Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

ÉJJELI MENEDÉKHELY

Nemzeti Színház

A néző, beülve a nézőtérre, nagy-nagy fehérséggel találja magát szembe. Erősen lejtős színpad, teleszórva pihe-puha tejfehér foszlányokkal, hátul egy sorban úgy 14 db egyforma ragyogó fehér műanyag szék, rajtuk ülnek a fehér – de messze nem egyforma – ruhába öltözött emberek, egy szék üres. Legelöl pedig, szembe a nézőkkel, a színpad szélén üldögélnek az ember nagyságú, más-más arcot öltő, sötétruhás bábok.

Hogy lesz ebből „valami”?!

Előre bocsátom máris: természetesen lesz, és nem is akármi. Nem egészen 2 óra alatt, szünet nélkül.

Kétségtelenül Gorkij drámája, oda is van írva a neve (fordító, egyben dramaturg és a rendező munkatársa és még tolmács is: Kozma András), és aki ismeri a drámát (feltehetően még korábbi fordításban), itt-ott ráismer kívülről, és átéli, átérzi, értelmezi belülről.

Mert ez a fehérség, ez a tisztaság aligha egy szó szerinti éjjeli koszlott szállás. Vodkásüveget sem látni, részegen tántorgó alakokat sem látni, utalást rá persze annál többet hallunk. És még inkább tanúi lehetünk az alkohol hatásának az emberi sorsokra. Kivétel nélkül lecsúszott emberi sorsokra, műveltségtől függetlenül. Bárhol a világon. Az orosz dallam, a kevés orosz dalszöveg lehetne csak illusztráció is. Tönkrement, ezért-azért lecsúszott emberek sajnos mindenhol vannak. Ránézésre szinte egyformák, egy tömböt alkotva. Férfiak és nők, idősek és fiatalok. Van, aki még kifejezni sem tudja keserűségét, még egy báb segítségével sem.

Vannak tehát az élő színészek, akik beszélnek és mozognak, és vannak a bábok, mindenkinek a sajátja, amelyeket igen sokszor magukkal hurcolásznak, maguk helyett ütnek, dobálnak, lefektetnek – a haldokló Anna (Huszárik Kata m.v.) a földre, a szerelemre vágyó Vaszilisza (Szűcs Nelli), szerelemre várva a betolt ágyon…

Lassan kiismerjük magunkat a szereplők között, megtudunk egyet s mást addigi sorsukról. Nemigen dolgoznak, sőt, nem is igen akarnak. Meg aztán nincs is mit. Valamicske pénzük azért lesz, Vaszka (Pál András m.v.) például tolvaj. Amit lop, azt viszont megveszi tőle Medvegyev, a rendőr… (Szarvas József)

Két fiatal nő is van köztük, Natasa, aki vár még valamire (Trokán Nóra m.v.) és Nasztya (Tompos Kátya), akibe folyton szerelmes valaki – álmaiban. De itt van a Báró (Ivaskovics Viktor m.v.) , vagy Klescs (Tóth László), aki alig vesz tudomást felesége, Anna utolsó napjairól, vagy Szatyin (Trill Zsolt), meg a Színész (Kristán Attila)… Saját sorsukról beszélnek ugyan, de mind elsikkad ebben az amorf egészben. Álmodoznak, veszekednek, vitatkoznak, sajnálkoznak elmúlt életük fölött. Kártyázni sem tudnak becsületesen, mert ha becsületesek lennének, felkopna az álluk! – talán ez az (egyik) igazi tragédia?

Ebbe a megszokottságba (a nyomort meg lehet-e szokni igazán?) érkezik a sötét ruhás Luka. Vándor, vagy zarándok? Arcán és lelkében az „isteni szeretet”-tel. Nem lehet nem őrá figyelni, aminek két igen nyomós oka van, külön-külön is elég lehetne a teljes figyelemre: egyrészt szavai miatt, másrészt kisugárzása, színpad-uralása miatt, miközben belesimul az előadásba. Igen, Törőcsik Mari Luka, ő ezt is megteheti olyan intenzitással és szuggesztivitással, hogy csak emiatt is érdemes elmenni és megnézni az előadást.

