Színházi kritika
SZÍNHÁZ
HAPPY ENDING
Belvárosi Színház
Kritikám
megírása előtt vallomással tartozom.
Nagyon szeretek a Belvárosi Színházba
járni. Szeretem azt a barátságos,
családias légkört, ami már
belépéskor fogad. Itt mindenki kedves, udvarias, lehet
jegyszedő, ruhatáros, vagy büfés. A
színház igazgatója, Orlai Tibor olyan
kedvesen üdvözöl mindenkit, mintha családtag
lenne, messze áll tőle a
hollywoodi allűr, nem tartozik a gőgös felsőbbrendűségge,
és kulturális
ismereteikkel önmagukat piedesztálra
állító emberekhez. Látszik rajta,
szívből
örül minden darab sikerének, minden dicsérő
szónak, mint egy apa, akinek
gyermekeiről csupa jót mondanak. Talán ez is
hozzájárul színháza talpon
maradásához, hisz pártfogókat,
támogatókat csak ilyen lelkes, csupa szív
hozzáállással lehet szerezni.
A Happy Ending
rendezőjét, Gergye
Krisztiánt még
a darab megtekintése előtt, a Heti
Világgazdaság egy vele készült
interjújából
ismertem meg. Eddigi életútját végigolvasva
megértettem, nem volt nehéz számára
megrendezni az előadást, hisz általános
ápolói szakon végezte el az
egészségügyi szakközépiskolát,
pszichológusnak készült, két évig
dolgozott egy
pszichiátriai intézetben. Később egy
művészeti menedzserképzőben határozta el,
irányt vált. A fiatal rendező tabutémákat
feszeget, tükröt tartva elénk, nézők
elé, s mi kénytelenek vagyunk az igazságot
meglátni ebben a tükörben, pedig
szeretünk elbújni, szeretünk nem tudomást venni
életünk szekerének hova
tartásáról, a végállomás
létezéséről.
Gergye Krisztián rendezése a Happy Endingnek
véleményem szerint sikert hozott. Saját
bevallása szerint „fontos témákhoz
szól
hozzá, miközben szórakoztatóipari
produkciónak álcázza magát”. Ebben a
darabban
a halált tette főszereplővé, ám közben
kulcsot kínált két ajtó
kinyitásához is.
Az egyik mögött saját döntésünk
áll, a jog, amely lehetővé teszi halálunk
mikéntjének megválasztását. A
másik ajtó mögött a harc áll, a
küzdelem, de
jelen van a hit és a remény. Gergye Krisztián nem
akar érzelgős lenni, sem
megnyugtató, ám kioktatós sem. Nem akar
hódítani, csak gondolkodásra
kényszeríteni. S ez sikerül is neki.
A történetet az élet írta, s aki ezt az
életet
élte, Anat Gov izraeli
dráma- és forgatókönyv írónő
volt. A színpad kórházi
kezelőként van berendezve, két oldalt a
háttérben hatalmas plazma tévékkel,
melyek arra hivatottak, hogy a betegek figyelmét
eltereljék (!?) a fájdalomról.
Egy takarítónő mossa a padlót, a szokásos
rutinmunka, gyors és alapos. Középen
egy liftet szimbolizáló díszlet, melynek
ajtaján először Hernádi
Judit lép ki,
a színpad elejére jön, egy percig áll, majd
fejéhez nyúl, és leveszi
parókáját,
megtörve a harmóniát, rögtön jelezve a
történet lényegét. Mielőtt megfordulna,
lenéz a lába elé, mintha csak azt
számolná, hány szál haja hullt ki.
Belép a
liftbe, melynek ajtaja becsukódik mögötte. Az
újabb szereplő megjelenése
kétséget sem hagy afelől, hogy ő a főnővér. Bertalan Ágnes
testtartása,
fejmozdulata, mellyel körülnéz, hogy vajon minden
tiszta, minden rendben van,
nincs egy porszem, egyetlen lehullott hajszál sem… Mindez
fontosságának tudatát
sugározza.
Ahogy benépesül a színpad, újszerű
megoldás. Nem
díszletmunkások, hanem az ápolókat
játszó táncosok tolnak be négy
kezelőágyat,
melléjük infúziós állványokat.
Három hölgy érkezik: Hegyi Barbara, Margitai
Ági, Bánfalvi Eszter. Mintha csak
kávéházi csevegésre, egy vidám,
„nőcis”
délutánra jöttek volna össze, olyan a hangulat,
de közben csörögnek a
telefonok, és a beszélgetések komolyabb dolgokra
utalnak. Margitai Ági erős
egyéniségű, viccelődő idős hölgy, aki
gyermekétől egy csomó vitamint, étrend
kiegészítőt rendel, mellette Hegyi Barbara ecseteli a
búzafű és a tőgykenőcs jó
hatását. S bár az idős hölgy belső szervei
már hiányoznak, minden, amit eszik
és iszik, átszalad rajta, élni
akarásával az összes fellelhető szert
kipróbálja.
