A
kétrészes háborús emlékezés
első felében
telibe kapjuk az I. világháborús politika
szereplőit, majd a frontok életét,
Jászai Mari és Fedák Sári
naplójából olvas fel Nagy-Kálózy Eszter. A
két
színésznő személyes ügyének tartotta,
hogy súlyos adományokkal segítse a
fronton lévő katonák mindennapjait. Az emlékező
összeállítás megpróbálja
időrendbe szedni az eseményeket,
de nagy az összevisszaság a színpadon, a
szarajevói merénylet, a hadüzenet
felolvasása, Tisza miniszterelnök
állásfoglalásai, Szamuely Tibor vörös
zászló lengetése,
a Monarchia közelgő szétesése keveredik a
harctérre menő prostituáltak orvosi
vizsgálatával.
A háborús
képsorozatok olyanok, mint egy állandóan
mozgó, változó montázs, valaki
összevágta a képeket hozzá, de a
figurák elmozdultak, újabb és újabb
jeleneteket, epizódokat létrehozva. A
háttérben közben megalakul a közös
sírgödör, ahová sorjában beugrik minden
szereplő, akár Madách londoni
haláltáncában, csak itt nem mondanak előtte
bölcs szentenciákat. És a „fekete
ég” örökre rájuk borul.
Míg az első rész
állandó zajban megy végig, kartácstűz,
ágyú zaja, énekszó, monumentális
zenekari akkordok közepette beszélnek a
színészek, a második részben Molnár
Ferenc „A fehér felhő” című
egyfelvonásosa mindössze egyetlen monoton aláfestő
halk kísérettel megy végig, néma
csöndet varázsolva a nézőtérre, ahol
pisszenést sem hallat a döbbenten ülő
közönség.
Molnár Ferencnek
ezt az oldalát kevésbé ismerjük,
haditudósító volt a galíciai fronton, ott
szedte össze háborús élményeit –
ő jóval a tűzvonal háta mögött ferblizett
–,
tudósított mindarról, amit a
katonáktól hallott. És közben megírta
ezt a szép
mesét – A fehér
felhőt –, amivel 1916. novemberében bekerült a
Nemzeti Színház
színpadára (majd ennek a sikere még egy
Molnár-darabot is a Nemzetibe hozott,
ez az 1917. novemberben bemutatott Úri
divat). Molnár a csodát vitte színpadra,
azt a csodát, amit állítólag nem lehet, nem
szabad színpadon ábrázolni, mert
drámaiatlan,
és mert a természetfölöttit nem bírja el
az emberszabású, mindennapi küzdelem.
A csoda nem színpadi kategória. Molnár
egyfelvonásosa mégis megáll a színpadon,
líraiságában, szentimentális,
szívfacsarító és
gyönyörűséges naivitásában,
amitől kis híján sírva fakadunk. Az 1916.
február 25-i ősbemutató rendezője
Hevesi Sándor volt, zenéjét Kacsóh
Pongrác szerezte, Bajor Gizi, Rajnai Gábor,
Somlay Artúr, Gyenes László, Rózsahegyi
Kálmán, Pethes Imre, Cs. Alszeghy Irma,
Ligeti Juliska játszották a főszerepeket. Még
javában folyt a háború, nem
lehetett tudni, mi lesz a vége, és még Ferenc
József császár és király is
élt. Akkor
negyven előadást ért meg ez a háborús
egyfelvonásos, azóta nem vette elő senki,
a mostani százéves évforduló kellett, hogy
megismerhessük Molnár Ferencet erről
az oldaláról is.
Vidnyánszky
Attila színpadra vitte a csodát, és nagyon
meghatotta vele közönségét. Egyszerre
járunk a kis falu reális valóságában
és az egyforma katonasírokkal jelzett
temető fölötti felhőkben, a kilenc elesett huszár
túlvilági beszélgetését
hallva (díszlet és jelmez: Olekszandr Bilozub). Míg ők
beszélgetnek, feleségük
és gyermekeik rájuk emlékeznek, az özvegy
levelet írat egy másik özveggyel,
„megköszönve” a halálhírről
szóló értesítést, a gyerekek pedig
elindulnak a
felhő felé, mert a legenda szerint ott van az édesapjuk,
találkozni akarnak az
apákkal, hogy háborús meséiket
meghallgathassák. A fura találkozás
közvetítője
az Angyal (Nagy-Kálózy
Eszter), előbb kikérdezi a huszárokat a
háború viselt
dolgairól, így tudhatjuk meg, hogy ők azt a magyar
földet védték, amiből egy
talpalatnyival sem rendelkeztek a szegénységük
miatt, azt a földet, aminek
kétharmadát a majdani győztesek egy tollvonással
elveszik, és a „győztes”
államoknak adják ajándékba.
Védték a hazát, mert ez a becsület, és
a hazáért
időnként meg is lehet halni.
És a gyerekek
valóban találkoznak huszár apáikkal, s
mivel számon kérik az uniformist meg a
lovakat, a huszárok fehér – síron
túli – uniformist öltenek, videóról
pedig
látjuk a paripáik nyargalását, a
huszárok nevükön szólítják a
velük együtt
elpusztult lovaikat. Következik a visszatérés a
földre, ahol az aggódó anyák
étellel, itallal várják őket.
Vidnyánszky
rendezésében a találkozás pazar
pompája épp csak jelzett a fehér ruhákkal,
nem
jelenik meg a gazdag körítés, aranypénzek,
virágok, fényes kardok, ezüstök,
ahogy Molnár megírta. Viszont benne maradt a
huszárok utolsó beszélgetése
arról, hogy szép illúzióval engedték
el gyermekeiket, és „Megmaradt nekik szép
Magyarország … Megtartottuk nekik” – mondja
végül az első huszár és a tizedes.
Az előadás
szereplői méltóságteljesen játszanak,
másképp nem is lehet. Béres
Ilona, Mécs
Károly, Rubold Ödön, Berecz István
vendégszereplők, valamint
Nagy-Kálózí
Eszter, Söptei Andrea, Olt Tamás, a SzFE
ötödéves hallgatói és a Kaposvári
Egyetem Színművészeti Intézetének
harmadéves hallgatói, az Énekes Iskola
tanulói, gyerekek. Szakértő: Kovács Viktor, a szerves
egységgé összeálló
előadás dramaturgja: Verebes
Ernő.
Mirákulum, nem
politika, nem realizmus, nem is avantgárd. Ilyen volt a
háború, amiben igen
rosszul jártunk, vesztettünk embert, területet, hitet,
egy kis szépségtapasz
maradt.
Budapest,
2014. szeptember 29.
Megjelent a Kláris 15/1. számában.
Földesdy Gabriella