Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

BÁNYAVAKSÁG

Szkéné Színház

Székely Csaba trilógiájának középső darabja. Románia, székely falu, bezárt bánya… és eltávozott nép. Erős, torokszaggató pálinka minden mennyiségben. „Ez egy részben komédia” – műfajmegjelölésként, miheztartás végett. Valóban egy részben játszódik, és valóban részben komédia. Bár elég nehéz felfedezni ebben a szinte rémtörténetben a komédiát. Erős idegzetűeknek szól leginkább. Van a felszín, ami önmagában rémisztő – erősen sebhelyes arcú, amúgy kellemes vonású, tartású nő, a házigazda húga (Iringó – Bozó Andrea). A házigazda (Ince – Kaszás Gergő) a szokásos éjszakai dorbézolás – pálinkaivás – után reggel elalszik, nem tud kimenni a vendég elé. Mint kiderül, most ő a polgármester, a lehető legrosszabbak közül. Bányász volt, ahhoz értett, máshoz nem. Elhelyezkedni sem tudna, még ha lenne is hova. Tehát van a felszín – és van a felszín alatt fortyogó rengeteg indulat, sérelem, hazugság és gyűlölet. Kora reggeltől pálinkát isznak. Iringó kezdi, Ince folytatja, a megérkező vendég – a városból hívott rendőr, Florin (Tóth József) – is kiveszi részét, némi szabadkozás után. Beszáll olykor Izsák (2014. májusában Epres Attila, korábban Széles László játszotta) is, a szomszéd, Ince esküdt ellensége, ellenlábasa, a nagyon-magyarkodó másik polgármester jelölt, akinek nagybani (?) erdő- és egyéb üzelmeit kellene lelepleznie a magyarul rosszul tudó, román kifejezésekkel teletűzdelt beszédű Florinnak.

És van a szinte piedesztálra emelt lánynak, Izabellának (Eke Angéla) – kislánykori fényképe. Ince lánya a városban tanul, „okos” – egyetemre jár tán vagy 9 éve –, és Ince egyetlen reménysége a kiemelkedésre, aki majd ért a közügyekhez.

Az események gyorsan váltják egymást, ahogy fogy a pálinka, úgy gyorsulnak tovább. A rendőrt Ince elküldi pálinkát inni a kikérdezendőkkel. Mint kiderül, ez nagy hiba volt, mert a rendőr sok minden mást is megtudott éppen Incéről és annak húgáról. Többet a kelleténél. Közben Izabella – városi, dekoratív, „modern” fiatal lány – váratlanul beállít, hogy sürgős elutazásához Olaszországba – hova is menne máshova – pénz kell. Pénze Incének most sincs, a lány az őt régóta kerülgető Izsák szomszédtól kap, de persze nem „ingyen”. Amúgy sem egyetemista már, vagy 3 éve otthagyta az egyetemet, pénztáros egy szupermarketben.

A valós élet, egy adag jóféle falusi sonkával, kenyérrel és zöldpaprikával. A sonkából sorra eszik mindenki: Izsák, Ince, végül Izabella. Florin, akinek a kedvéért tálalta fel Iringó még reggel, nem eszik, mert ő vegetáriánus, „magokkal” táplálkozna. A „madáreledelt” aztán mégis Iringó eszegeti kicsit félrevonultan, amíg a férfiak hárman végképp egymásnak esnek, gyűlöletüktől visszhangzik Iringó háza, sőt, talán a fél falu is. Iringó csendben ül, várva a végkifejletet. Ha hinni lehet a szóbeszédnek, nem áll távol tőle még a gyilkosság sem, részeges férje halálát feszegetve…

Az indulatok – nem utolsósorban a rengeteg pálinka hatására – elfajulnak, Izsák, gondosan megtörölve, azt a kést nyomja Ince kezébe, amivel korábban őt akarta megölni, aztán most sonkát evett vele – és Ince bizony teketória nélkül megöli a rendőrt, aki mindent megtudott a falubeliektől. Izabella úgy is elmegy, felesége és fia már régen meghalt egy autóbalesetben – amit talán Iringó vezetett, bár nehéz elképzelni azt is, hogy valaha kocsi volt a családban, és azt is, hogy Iringó ténylegesen vezetett. Ki tudja, mi minden rejlik a felszín alatt, a múltban?!

A rendőrt valahova elássa Izsák, a történetnek vége, Iringó elmegy mégis Izsákkal, bármennyire is húzódozott tőle korábban, Izabella Izsák kocsijában felejtődött a színfalak mögött, de bizonyára elutazik, végül Ince is elmegy valahova, valamerre. Az asztalt a sonkamaradvánnyal, poharakkal lefedi az átlátszó nylon… Amiből jópár tekercs található: az ablakokban függöny vagy üveg helyett, vagy éppen gyilkoláshoz segédeszköz nem is egyszer.

Erdélyt, a falut körülvevő erdőt az óriási fakeretes ablakok, ajtók jelképezhetik. Bútor alig van: egy konyhaszekrény a pálinkásüvegeknek és poharaknak, tányéroknak, középen egy nagyobb ebédlőasztal pár székkel, oldalt egy rosszul működő, ócska TV, baloldalon meg egy nagy heverő, amelynek egyébként túl sok funkciója nincsen. (Látvány: Cziegler Balázs.)

A főszereplő – a pálinkán kívül – mégis a beszéd: korrupcióról, idegengyűlöletről, magyar-román ellentétekről, polgármesterségről és hozzá nem értésről és főleg a kilátástalanságról. Iringót nyomasztják a sebhelyei, alatta meg a múltja, Incét a semmihez nem értése a „polgármesterségen” kívül, Izsákot Erdély sorsa, Izabellát az élet maga, Florint meg – talán saját sorsa, felesége halála, akit villamos ütött el, de ő amúgy is kívülálló.

Jellegzetesek a jelmezek, Ince elhanyagoltsága, Iringó fél-falusi öltözéke, Izsák túlhangsúlyozott magyarossága a fényes-veretes tarsollyal, Izabella mai szűk kötött ruhája.

Rendezte Csizmadia Tibor, akinek nem volt könnyű dolga, hogy a rengeteg beszéd árnyalatai, az elhallgatások és a nyílt indulatok egyaránt feltárulhassanak – a jelek szerint teljes sikerrel.

 (A bemutató 2012 novemberében volt. A Szkéné és a FÜGE közös előadása.)

 2014. május 17.

Megjelent a Kláris 14/5. számában

Györgypál Katalin

 

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©