gazsó György) Aki éppenhogy nem nyert a kártyán, bár előbb a nyerést állítja – akkor minden rendelhető, kivéve a cselédlánynak (Betti, szobalány – Petrik Andrea) egy szabadnap –, hanem vesztett, és nagyon sokat. Papucsférj, hogyne – de, mint egy gyenge pillanatában bevallja, biza’ gyávaság is hajtotta hallgatni 30 évig. És a kártyázást sem hagyta abba, mint látjuk. Annyira azért nem papucs.

Szinte felesleges megemlíteni is: amikor kiderül, hogy a cselédlány a férjtől lett terhes, feleségének, Szidóniának szeme sem rebben…

A három felvonást „muszáj” végig látni-érteni-értelmezni magunkban ahhoz, hogy értékelni tudjuk a végét. Hogy egyáltalán fel tudjuk fogni azt a sokrétűséget, amit Mohácsiék a színészekkel egyetemben, no meg élőzenével, jelmezekkel, miegyéb hatásokkal – elénk tálalnak. Nem mindenki szereti, nem mindenkinek tetszik, feltehető. Lehet hasonlítgatni korábbi előadásokhoz, meg persze Csiki Gergely eredeti darabjához, hangsúlyos mondataihoz, amik itt valahogyan, valamiképpen vannak ugyan, de nem annyira hangsúlyosan. Mert ha a korrupció általános, akkor miért pont Malvin tette tűnne ki? (Szerafin – Szávai Viktória – számláit ő fizeti ki, hogy a számlákkal zsarolhassa férjét a „pályázat” elnyerése érdekében, mint tudjuk.) Dehogy tűnik ki Malvin (Martin Márta) játszmája. Sőt, kapóra jön a pályázatot egyébként elnyert férj (Hámor nagyvállalkozó – Márton András) hirtelen elhalálozása (!), hogy ne maradjon hoppon az éppen kikosarazott hozományvadász fiú. (Béla országgyűlési képviselő – Rétfalvi Tamás). Hab a tortán, hogy nála láthatóan idősebb színésznő játssza Malvint, a kontraszt így még élesebb. Szóval lehet hasonlítgatni, de nem nagyon érdemes.

Nehéz kiemelni az összetett, egymásba átfonódó sűrű eseményekből egy-egy színészt. Alapjában véve nem sok történik, mégis tele van a színpad a legtöbbször. Teljes asztali szervíz röpköd a levegőben és köt ki a padlón Rábayéknál. Oroszlánszobor „közlekedik” részeg fiúkkal. (Róbert – Adorjáni Bálint) Tinilányok okítják ki Bettit – aki, mint később kiderül, terhes –, hogy a nyelves csóktól lesz a gyerek… és zavarba kerülnek egy sárgarépától. (Aranka – Móga Piroska e.h., Gizella – Andrusko Marcella).

Gizella legalább érez valamit: szerelmes. Annyira, hogy ő ellentmond végül anyjának, és kiáll a fiatal „cseléd” Tamás mellett (Somhegyi György e.h.), aki persze sem nem „cseléd”, sem nem „paraszt”. Csak fiatal és csendes. Bezzeg az apja! – kellően harsány, kellően „rokon” – úgy messziről.(Morosán Demeter – Schneider Zoltán) Tele pénzzel. Nem veszteget ő, csak ad… ha lehet adni, mindenesetre. De legalább jóindulattal (is). A fokhagyma és a házipálinka mellett.

Külön „műfaj” Chupor úr, a művészlélek művészi eleganciával, aki végül – minthogy nem kaphatja meg az imádott Szidóniát – elveszi a kis „békát”… (Chupor Aladár – Szabó Kimmel Tamás). Másféle szerzet Rábay Miklós osztálytanácsos, Szidónia férje, aki tisztességes – vagy az akar(t) lenni. Kellően féltékeny, így aztán folytonos a „balhé”. Nem annyira úri viselkedés, Szidónia magához tér mégis, bár valamennyire kérdés marad, mennyire fogja fel igazán, hogy férje állása, becsülete forog kockán, nem pedig Chuporral lejtett tánca a bálon. Hiszen férje sem öngyilkos nem lesz, sem állás nélkül nem marad, sőt úgy tűnik, vidékre, a gyűlölt, lenézett Pankotára ő sem megy.

Betti sem marad egyedül, hozzáadják az inashoz. (András – Róbert Gábor, aki egyben Adolf és Bangó úr is.) Az útban lévő gyerek így „családban marad”…

Özvegy Sereczkyné (Martinovics Dorina) sem marad egyedül, valamiként Róbert mellett köt ki. Mert a fiúk dolgozni fognak! – ahogyan ezt apjukkal tervezgetik korábban, egy szavukat sem lehet komolyan venni.

Új buborékok…

Vidékre végül csak a házaspár megy, válás nélkül, elmerengve azon, hogy megöregedtek, elmúlt az életük. Valamicske vagyonukkal vághatnak neki a vidéki életnek.

Valóban „szomorú komédia”. De azért sokszor nevetünk „mégiscsak”.

A kifejező zene és koreográfia Kovács Márton munkája, díszlettervező Khell Zsolt, a kitűnő, inkább a mai kort idéző színes ruhákat, a férfiak elegáns öltönyeit Remete Kriszta tervezte, dramaturg (természetesen) Mohácsi István, Hárs Anna. Rendező: Mohácsi János.

Budapest, 2015. március 9.

 

Györgypál Katalin

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©