Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

OLYMPIA

Karinthy Színház

Molnár Ferenc (szomorú) vígjátéka egyetlen éjszakának története egy monarchiabeli fürdőváros elegáns hoteljében játszódik, melynek leírása, mint mondják, igencsak emlékeztet Karlsbadra. A díszletek alapján ezt könnyen elképzelhetjük. A darab 1928-ban íródott, eredetileg A császár kék szeme címmel. Még ugyanebben az évben mutatta be a Magyar Színház nagy sikerrel az osztrák hercegnő és a – sok nyelvet beszélő, kitűnően bridzselő és kitűnően lovagló, világot járt, de végtére mégis „csak” paraszt származású – magyar huszárkapitány furcsa fordulatot vett szerelmi történetét.

Vígjáték, hiszen nem hal meg senki, jót mulatunk a három felvonás alatt sok-sok jeleneten, élén Krehl csendőr-alezredes (Bezerédi Zoltán) meglehetősen buta arcán, darabos mozgásán, vagy Plata-Ettingen herceg-tábornok, a császár hadsegédje (Szilágyi Tibor) katonás papucsságán, aki akkor „nyaral”, ha nem neki kell parancsolnia, bőven megteszi ezt helyette felesége, Eugenia (Pásztor Erzsi).

Eugenia, aki pontosan tudja, mi illik, és mi nem. Például bridzselni azzal a huszárkapitánnyal, aki férjével előző évben „sétálgatott” valahol máshol, szabad, pénzt elnyerni tőle szintén szabad, de lánya flörtölése – különösen, hogy Lina, a mindent tudó vénlány (Egri Márta) ezt szóvá teszi, sőt „kürtöli” – nem szabad, mert férje magas pozíciójába kerülhet, no meg Oympia (Balsai Mónika) várható udvarbeli karrierjét is veszélyezteti. Olympia kitanított, engedelmes leánya anyjának, amúgy sincs tisztában saját érzelmeivel. Még hogy ő egy ilyen alantas származású férfit szeressen? Saját magának is hazudik, így hát ha nem is könnyen, de sikerrel vérig sérti – „kivégzi” – a szerelmes, érte rajongó Kovács huszárkapitányt (Marton Róbert), éppen származásának lebecsülésével. De „kifizeti”: lovaglómesternek ajánlotta a császár legkedvesebb leánya mellé.

Látványos a hölgyek összeomlása, megtudva, hogy Kovács kapitány nem is Kovács és nem is kapitány, hanem egy világot járt szélhámos. És egyben sokkal érdekesebb is Olympia, az amúgy 10 éve özvegy Orsolini hercegné számára, akinek összesen egy király udvarolt azóta.

A „külvilág” persze nem tud semmit, Lina továbbra is kotnyeleskedik, Albert (Szirtes Gábor) hallgatag és főleg sértődékeny, a betoppanó apa, a tábornok nem lát semmit, annyira lefoglalja a császár kegyeinek keresésében saját „dicsőségének” taglalása, és legalább annyira sértődékeny, mint Albert. Cselekedni csak Eugenia képes, miután kisétálta magát a kertben. A megoldás kulcsa Olympia: a botrányt elkerülhetik, ha a szélhámos úrral tölt el egy pásztorórát.

Olympia áldozatként szeretné megélni azt, amire igazából vágyik, mert – miért is? Szereti Kovácsot? Nem teheti. Szereti az egyenruhát? Kovács számára már nem egyenruha az uniformis, csak egy jelmez, ami amúgy igen jól áll a férfinak. Olympia szereti az apját, ezért „feláldozza” magát? Ez is fals, mert azért valamit érez a huszárkapitány iránt. Vágyat? Szerelmet? Nos, az együtt töltött órák után már be meri magának vallani, hogy szerelmet. Az ál-Kovács meg úgy is elutazik azonnal.

De az élet másképpen folydogál. Kovács megjelenik. Mert az ál-Kovács mégis az igazi Kovács, aki a tábornoknak – közepes, de – tanítványa volt. A magyar huszárkapitány becsülete viszont nem engedi, hogy továbbra is hordja a kapitányi egyenruhát, hiszen a „szélhámos”-tréfát ő eszelte ki és hajtotta végre a gőgös hercegné megleckéztetésére. Akit – állítólag – nagyon szeret. Erről én a látottak alapján nem vagyok olyan nagyon meggyőződve, de erről a szerzővel lehetne csak vitatkozni, a rendezővel és a színészekkel nem, hiszen a pásztoróra kikövetelése – „kizsarolása” – Molnár Ferenc tollából származik. Tehát megleckéztetésül. A hercegné ugyanis meg van győződve az „emberi egyenlőtlenség”-ről. A férfi pedig érezhetően másképpen beszél már Olympiával az éjszakát követően.

Kovács huszárkapitány valahová észak felé szándékozik elutazni még aznap, további sorsáról kevés tudható. Talán hazamegy „paraszt”-nak, és átadja a tábornok úr meleg üdvözletét a régi barátnak. A tábornok urat ugyanis egyáltalán nem zavarja mások „alantas” származása, jól érzi magát Kovács társaságában is. Érdekes.

A hercegné azonban már sohasem fogja látni Kovácsot, bár most már szeretné – erről Kovács kezeskedik. Becsülete, öntudata nem engedné. (Nem beszélve arról, hogy a „leckéztetés” már megtörtént...) A tábornokék amúgy is délre utaznak. Olympia egy keserű tapasztalattal többel élheti tovább a felső körök unalmas életét. Már ha egyáltalán a történteket képes feldolgozni, amire azonban kevés esélyt látunk anyja oldalán.

Így hát a három felvonás alatt jókat derülünk olykor együtt a színészekkel; nem ennyire jókedvűen állunk fel a vastapsok után a székeinkből. Végtére is ez volt az előadás célja.

A míves díszlet Horesnyi Balázs terve, díszletkivitelezés: Major Attila. A látványos, szemet gyönyörködtető, színes jelmezek Tordai Hajnal munkáját dicsérik.

Rendezte: Korcsmáros György, híven követve Molnár Ferenc szellemét, pontosan és árnyaltan felmutatva az emberi viszonyokban az árnyoldalakat is.

Művészeti vezető: Karinthy Márton.

2015. február 14.

Györgypál Katalin

 
♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©