Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

SZENTIVÁNÉJI ÁLOM

Nemzeti Színház

Álom, vagy valóság? Mennyire emlékszünk, emlékezhetünk vissza álmunkra?

Hol lép be az álom valós életünkbe? Beléphet-e, és ha igen, mi a következménye? Még pontosabban: lehet-e más következménye, mint a tragédia?

Ilyen kérdések (is) kavaroghatnak fejünkben, miközben a Nemzeti minden színpadtechnikai tudását felvonultató, ötletekkel, sziporkákkal, akrobatikával és (főként Chopin) zenével teletűzdelt, látványosságban nem szűkölködő előadását nézzük. Szerelem, (túl kevés?) féltékenység, hanghatások, hosszas levegőben lebegés, tartózkodás és vad „párzások” – mindez ott kavarog előttünk egyetlen nagy álomban.

Leszámítva az „alkalmi” – bájosan idétlen -- színtársulatot, Zuboly nélkül.

Mert Zuboly is álmodik, a reávarázsolt nagy szamárfülekkel.

Shakespeare (eredetileg) vígjátékát 2 részben játsszák, az első jelenetekben Nádasdy Ádám, később Arany János ismertebb fordításában, majd a két fordítás keveredik. (Sajnos, sokszor nem érteni a szöveget, ebben azonban nem a rendezés a hibás.)

David Doiasvili grúz rendező és egyben díszlettervező mindent bevetett, hogy mindazt láttassa és értesse a nézőkkel, ami az ő képzeletében szárnyalt. Az álombeli érzelmi-szerelmi „káoszt” mozdulatsorokkal, szokatlan térbeli helyzetekkel, helybenfutásokkal, zajeffektusokkal is igyekszik elénk varázsoltatni. A színészek ennek tökéletesen eleget is tesznek hol balett-mozdulatokkal, hol hatalmas fel- és leugrásokkal, zongorával, de olykor rajzolnak is a díszletekre. Az egyhangú fekete háttérben néha vetített képek jelennek meg, gurulós székek „közlekednek”, és főként szinte folyamatos mozgásban van a színpad óriási és bonyolult hidraulikája, a legkülönfélébb lépcsők, lépcsőzetek, süllyesztők, vagy éppen emelvények keletkeznek és tűnnek fel és el szereplőstől. Mindez óriási koncentrációt és figyelmet igényel a színpadtechnika kezelőitől és a színészektől (no meg a nézőktől) egyaránt a csaknem 3 órányi játékidőben.

Érzelmeket kifejezhetnek akár kötélhúzással-eresztéssel is. A nem annyira szokványos megoldás jól érzékeltethet kényszerűnek látszó, mégsem kényszeres összetartozást, és főleg teljes elengedést (Theseus/Oberon és Hippolyta/Titánia között, játsszák: Horváth Lajos Ottó és Nagy-Kálózy Eszter).

A két fiatal pár kellően zabolátlan, olykor tamáskodó, szerelmet „cserélő” – és a fiúk főként lányt-leteperők. (Lysander – Fehér Tibor, Demetrius – Mátyássy Bence, Hermia – Fátyol Kamilla m.v., Heléna – Tompos Kátya. Az apát, Egéust Tóth László alakítja.) Ők sem tudnak igazán különbséget tenni az „igazi” és az „álombeli” szerelmük között. Tényleg, melyik lehet az „igazi” érzés?! – a képzelet szülte, vagy a „hús-vér”? Vagy keveredhet a kettő? Költői kérdés, elég jól tudjuk, hogy – keveredhet. „Nagy” szerelmek kifejezését amúgy sem találjuk az előadásban (bár Theseus érzései éppenhogy rácáfolnak erre?), vagy inkább magában a darabban sem. Talán Shakespeare maga sem hitt ebben, legalább is a darab írásakor? Manapság meg már nem is „divat” a nagy és főleg tartós szerelem?

És itt van a darab és az előadás eléggé elkülönülő – vagy annak látszó – szála, a külön betétként is funkcionáló hevenyészett műkedvelő színtársulat (kissé hosszas) próbája a szereposztással majd próbával, Vackorral (Reviczky Gábor) az élen. Zuboly (Szarvas József) a hirtelen kinőtt szamárfüleivel (tudjuk, Puck – Farkas Dénes – egyik öncélú tréfája) az erdőben azonban „elkóborol” tőlük – vagy inkább ők menekülnek el tőle –, így aztán az álompor hatására (Puck tréfácskája) belé lesz halálosan szerelmes az egyébként tartózkodó Titánia, vele veszti el szűzességét, amit tétlenül néz végig Oberon…

Végül minden jóra fordul, hiszen ez vígjáték. Vagy mégsem?

Mindhárom pár, sőt Philostrat (szintén Farkas Dénes) is fehér öltözékben (a mindig fekete háttér előtt), elegánsan. Theseus Philostrat minden ellenkezése dacára a tragikus vígjátékot – vagy víg tragédiát? – kívánja megtekinteni, amit Vackorék adnak elő – a maguk módján. (Gyalu/Oroszlán – Kristán Attila, a folyton megsértődő Dudás és a táncoló Thisbe – Schnell Ádám, Orrondi – Varga József, Ösztövér /Hold – Rácz József.) Újrajátsszák az álmot, és a látszólag egymásra talált szerelmesek újra párt cserélnek, „nosztalgiáznak”… és főleg itt van Zuboly, aki ráismer álombeli szerelmére, Hippolyta undorodik – aztán mégis újra elbúcsúzik tőle. De elhagyja Theseust is. Theseus pedig az oly régóta „forgalomban” lévő pisztollyal, szinte már előre várhatóan, fejbelövi magát. Nem éppen vígjátékra valló befejezés.

Nem biztos, hogy értenünk kell az előadást, különösen nem minden percét… érezni azonban igen, és az előadás igen hatásos. Olykor túl hatásos. Az viszont tény: igazából, bármennyire is akarnok a férfi, végül valahogy mindig a nő dönt. Vagy ez sem mindig igaz?

Jelmeztervező: Bánki Róza, dramaturg: Kozma András.

(A Nemzeti Színház és a Gyulai Várszínház közös produkciója.)

Budapest, 2014. 09. 20.

Györgypál Katalin


♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©