Nem hajlandó megalkudni a rákkal,
küzdéséből az is kitűnik, már volt több
csatája élete során.
Hegyi Barbara, aki a szomszédos ágyon fekszik,
igazi energia és vidámság „bomba”,
hisz csak magával foglalkozhat, minden
alternatív kezelést kipróbálhat. Egy
esélyt lát a gyógyulásra, egy új
életre,
mivel korábban lánya évekig nem állt vele
szóba, kevés barátja, és sok haragosa
volt, most pedig lánya megbocsátott, és
ellenségei is mellé álltak. Rocker
volt, aki zenekarokat kísért útjukra,
füvezett, és ebbe az életformába nem
fért
bele a lánya. S bár ilyen körülmények
között jött létre anya-lánya kapcsolat, ő
minden percét élvezi, és bizakodással
tölti el. A harmadik beteg egy fiatal
anya (Bánfalvi Eszter). Hat gyermeke van és egy olyan
férj, aki még a számlákat
sem tudja nélküle kifizetni. „Anya vedd fel!”
– ez a csengőhangja mobiljának,
és ő felveszi. Vigasztal, segít, irányít,
érződik, szinte nincs is a teremben,
szeretteivel van, övék minden törődése,
szeretete. S van még valami plusz: a
hite. Hithű zsidóként, ebből fakadó
bizalmáról, gyógyulásba vetett
hitéről
többször bizonyságot tesz sorstársainak.
A három nő nem csak betegségükről, hanem a
kiváló Katz főorvosról beszélget (Fekete Ernő). Eközben
megnyílik a liftajtó,
és megérkezik Talia Roth (Hernádi Judit). Azonnal
felismerik, hogy híres
színésznő, amit a szintén érkező
főnővér megerősít. Talia külön szobát
kért,
amit a kórház nem teljesített. A
színésznő végül elfogadja
ágyát, bár
megpróbálja elhitetni, egy szerep
megformálása miatt van itt. Ám már
bekötik az
infúziót, és közlik vele, milyen
gyógyszereket kell szednie, hogy a
mellékhatásokat elkerülhesse. Igyekszik
könnyedén kezelni a dolgokat,
ismerkedik a többi nővel, s tőlük tudja meg a sokkoló
hírt, amit orvosától
kellett volna hallania: azt a számot, amely a rák
utolsó stádiumát jelenti. És
ekkor fellázad. Katz főorvos, aki angyalruhában
érkezik a színre, magasan álló,
mindenható, mindenek felett rendelkező, mindentudó
és mindent irányító
személy. Talia kórlapjából a pontos
diagnózist ismerteti vele. S megkezdődik a
harc kettőjük között. A színésznő nem
vállalja a kezelést, önmaga szeretné
eldönteni, hogyan éli tovább maradék
idejét. A főorvos elmondja pontról pontra,
hogyan fog bekövetkezni a vég, milyen sorrendben pusztulnak
sejtjei és állnak
le szervei. De Talia hajthatatlan, bár a Nagy Dániel Viktor
által
megszemélyesített rák körötte
táncol, ő nem akar csöveken lógni, nem akarja a
mérget az infúzióból, s nem akar kopasz
lenni. Nő akar maradni az utolsó
pillanatig, és olyan ember, akinek joga van az élete
felett rendelkezni.
Családja sem tud betegségéről,
lányának két hét múlva esküvője
lesz,
semmiféleképpen nem akarja e hírrel terhelni. Az
orvos nem enged (hisz esküje
miatt nem is teheti), s elmegy. S a színésznőnek
újabb harcra kell
felkészülnie, most betegtársaival. Margitai
Ági a legtámadóbb, és szemére veti,
hogy miközben ők mindent megpróbálnak és
minden kezelésnek alávetik magukat,
felvállalják kopaszságukat, egyes szerveik
elvesztését, ő idejön, lázítást
szítva összekavar bennük mindent. Elvenni a
szalmaszálat a fuldoklótól nem
szabad, még akkor sem, ha az oly törékeny.
Visszajön Katz főorvos, és kiköti az
infúziót Talia karjából, hazaengedi.
A tapsvihar nem csak a színészeket köszönti,
hanem az emberiesség győzelmét is. Nehéz
mondanivalót vállalt fel az Orlai
produkció, de megtalálta hozzá a
kiváló rendezőt, Gergye Krisztiánt, Zöldi
Gergelyt, a darab fordítóját, és
kitűnő színészeket. A színdarabot
megszakítják
zenei betétek, táncok, ezek újszerű
megoldások, de nem teszik disszonánssá a
történetet,
inkább áthidalják a sorsokból
sugárzó elesettséget.
