Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

PLATONOV (Apátlanul)

Radnóti Miklós Színház

Csehov ritkán játszott, húszéves kora körül írt (hosszú) drámáját két részben láthatjuk, természetesen lerövidítve (így is több, mint 3 és fél óra, egy szünettel). Fordította: Radnai Annamária.

Alföldi Róbert rendezésében a színpadkép alapeleme egy zuhanyozófülke, jól takaró függönyökkel. És rengeteg különféle szék, amelyeket lehet ide-oda hurcolni, állítani, dobni – szinte fülsiketítő hangos robajjal, mintha vasból lennének. A nyitójelenetben két sorban állnak a székek – nincs két egyforma –, de csak két szereplő ül rajtuk: Anna Petrovna Vojnyiceva (Kováts Adél), aki tábornokné is, fiatal özvegy is és csinos, és a birtok tulajdonosa; és a fiatal orvos, Nyikolaj Ivanovics (Schneider Zoltán). Aztán benépesül a nappali (?), jönnek, csak jönnek… legfőképpen Platonovot, a falusi tanítót, a társaság középpontját várják. Megjön ő is (László Zsolt), meglehetősen „lezser” öltözékben, „buta” feleségével, Szásával (Andrusko Marcella). Platonov provokál itt, beszél ott, míg ki nem derül, hogy a tábornokné fogadott fia (Szergej Pavlovics Vojnyicev – Adorjáni Bálint) megnősült, és Szofját (Petrik Andrea) vette el – azt a Szofját, akivel Platonov jó ismeretségben volt még az egyetemen. De hát kit nem ismer a tanító? – Hamarosan érezni azonban a feszültséget: mihelyt Szofja belép. Nem ismeri meg Platonovot. De ő is megváltozott, szép lassan derül ki, hogy régi akarata, álmai elszálltak, hozzáment Vojnyicevhez, aki rajongásig szereti.

Platonov már régen megrekedt életében, az egyetemet otthagyta, Szását nem igazán szereti, csak megfogalmazatlan vágyai vannak. Talán ebben áll a vonzereje a nők felé – végül valamennyi nő szerelmes belé így vagy úgy. Ő pedig „szenved”, tétovázik, nem tudja, mit tegyen, kit válasszon – kit tegyen tönkre hatalmas szenvedélyével, mélységes elégedetlenségével saját magával, így a világgal szemben is.

Történik konkrétan valami? Hogyne. A darabban szinte hangsúlytalan, hogy a Vojnyicev birtok hatalmas adósságokkal terhelt, és a végén elárverezik, szinte mellékesen. Az emberi problémák, viszonyok, kuszaságok kapnak igazán hangsúlyt.

A fiatal orvos, úgy tűnik, már kiégett, nem érdeklik a betegek. Glagoljev földbirtokos (Bálint András), aki elvenné Anna Petrovnát, „lemondva férji jogairól”, elhiszi, hogy nyegle és szemtelen fia (Somhegyi György e.h.) – aki mellesleg feltűnően trágár beszédű – pénzért megkaphatta Anna Petrovnát. A végén, kisebb szélütés után fiával Párizsba utazik, fiától akarván megtanulni (megismerni) Párizst.

Trileckij, Szása és az orvos apja (Jordán Tamás) már elitta az eszét, egykori ezredesi rangját, az életét. A zsidó kereskedő (Márton András) méltóságát tartja, de fél, ezért újra pénzt ad nyugta nélkül az orvosnak, aki már úgy is rengeteg pénzzel tartozik neki.

Találkozunk még a lótolvajjal (Oszip – Mészáros András) többször is, aki végül – a kereskedő felbujtása ellenére – nem öli meg Platonovot, és talán hallgat imádott tábornoknéjára, de hogy jó útra térne, az kétséges. Hiszen még ideológiája is van a rablásról.

Szofja a Platonov iránti szerelemtől, szenvedélytől tönkremegy a három hét alatt. Meg akarná menteni a tanítót – talán részben az ivástól? – új életet kezdeni vele valahol máshol, ahol „dolgozni fog” – még Platonov is kineveti, ugyan mit is „dolgozhatna” a nő? – pedig Szofja elvégezte az egyetemet, ami abban az időben Oroszországban nem volt azért annyira megszokott dolog. Ő maga pedig el sem végezte. Nem tudjuk meg, miért hagyta ott az egyetemet, azt sem, szeret-e tanítani – feltehetően nem szeret –, de most, itt, ezen a rémes vidéken ugyan mit is csinálhatna a nagy ivászatokon és szerelmi csábításokon kívül?

Szását mindenesetre szintén tönkreteszi, felesége a tábornoknéval még megbocsátana egy szerelmi viszonyt, de más feleségével – itt Szofjával – már soha. Pedig igazán szereti a tanítót.

Platonov kiengeszteli a fiatal és ártatlan Marját (Martinovics Dorina), akit nem tudni, miért „szekált” korábban, és aki ezért bírósághoz fordult. Marja is, mint kiderül, természetesen szerelmes Platonovba… de ő legalább kiáll saját emberi jogaiért, számon kéri az orvostól, miért nem védte meg Platonov gonoszságaival szemben.

A tábornokné pedig – szintén iszik. Az egyik jelentben, búcsú gyanánt, teljesen lerészegedik Platonovnál, elalszik a – zuhanyozófülkében. Amit viszonylag gyakran használnak hűsölésre – nagy a meleg –, vagy elrejtőzésre, amikor nem találják Platonovot „napokig”.

Marad a fő kérdés: mit akart Alföldi most és itt ezzel a darabbal. (Dramaturg – természetesen – Vörös Róbert.) Hogyan nem szabad élni? Hogyan lehet tönkremenni, tönkretéve mások életét is?

Platonov számára az öngyilkosság maradna – ha nem lenne gyáva ahhoz, hogy megtegye. A pisztollyal a „kegyelem” lövést megteszi Szofja, a gyilkosságot pedig villámgyorsan öngyilkossággá kikiáltják. Arról nem szól(hat) a darab, hogyan él tovább Szofja a gyilkosság megtörténtével.

Platonovnak mindenesetre vége, a birtokot elárverezték, Szása korábban elment már, Szofját változatlanul imádja a férje…

(További szereplők: Petrin földbirtokos – Somody Kálmán, a kereskedő fia – Rétfalvi Tamás, Kátya, cseléd – Móga Piroska e.h. Keres Emilt, betegsége miatt, sajnos most nem láthattuk.)

Felkavaró-kavargó, dinamikus-pergő, lelket nyomasztó előadás. Platonov félrecsúszásának rejtélye ugyan nem tárulhat fel előttünk, de nem maradunk kellő „szellemi táplálék” nélkül. Időnként a feszültséget enyhíti egy-egy komikus, szinte burleszk jelenet (például az ebéd utáni közös „ivászat” az egyforma pálinkás – vodkás – üvegekből, a tanító felkapaszkodása Szásához az „iskolában”, vagy Anna Petrovna teljes lerészegedése), ezek még fogyaszthatóbbá teszik a nem könnyű, helyenként filozofikus előadást, amely részleteiben is kellően kidolgozott.

 Díszletervező: Menczel Róbert, jelmeztervező: Nagy Fruzsina.

 

 2014. június 11.

Györgypál Katalin

 

♣    ♣    ♣


 

 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©