Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

KVARTETT

Pesti Színház

Feszült várakozással ül mindenki a Pesti Színház nézőterén, várva a „Kvartett” megkezdésére. Nincs meglepetés, mindenki tudja, miről szól Spiró György komédiája, azt is tudja, hogy mi lesz a vége, mégis. A színpad előtt nincs függöny, az előadás megkezdése előtt már jól látható a díszlet: az 1990-es évek panel konyhája lepusztult berendezéssel, gáztűzhellyel, régi hűtővel, uborkásüveg a beépített konyhaszekrény tetején, hokedli, piros lábosban paprikás csirke, vacsorára mákos tészta.

A sokatmondó díszlet (Bagossy Levente) mellé megérkezik a nyugdíjas házaspár, akik benne élnek a lakásban. A Feleség otthonkában, papucsban, kardigánban, az Öreg tréningruhában, a Vendég öltönyben, és a házaspár felnőtt lánya, a Nő, előnytelen, színes öltözékben, kócos hajjal (jelmeztervező: Benedek Mari). Ők alkotják a kvartettet, aminek résztvevői egy-egy külön világban élnek, akaratuk, vágyaik nem egyeztethetők össze, de akár a vonósnégyes, önálló egységet alkotnak.

Spiró 1996-ban írta a komédiát (ősbemutató 1997-ben Pécsett), amiben az Öreg képviseli a szocializmus káderét, az elvhű személyzetist, számára a rendszerváltás merő kudarc és árulás. Nem gondolkodó Feleségének világa leszűkül az otthoni főzésre, szvetterkötésre, az ő mértéke a férje, hozzá igazodik, a világból csak foszlányok jutnak el hozzá, azok is tévedésen alapulnak („ejrósport”, mikrohullámú sütő veszélyessége, biztosítással házaló ügynökök stb.).

Szimpla komédiához elég lenne egy ilyen „retró” házaspár csetlése-botlása, de sokkal többről van szó, néhány társadalmi-politikai csavar megtekeri a történetet. A kádári szocializmusból visszamaradt személyzetis-gyári munkásnő házaspárhoz érkezik az az 1957-ben disszidált „Vendég”, aki negyven év után azért keresi meg őket, mert az életét akkor megmentette a vele egy grundon focizó ismerőse. Idejében szólt, hogy szökjön meg gyorsan, mert keresik, és le fogják tartóztatni. A Vendég elhagyta az országot, s az USA-ban lett mérnök, alapított családot, elszakadt a hazájától, most, a rendszerváltás után jött haza, hogy felkutassa egykori jótevőjét, busásan megajándékozza utólag.

Azon túlmenően, hogy ez egy írói mesterséges szituáció (kerete a mondanivalónak), a benne szereplő figurák csak komédiában lelhetik meg helyüket, egy letűnt életforma karikatúrájává válnak. A kényszer szülte elképesztő szituációkon nevetünk állandóan, mindez majdnem húsz éves történet, a rendszerváltás után nem sokkal játszódik.

Az Öreg természetesen nem fogadja el a Vendég hálálkodását, visszautasít minden ajándékot, mert provokációnak, megbízók ármányának gondolja a dolgot, letagadja, hogy valaha ismerte a Vendéget, akit kiutasít a lakásból. Árnyalja a képet, hogy a Nő szerepében a házaspár elvált lánya is megjelenik, aki szívesen elfogadná a juttatásokat, már a vállalkozás szemszögéből néz mindent, és mindenre hajlandó lenne a pénzért.

A rendező Marton László a legteljesebb valóságnak láttatja a történetet, ezért is kell a naturalista konyhai díszlet a valóságos ételekkel. Ez a hiperrealizmus a színpadon totál undort kelt a nézőben, mert annyira szörnyűnek látja, hogy elidegeníti magától úgy, ahogy van. Mindez az őrültség kategóriájába tartozik. Legalább is az biztosan, amikor az Öreg előveszi a nagy füzetet, amibe folyamatosan másolja be az 1956 utáni újságok cikkeit, hogy biztosan megmaradjanak az utókornak (a számítógépről letörölhetik!), másrészt osztályozza ismerőseit árulókra és eszméhez hűekre, akik majd eszerint fognak elkárhozni vagy üdvözülni a kommunista végítéletkor.

A Vendég egyszer csak felhagy a hálálkodással, és iróniába megy át, kiábrándulva a fafejű őskomcsiból, együgyű feleségéből és haszonleső lányukból, kiábrándul a várva várt hazatérésből is, elfelejtve, nemrég még dicsérte az itthoni kellemes légkört, baráti beszélgetéseket, az otthon melegét, amit ő annyira nélkülöz a tengerentúlon.

Spiró komédiája nem ad megoldást, egyik út sem járható, a rendezés zsákutcássá teszi a szereplők életformáját, és azt vesszük észre, hogy ennek egyes elemei még ma is velünk, közöttünk élnek. Nem marad más, mint a kényszeredett kacajok, a hülyeségek és értelmetlen szituációk ismétlődése másfél órán keresztül.

A színészek fürödnek a jó szereplehetőségekben. Szuper teljesítményt nyújtanak valamennyien. Hegedűs D. Géza (Öreg) sörhasa és tréningje felejthetetlen, ahogy lekezeli a Feleségét, és legfőként, ahogy szidja a régi rendszer árulóit, telitalálat. Fiatal a szerephez, ez az egyetlen gond. Börcsök Enikő (Feleség) gyanútlanul adja a stupidot, nem hisszük el, hogy csak megjátssza a tudatlant, valójában az, ahogy a végén a mákos tésztát is valósággal eszi meg. Kern András (Vendég) remekül beszéli akcentussal a magyart, őt igazán sajnáljuk, hisz ő nagyot csalódott. Szeretetért jött, de nem találta meg a családot, akit a saját elvesztett családja helyett akart megszerezni. Péter Kata (Nő) az új világ kárvallottja, sikertelen életét szeretné rendbe hozni, ám pénzimádata nem vonzó a Vendég számára.

Komédia, aminek a mélyén tragédia húzódik? Tanulság nincs, nevetünk vagy sírunk, mindegy, vérmérséklet kérdése, ki hogyan emészti meg a történetet.

(Dramaturg: Radnóti Zsuzsa, Deres Péter.)

Budapest, 2015. február 5.

Megjelent a Kláris 15/4. számában            

Földesdy Gabriella


♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©