Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

KOMÁMASSZONY, HOL A STUKKER?

József Attila Színház

Huszti Péter vitte színre Görgey Gábor korábbról már jól ismert, külföldön is nagy sikerrel játszott vígjátékát, vagy inkább már bohózatát. A gyerekjátékra utaló cím komolyabb világba visz – látszólag, hiszen élet-halál kérdése forog fenn – látszólag. Hiszen azt nem tudjuk, hogy a „stukker” egyáltalában töltve van-e – bár egy lövés a levegőbe valamikor eldördül, meglehetős nagy robajjal.

Komámasszony nincs, egy pincébe bezárva öt férfi viszont van. A pince nem túl tágas, de nem is túl szűkös, van benne néhány szedett-vedett ülőalkalmatosság, köztük egy hordó, meg egy romos karosszék. Van asztal, meg kredenc, lehatárolja a magas drótháló, ráaggatva mindenféle kosár, pár csizma, kisebb vájdling, miegymás. Fejük fölött meg lóg egy óriási kulcs. (Díszlettervező szintén Huszti Péter) Hátul egy zárt ajtó. És oldalt is egy ajtó, mint kiderül, a toilette-toalett-WC-budi – kinek hogy tetszik – ajtaja. Használata azonban kiváltsághoz kötött: a stukker mindenkori birtoklójának kiváltsága. Az első felvonásban a pisztolyt kizárólag Cuki úr, a börtönviselt, primitív férfiú (Rékasi Károly) szorongatja, és terrorizálja vele a többi négyet. Természetesen visszaél a hatalmával, miért (pont ő) ne tenné? – ilyen a világ. Így aztán a Méltóságos, valamikori katonatiszt (Ujréti László) „készséggel” elismeri, hogy Cuki úrnak említésre méltó ősei voltak – és csak neki, meg hogy van neki „szellemi” valamije is, ezt az értelmiségi Kiss (Fila Balázs) kénytelen megerősíteni. Kiss igyekszik a „kultúrát” menteni, nem sok sikerrel, Márton (Nemcsák Károly mint „dísz-paraszt”) viszont – a többiekétől elütő ál-népi öltözetében – a „rezervátumot,” faluját, ahol Iluskája, a mellyes lyány a szeretője. Hamarosan Iluska Cuki úr szeretője volt, és most is (!) csak az ő szeretője – ennek elismeréséhez nem volt elég a pisztoly fenyegetése, inkább mutatkozott hatásosnak egy hold zsíros föld ígérete. No és K. Müller, a „hatalom” készséges kiszolgálója (Szerednyey Béla)? – Kiszolgál, érvek és ész nélkül. Bőrét menteni. Sőt, felszolgál: Cuki úrnak a főtt tésztával teli húslevest – amiből a tésztát Cuki úr végül kézzel tudja csak kivenni –, meg csirkét, sőt bort is. Mindezt a kredencből. A többiek természetesen csupán nézik „nótázva”, hiába terít meg számukra is K. Müllerünk.

Sok helyzeti komikum után a stukker a földre kerül – és megindul érte a harc.

A küzdelem kimenetelét, gazdáinak változását a második felvonás tárja elénk. Cuki úr a bojtos sapkájában, most már a stukker nélkül meghúzza magát, igyekszik háttérben maradni, volt alkalma megtanulni ezt a „hűvösön” korábban. A térdnadrágos Méltóságos, kezében a pisztollyal,  „konszolidációt” hirdet, ami nem áll másból, mint saját hatalmaskodásából, a (rég)múlt jelenbe hozásának igyekezetéből. Apróságokért is statáriumot tartana, lelövöldözné az embereket, de még a bolhát is, amely nem „nemzeti”. De semmi nem tart örökké, az ő hatalma sem – Márton kaparintja meg a stukkert. A kulcsot ő sem akarja levenni, hogy kijussanak (ahol már nem lenne stukkere, azaz hatalma), inkább felszántatna minden talpalatnyi helyet, beleértve a házak, városok helyét, még a ballonkabátos Kiss könyvtárát is, lepkegyűjteményével együtt. De szerencsére nem tud kiteljesedni ő sem, mert Kisshez kerül a pisztoly. Na, most már jöhet a kultúra! – gondolhatnánk. Persze, nem jön. Kiss legalább annyira hatalomvágyó, mint a többiek, bár K. Müller is végre használhatja a „budit”.

Ám mégis csoda történik: együtt leveszik végre a kulcsot, ideje kimenniük innen! – A kulcs azonban nem illik a zárba. A stukker még mindig ott hever a padlón, a közös megegyezés abban a pillanatban érvényét veszti, amikor kiderül, hogy zárva marad az ajtó – és mi nem tudjuk meg, a pisztoly kinek a kezébe kerül újra a zárt pincében.

Az is érdekelt volna, a bő hosszúnadrágos K. Müller mit kezdene a stukkerral? Az ő kezébe azonban feltehetően továbbra sem fog kerülni…

Jelmeztervező: Kovács Yvette Alida.

Mi adja ma a darab sikerét? Talán az (is), hogy minden egyes néző beleképzelheti magát: ő vajon mit tenne, ha hatalomhoz jutna akár egy ilyen kis ál-közösségben is. Vagy nem.

A színészek minden esetre igyekeznek kihasználni minden helyzetkomikumot, szójátékot, butaságot, rajtuk nem múlhat az előadás sikere.

Az előadásra amúgy igencsak nehéz bejutni ma is.

Budapest, 2015. 02. 25. 

 

Györgypál Katalin
♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©