Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

ILLATSZERTÁR

Centrál Színház

László Miklós, a szerző, nem sok egész estés darabot írt, talán négyet, ezek közül az Illatszertár pályafutása egyszerűen mesés. Bemutatták Budapesten, rögtön amikor megszáradt a tinta a papírlapon, siker lett. Közben a politikai helyzet úgy alakult Európában, hogy ajánlatos volt elhajózni Amerikába. László Miklósnak szerencséje volt, szerződési ajánlatot kapott. A hajójegy drága volt, már úgy tűnt, nem tud elmenni, amikor utolsó reményeként Bayor (Bajor) Gizihez fordult, ő segített. László Miklós New Yorkban élte végig az életét, és itt kezdődött az Illatszertár csodálatos pályafutása. Először egy magyar nyelvű színházban mutatták be, majd filmet készítettek belőle, azután megint megfilmesítették. Az 1949-es film feldolgozásban a főszerepet Judy Garland játszotta. Készült belőle musical. László Miklós halála után elkészült az ötlet alapján először a Szerelem hullámhosszán (1993, Nora Ephron rendezővel Meg Ryan-nal és Tom Hanks-szel), majd a Szerelem hálójában (1998-ban ugyanazzal a rendezővel és ugyanazokkal a szereplőkkel, a nagy változás az, hogy mivel ez a történet valóban jobban hajaz az eredeti műre, itt a forgatószöveg írók között meg van említve László Miklós). Ennyi remek színeváltozás után 2009-ben bemutatták az eredeti színdarabot is az USÁ-ban, a színészek nagy örömére.

A darab 1937-ben készült el. Egy Váci utcai illatszertárban dolgozók életéről szól, az akkori polgári élet apró jellemzőit ismerhetjük meg. Divat moziba járni, és közeledik a válság. Van, aki ettől nagyon fél, akinek családja van, mindent megtenne, hogy megmaradjon az állása. Az illatszertárban már lehet érezni a válság szelét, kevesebb a vevő, a tulajdonos ideges, a levegőben van, hogy nincs szükség ennyi alkalmazottra. Asztalos úr és Balázs kisasszony saját álomvilágukban élnek, egyelőre külön-külön. Leveleznek az ismeretlenségbe burkolódzva, az üzletben pedig udvariatlanok egymáshoz. A tulajdonos idegességének másik oka egy névtelen levél, amelyben felhívják a figyelmét arra, hogy a felesége az egyik drogistával megcsalja őt. A történet igaznak bizonyul, a névtelen levél írója igaz hírt közölt, hiszen megfigyelte a párt, de nem írta meg a drogista szerető nevét. Ebből félreértések adódtak. A levelező szerelmesek nem találnak egymásra, a főnök öngyilkos akar lenni. A túlbuzgó kifutófiú megoldja a problémákat. Megakadályozza a főnök öngyilkosságát, és szépen visszabontódnak a szálak. Közeledik a karácsonyeste, és a megbékélés hangulata lengi be az illatszertár délutánját is. A főnök hazamegy a családjához, megbocsátva a házasságtörést. A házasságtörésben érintett drogista elhagyja az üzletet, és a szerelmes leveleket írók egymásba szeretnek anélkül, hogy felfednék a titkukat.

Minél szúrósabb, harcosabb, tüskésebb a külvilág, amelyben minden nap, minden órában résztvevőként, érintettként téblábolunk, annál jobban vágyunk azokra a történetekre, amelyekben a békére törekvés érvényesül. Nem baj, ha a megkötött békében benne van egy nagy adag kompromisszum, az erős elhatározás a bosszúra, a sértettség visszavonul, és előtérbe kerülhet a racionalitás, az ésszel felfogható értékek jelentősége. Nehéz egyensúlyt tartani az érzelmek és a racionalitás között. Tanulságos a főnök (Kern András) hangos gondolkodása Asztalos úr (Stohl András) előtt, akinek megmagyarázza, hogy úgy őrzi meg a család életét és értékrendjét, ha visszamegy a családjához, a feleségéhez, és eltekint a megbántástól, aminél többet ér a közös élet, a gyerekek neveltetése, az ő biztonságuk. Pár mondat az egész, de őszintén egyetértünk vele; ezt el is várja. (mármint a szerző, de a hangsúlyokból, a testtartásból kitűnik, hogy Kern is ezt tartja fontos tanulságnak – ez a szerepe). Milyen jó lenne nemcsak a színpadon elfogadni ezt az elvet!

Felfigyelhetünk arra is, hogy az illatszertárban dolgozó hölgyek mind kisasszonyok (hárman vannak), vagyis a 30-as években a családos hölgyek nem dolgoztak. Ha hölgyekkel találkoztak a vevők valahol, akkor biztosan tudhatták, hogy ők önállóak, magukat tartják el, ebből következik, hogy az életük erősen kötődött a munkahelyükhöz, hiszen ez nagyon fontos volt számukra, sőt létkérdés. Balázs kisasszony mindennapjait a magányon kívül édesanyja eltartása is nehezítette, sőt korlátozta. Hogyan találhatott volna társra? Hiszen a munkahelyen és az otthonon kívül nem volt környezete, nem voltak barátai. Minden szeretetét, szerelmét egy ismeretlen levelező partnerre zúdította, aki szintén magányos volt. Levélben le tudták írni egymásnak a vágyukat a boldogságra, egy megértő társra, amit szóban talán soha senkinek sem mertek volna elmondani. Ez a közös vágy, annak az élménye, hogy nincsenek egyedül, tette őket képessé, hogy már élőben is el tudják mondani a másik iránt érzett érzelmeiket.

Megtudtuk, hogy meg kell tanulni kimondani azt, amit érzünk, nyíltan, szavakban megfogalmazva kell biztosítani a másikat szeretetünkről – aki ezt elkerüli, egyedül marad. Jól mulattunk, és sokat tanultunk, de fel is tudjuk használni a megszerzett tudást, mert bár a kölnit ma már nem illatszertárban vásároljuk, de most is hasonló problémák között kell eligazodnunk.

Sípos úr (Cserna Antal) határozottan képviselt elvét, amely szerint legfontosabb, hogy minden eszközzel védjük a munkahelyünket, meggyőzőnek tarthatjuk, talán azért, mert ma is a bizonytalanságtól való félelem fonja be a társadalmunkat.

Pokorny Lia Balázs kisasszonya példázza annak a nőnek a bátorságát, aki mögött egy igazán szerető férfi áll. Mindegy, hogy mikor írták, mikor játszódik a darab, mert a vágy örök, ma is minden nőnek vágya, hogy megtalálja a biztonságot jelentő szerető férfit, reméljük viszont.

Remek munkát végzett a díszlettervező (Horesnyi Balázs) és a jelmeztervező (Rátkai Erzsébet) is. A pénztáros kisasszony háromnegyedes kosztümje a prémdíszítéssel nagyon kifejező, hasonlóan remekbe szabott volt minden, nyakig gombolt köpeny.

Lehet, hogy a rendező (Puskás Tamás) Árpád hangos, a környezetbe nem illő, nyers erőszakosságot kifejező szerepének túlhangsúlyozásával az eljövendő korszak árnyékát vetítette elénk? Ezzel jelzi, hogy nem csak a múlt nehezedik ránk, hanem a jövő is, ha hagyjuk, hogy elhatalmasodjon felettünk, ha lemondunk arról, hogy mi irányítsuk.

 

2014. március 11.

Megjelent a Kláris 14/4. számában

Tóth Attiláné


♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©