A menedékhely lakói persze nem is nagyon értik, hisznek is neki, meg nem is – mert mi az, hogy ha hiszik, van Isten, ha nem hiszik, akkor meg nincs? Honnan tudja, hogy mindenki jó ember, akit tisztelni kell? Hogyan lehet valaki jó a börtönélet után? Honnan tudja, hogy Vaszka boldog lehetne Natasával, ha önként mennének Szibériába? Hazudik ez a Luka, vagy egyszerű csaló? Története a nyaralóról, amit két betörővel együtt őrzött – mert ő kenyeret adott nekik. Ha nem adott volna, talán meg is ölik. Mert, mint mondták, belefáradtak abba, hogy folyton csak kérnek, kérnek, de nem kapnak semmit. Meg ez az „igazság földje” keresés, amit a tudós emberek térképei nem mutattak meg annak a férfinak. Ha nincs a térképen, akkor nyilván nem is létezik. Életének álma szertefoszlott, csak a halál maradt számára.

A nagy verekedésben – szemtanúi ennek sem vagyunk, mint ahogyan egyetlen drámai eseménynek sem – eltűnik a leforrázott Natasa, eltűnik Vaszka – ő talán börtönben van? – és főleg nincs már velük Luka. Beszélni azonban sokáig beszélnek róla – egy tengerparton, jellegzetes fehér frottír köntösökben, napszemüvegben, fehér napozó ágyakon, egy sorban, átlósan a színpadon, hogy mindenkit látszódjék, de ne tűnjön ki egyikük sem… miközben süt rájuk a Nap. Bábuk nincsenek, most már csak ők maguk vannak. És beszélnek. Életről, tisztességről, lelkiismeretről. Nehéz követni őket. Mert már leültek velünk szemben, a színpad szélére, ahol az előadás kezdetekor a bábuk üldögéltek. Itt mondja el Szatyin nevezetes monológját az ember nagyszerűségéről, ami büszkeséget ad, mert az embert tisztelni kell, nem pedig sajnálni.

Minden folydogálna tovább a sok „filozofálgatással”, amikor a Színész hirtelen ? kilép közülük. Elmegy. Csak éppen nem a távoli városba, ahol alkoholistákat gyógyítanak, hanem – a halálba. Az előadásban azonban ennek sincs különösebb visszhangja, mint ahogy Anna halálának sem volt.

Amikor azt hinnénk, vége is, a színészek még intenek nekünk: van még valami. Igen, a szereplők valamennyien összeállnak többszólamú kórussá. És a Napról énekelnek, e szót ismételve egyre oroszul. Szolnce.

A nézők részéről kitörő óriási ováció szól Törőcsik Marinak, szól a rendezőnek és munkatársainak. Az előadás lényege pedig dogozni kezd a szívekben és elmékben. Várhatóan eltart jó sokáig.

Amit még szívem szerint belemagyaráznék-belelátnék Luka rejtélyes alakjába: ez a mély emberi együttérzése nem csak mások felé irányul; legalább annyira irányul saját maga felé is. Talán éppen ebből meríti erejét, bölcsességét, világlátását. Ami benne megvan, de a többiekből hiányzik. Sőt, nem is értik. Talán egyszer mégis megértik?

 További színészek, akikről eddig nem ejtettünk szót, de ugyanúgy lényeges szereplői ennek a különös előadásnak: Kosztiljov, a menedékhely első tulajdonosa – Varga József, Kvasnya – Tóth Auguszta, Bubov – Rácz József, valamint Aljoska: ifj. Vidnyánszky Attila (e.h.), akire nem a neve miatt érdemes figyelnünk.

 Rendezte: Viktor Rizsakov. Díszlet- és jelmeztervezők: Maria Tregubova és Alekszej Tregubov. Video-látványtervező: Vlagyimir Guszev. Az igazsághoz tartozik, hogy annyira lekötik a nézőt a színpadi történések-beszélgetések-kavarodások-bábmozgatások, hogy kevéssé figyel a színpad fölött ferdén kiveszített óriási vászonra, amelyen lassan, de szinte folytonosan változnak a képek, szinte észrevétlenül megadva a jelenetek alaphangulatát. Zeneszerző: Alekszandr Manockov.

Báb mozgás szakértő: Dragojova Ilir, bábkészítő: Tóth Zsuzsa.

Budapest, 2014. november 9.

Megjelent: Kláris, 15/2. számában

Györgypál Katalin

 

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©