Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

KOMÁMASSZONY, HOL A STUKKER?

József Attila Színház

Görgey Gábor furcsa címmel írt színpadi művének megjelölt műfaja „komédia két felvonásban”. A színház szórólapján egyszerűen csak „vígjáték” szerepel, a két fogalom közt azért van némi árnyalatnyi különbség. De már az első pillanatban kiderül, hogy nem szokványos vígjátékról van szó, mert az öt férfi szereplő véresen komoly szituációs játékot játszik, nem tudni az előzményt, a helyszínt, a motivációt, csak azt, hogy akinek a kezébe kerül a pisztoly, az parancsol a többieknek.

Az író benn a Kádár korszak sűrűjében (1966) írta meg könnyed stílusban a hatalom arroganciájáról kialakított véleményét. Akkor csak a komédia hordozhatta témaként az emberi kiszolgáltatottság, a zsarolási potenciál és önkény ilyenfajta eseteit. Az írói mondanivaló igen egyszerűen megfogalmazható: aki a hatalom birtokosa, az mindent megtehet alattvalóival, az alattvalók viszont életük megmentése érdekében minden parancsot teljesítenek.

Az öt szereplő valamiféle kvintesszenciáját adja a 60-as évekbeli kádári rezsim összetételének. Az öreg Méltóságos úr még a háború előtti korszakból maradt itt zárványként, ősei a gothai almanachban megtalálhatók – amire nagyon büszke –, de Isonzót, Doberdót is felemlegeti az I. világháborúból. Márton a szabad paraszt álmait kergeti, bütyökmagot szeretne vetni sok-sok hektáron, Kiss képviseli az értelmiségit, és nagyon félti a Nemzeti Könyvtár értékes állományát a kultúra romboló elemeitől. Cuki úr alvilági figura, aki mindenféle huligánságra képes, végül K. Müller, a mindentől rettegő, meghunyászkodó, bármely hatalmat és irányzatot kiszolgáló kisember. Magatartásukból világosan kiderül, hogy miként változnak át egy pillanat alatt cezaromániás őrültté, amikor a pisztoly éppen a kezükbe kerül. Szenvedő alanyként persze másképp látták a helyzetet, és csak a szabaduláson járt az eszük, hatalmat kapva már nem volt fontos a bunkerből való kimenekülés. A befejező jelenet kissé eltér a nyomtatott változattól. A szöveg azt sugallja, hogy a történet túlmutat önmagán, mintha az élet felülírná a komédiát, mert meghajlás, taps után derül csak ki, hogy nem tudnak kimenni a bunkerből, és Cuki a magához ragadott stukkerrel újrakezdi a játékot. A rendezés ezt a felülírást elhagyja.

A komédiát Huszti Péter rendezte (ő egyben a díszlettervező is), inkább a humort hangsúlyozta benne, mint a szituáció jelenlegi aktualitását. A szoba falait drótkerítés helyettesíti, két ajtó látható, egyiknek hatalmas kulcsa a mennyezetről lóg le, végül kiderül, hogy hiába sikerül leszedni, nem nyitja a vasajtót. A másik a WC ajtó, ami több humorforrás helyszínéül szolgál. A berendezéshez tartozik néhány jellegtelen bútor, pianínó, aktszobor, utóbbiak némi funkciót kapnak a játékban. A jelmeztervező (Kovács Yvette Alida) társadalmi beágyazódásuk szerint öltözteti szereplőit, az értelmiségi Kisst világos ballonkabátba, a Méltóságost kockás térdzokniba és térdnadrágba, Mártont ünneplős parasztruhába, Cukit trógerszerelésbe bojtos sapkával, K. Müllert kishivatalnoki nadrág-ing-mellényes együttesbe.

Végül is a színészek teljesítményén múlik, mit tudnak kihozni a darabból színészi játékkal, ötlettel. A két legjobb karaktert Ujréti László (Méltóságos) és Szerednyei Béla (K. Müller) formálja meg, Rékasi Károly (Cuki) erőteljes alakítást nyújt, alkata ellen kell küzdenie a színésznek. Fila Balázs (Kiss) jó színvonalon játssza a ballonkabátos értelmiségit, az ő jellemének átfordulása lep meg bennünket legjobban. Nemcsák Károly (Márton) kicsit túljátssza a népies figurát.

Mintha eljárt volna kissé az idő Görgey komédiáján, mostanság sokkal kegyetlenebb játékok divatja járja a nagyvilágban.

Budapest, 2015. február 26.

Megjelent a Kláris 15/5. számában

Földesdy Gabriella  
♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©