Margitai Ágnes harcos szerepmegformálása
egyéniségéből fakadóan is magas
színvonalú.
Hegyi
Barbara vidám, könnyed, magával tudja
„repíteni” betegtársait,
gyógyulási vágya
hatalmas, hisz nagy kincset kapott vissza: a lányát.
Játékából kitűnik még
valami plusz. Bár beteget formál meg, sugárzik
belőle, hogy rendben van az
élete, boldog és kiegyensúlyozott.
Bánfalvi
Eszter anyafigurája megindító, lágy
és
meleg ölelést tartalmazó, erős hitet
sugárzó, gyermekeiért és
férjéért küzdő.
Ahogy héberül énekel esti mesét,
szívszorító, hisz közben fekszik a
kezelőágyon, karjában bekötve az
infúzió, s mégis érezzük, nem ott van,
hanem
gyermekei mellett ül.
Hernádi
Juditnak sikerült ebbe a szerepébe is
belevinnie minden olyan mozdulatot, nézést, ami csak
rá jellemző. Komolyság és
humor, kevés színésznőt ismerek, aki így
tud egy érzelmi „hárfán”
játszani.
Igazi dívát alakít, ám magán
hordozza a darab írónőjének
egyéniségét is. S még
valamit tesz: alázatos a másik három főszereplővel
szemben, nem kitűnni
szeretne, hanem harmóniát, közös sikert,
és ettől még emberibb.
Fekete Ernő, mint főorvos, hiteles és pontos.
Jól adja vissza a rutinos, betegek százaival
találkozó embert, aki egy dolgot
lát maga előtt, a betegséget, amivel meg kell
küzdeni, ám empatikus is.
Bertalan Ágnes játéka kicsit
könyörtelenebbé tette a főnővéri
alakítást,
túlhangsúlyozta szerepét, szerintem ebben a
szituációban árnyaltabb
megformálásra lett volna szükség.
Nagy
Dániel Viktor és Formán
Bálint könnyedén
vitték szerepüket. A táncosok kitűnően illeszkedtek
a produkcióba, ami Hoffmann
Adrienn koreográfus asszisztens munkáját
dicséri.
Béres Móni jelmezei
figyelemfelkeltőek voltak, Philipp
György zenei
vezetőnek sikerült ötvözni a
„drámát” a revüvel. Dr.
Kövesd Zsuzsa producer jól fogta meg a
mondanivalót, és irányítása egy
valós
kórházi helyzetet teremtett, melyben ott volt élet
és halál.
Orlai
Tibornak újra sikerült olyan színdarabot
választania, mely nem csak sikert arat, hanem arra
késztet, hogy beszéljünk
róla és a mondanivalójáról,
és dönteni is tudjunk. Mert a halállal, a
halálban
már egyedül vagyunk. Teljesen egyedül.
Anat
Gov izraeli dráma és
forgatókönyvíró. 2012.
december 9-én halt meg, 59 évesen,
rákbetegségben. Szülei is rákban haltak meg,
de ez sosem irányította úgy az
életét, hogy várta volna a betegséget.
Amikor
beteg lett, úgy élt egy kicsit, mint Talia Roth, minden
percet kihasználva, nem
búsulva, magába zuhanva, hanem falva az élet adta
lehetőségeket, családdal,
barátokkal. S volt egy kis remény, de a rák
győzött. Ő is járt kemoterápiára,
családja megnyugtatására, és
elhatározta, megírja, amit tapasztal betegsége
során. Fotóit nézve szeme fog meg és
mosolya. A musical létrejötte is benne
fogalmazódott meg, felülkerekedni a helyzeten, és
megtalálni benne a humort,
számára ezt jelentette a zenei aláfestés.
Minden dalszöveget ő írt. Férje, Gidi
Gov szerint is a főszereplő, Talia Roth hasonlít hozzá
legjobban.
Az
Izraelben bemutatott előadás rendezője Edna
Mazya is dicséri az Orlai produkciót.
Bevallása szerint az ő rendezése
egyszerűbb volt, mint Gergye Krisztiáné. Edna Anatot
olyan embernek tartotta,
aki teljes és szép életet élt. Tisztelte
bátorságáért, és azért, hogy
sohasem
lázadt, és nem okolt senkit. Egy vele és Gidi
Govval készült interjúban, Edna
Mazya így beszélt a darabról: „A sorsunkat
nem tudjuk megváltoztatni, de arról
dönthetünk, hogyan kívánjuk megélni az
időt, amink maradt.”
2014. október 20.
Megjelent rövidítve a Kláris 15/6. számában.
Hoffmann
Katalin
♣ ♣
♣
|
|
|