Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

ÚRI MURI

Győri Nemzeti Színház

Az 1920-as években írt Móricz-regény színpadi adaptációja kezdetben a Vígszínház fogságába esett, mert a színház kikötötte, hogy a főhős nem lőheti főbe magát, ki kell békülnie feleségével. Később is sok vihart ért meg, több, kevésbé sikeres megfilmesítést, amíg a győri színházba jutott, ahol a színház férfi színtársulata uralja el a színpadot a 2014. március 15-i bemutató óta. A regényt Bezerédi Zoltán írta át színpadra, alaposan megforgatva a cselekmény sorrendjét, jobban előtérbe hozva az egyéni sorstragédiát hordozó vonulatot. A regény Móricz saját 20-as évekbeli magánéletét építi be a történetbe, ahogy sok más műve is cipeli magával a feleség és szerető közti választás rosszul sikerült végkimenetelének lelkiismeret furdalását, vagy önigazolását.

A búzatáblával átszőtt színpadon  több felől is vezet ösvény az elöl középen lévő játszóhelyhez, amely egyszer kocsma, máskor Rozika hálószobája. A kocsmát a fémvázas asztalok, székek, korsó sörök mutatják, a hálószobát egy széles ágy dunnával (díszlet: Menczel Róbert). Szakhmáry Zoltán sorstragédiája e két helyszín között zajlik a tanya felgyújtásáig, a végső főbelövésig.

Kocsmai környezetben ismerjük meg Zoltán barátait, akiket a sör, a pálinka, a kártya, valamint a búza árfolyamán kívül nem sok minden érdekel. Kiválik közülük Lekenczei Muki, akiről senki sem tudja, valójában kicsoda, kissé szélhámos, titokzatos, ez adja meg a figura sármját. Csörgheő Csuli a másik fura alak, jelen rendezésben kisebb a szerepe, mint a regényben. Balogh Ábel, Borbíró, Levkovits, Igazmondó Pista, Borbély Zsiga, Wágner Adolf mind egy-egy színfoltot mutat, egy-egy történet elmondása mögül előbújva.

Bezerédi Zoltán átírása és rendezése úgy sűríti a cselekményt, hogy a gazdák birtokproblémáit lassan elsorvasztja, Zoltáné is abbamarad, amikor a zsidó nem akar neki hitelt nyújtani. Ráadásul a csugari parasztok pénzkövetelése is elakad, elhagyja a jussukat követelők égő falujukkal való átverését, megelégszik a magánéleti szál részletesebb kibontásával, bár Rozika sorsa és búcsúlevelének tartalma is homályban marad. A második részt a feleség megérkezése uralja. Azt vesszük észre, hogy a játék egy végtelen muriból áll, ami maga az élet (vagy annak jelképe), közben vannak magánéleti jelenetek, és szó van néha bankról és váltókról és meg nem kapott hitelekről, felelőtlen gazdálkodásról, de mindez mellékes. Rhédey Eszter gőgös, hideg figurája a győri rendezésben nagyon szenved férje hűtlenségétől, vissza akarja szerezni mint férjet és mint gyermekeinek apját, mint családfőt is. A végsőkig harcol a férfiért, és csak akkor adja fel a harcot, amikor Zoltán megerősíti Rozika iránti szerelmét, így küldve el a hitvest. A jelenetet súlyosbítja közös gyermekeik, Évike, Jánoska színpadi felvonultatása, őket Ábel bácsi csalja ki a helyszínről egy mókusmesével.

Fontos szerepet kap a kísérőzene és a tánc. Egyfelől létezik egy lélektani aláfestést szolgáló markáns, mély tónusú vonós zene (Kovács Márton), amelyet néhány zenész produkál a színpad alól, másrészt az úri murikat kíséri nótázás, amit a színészek adnak elő, illetve elhangzik egy hegedűszóló, amely színpadi különszámként funkcionál. Mindezek szervesen épülnek be a történetbe. Hasonlóan épül be a cselekménybe a paraszt csárdás tánc, amikor Zoltán szinte odadobja Rozikát a férfiaknak prédaként, ők könyörtelenül dobálják egymásnak a lányt, aki majdnem elájul a gyors forgatásban, de állja a sarat. Hatásos jelenet a kiszolgáltatottságról.

Jelentős színészi alakításokkal találkozhatunk. Csankó Zoltán játssza Szakhmáryt tele sok élettapasztalattal, Menczel Andrea Rozikát komolyabbra véve az eredeti számító kis parasztlányfiguránál. Szina Kinga feleségként kissé fiatal a szerephez, néha indokolatlanul hisztérikus. Az epizódszereplők közül a Lekenczeit játszó nUngvári István és a Balogh Ábelt alakító Maszlay István volt kiemelkedő. Sárközi József Csuliként nem a szokványos figurát hozta. A tohonya, agyvérzéses, disznait imádó és rájuk hasonlító Csörgheő Csulit most fiatal és vékonydongájú színész alakította dinamikusan, fickósan. Jól egészítették ki őket a többiek: Rupnik Károly, Szilágyi István, Jáger András, Posonyi Takács László, Török András, Molnár Judit. A parasztcsizmás férfi-, és a hosszúszoknyás női jelmezeket Cselényi Nóra tervezte, a tánckoreográfiát Diószegi László alkotta meg.

A március 19-i előadás után a közönség ott maradó része plusz élményben részesült: a színészek a darab próbáiról, a szerep megformálásáról beszéltek, Móricz-élményüket és szerepértelmezésüket mesélték el, majd lehetett tőlük kérdezni, amit a szép számmal ott-tartózkodó közönség ki is használt. A színészek vallomásaiból az derült ki, hogy már a próbák is örömmel teltek, az előadást sikeresnek érzik, jól tudtak együttműködni a rendezővel – sajnos a rendező nem volt ott ezen a beszélgetésen –, akinek bevallása szerint jobban sikerült a győri Úri muri, mint a néhány évvel ezelőtti a pesti Nemzetiben. Ezt mi is így gondoljuk.

Budapest, 2014. március 22.

Megjelent a Kláris 14/4. számában
Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣

 

 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©