Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

A VÉGÍTÉLET NAPJA

Katona József Színház

Ödön von Horváth neve húzónév egy színlapon. A drámaíró – vallomása szerint – nem tartozott semelyik nemzethez, amolyan közép-európai volt, szlovén, magyar és német elemek keveréke. Aztán egy fa alá állt 1938-ban Párizsban, amelyikbe belecsapott a villám, a harminchét éves író halálát okozva. A végítélet napja egyik utolsó színpadi műve volt, amit már emigrációban alkotott.

A Katona József Színház Bagossy László rendezésében mutatta be a színdarabot (fordította: Thurzó Gábor), megtartva a mű kereteit, a hét képet (nem felvonások), a 30-as évek cseh-német miliőjét, az alaptörténetet. Egyvégtében, szünet nélkül megy.

Thomas Hudetz kötelességtudó, lelkiismeretes állomásfőnök, nem hibázik soha. Mégis, amikor Anna váratlanul megcsókolja, elfelejti tilosra állítani a szemafort. A személyvonat összeütközik a teherrel, és tizennyolcan meghalnak. Anna mellette vall, ezért nem ítélik el, de minden megváltozik körülötte, már soha nem élhet békében. Nyárspolgári sivárság veszi körül, bizonytalanság, félelem, ami újabb bűnténybe sodorja Hudetzet, egyetlen szemtanúját is megöli, pedig a lány szerette.

Hudetz egy kisvárosban él, ahol mindenki ismeri, semmi sem titok. Az emberek kibeszélik, hogy ő boldogtalan a tizenhárom évvel idősebb feleségével, és az asszony uralkodik rajta. Feleségének öccse, Alfons, a patikus is ellensége. Ő a színmű kulcsfigurája, gerinctelen alakja állandóan változik a széljárás függvényében. A gyors véleményváltozások a többi szereplőt is jellemzik, Anna apja, a kocsmáros, a pletykafészek Leimgruberné fontos közvélemény formálók. Ferdinand, Anna vőlegénye, a szomszéd falu ösztövér mészárosa, a szerelemre vágyó Leni pincérnő, a favágó, a csendőr, sodródnak az eseményekkel, Hudetz felesége kilóg a sorból, még keresztneve sincs. Féltékeny, amellett utálja férjét, leskelődik utána, de otthagyni nem tudja, az idegbetegség tüneteit észlelni rajta, de legalább is frusztrált.

Bagossy László rendezése szinte érintetlenül hagyta a jeleneteket és a szöveget. Az üres színpadtér hol váróteremként, hol étteremként, egyszer patikaként funkcionál. Az elsuhanó vonatoknak az erős zaját halljuk, és a forgalmi jelzőrendszer kapcsoló tábláját saját szemünkkel követhetjük (díszlet: Bagossy Levente). A forgószínpad is segít a mozgások összehangolásában, a megölt Anna a forgáson kívülre kerül.

Ödön von Horváth műve kortalan, nem köthető politikai rendszerekhez, az emberi lélek olyan mély húrjait pendíti meg, mint a bűn és büntetés, bűntett és lelkiismeret furdalás, a közös bűn elviselhetetlensége, hogy már keveset lehet hozzátenni egy színpadi rendezésben. A végítélet napja pedig mindig az egyén halála után – vagy épp előtte – következik be, mindenkinek megvan a saját végítélete, ahol már nem tud kibújni tetteinek következményei alól. Az állomásfőnök előtt vízióként jelenik meg a meghalt mozdonyvezető és az életben maradt fűtő ítélete, akik biztatják önmaga elpusztítására, a látomásban előjövő meggyilkolt Anna viszont óvja ettől a lépéstől. 

Azt vesszük észre, hogy Thomas Hudetz figurája mai hétköznapjainkhoz kezd hasonlítani, mivel körülvesz bennünket számos figura, akik ugyancsak „kötelességtudó beamterek” rosszul dolgoznak, tévednek, bűnöket követnek el, de tettüket sosem ismerik be, sőt sokszor nem is fogják fel, mit követtek el.

A Katona összeszokott színészgárdája most is jól teljesített. Keresztes Tamás állomásfőnökének nyugodtsága mögött a lefojtott érzelmek kavarognak, Elek Ferenc gátlásos, mindenkinek megbocsátó patikusa telitalálat erre a szerepre, kiváló Jordán Adél Leimgrubernéja és Ötvös András durva, kötekedő vőlegénye, jelezve, hogy nem menyasszonyához méltó partner. Annát Pálmai Anna játssza, a szerep nehéz, hisz olyan áldozatot alakít, aki maga is meg akar halni, szinte felkínálja magát Hudetz késének.

A szokásos formájukat hozták Fullajtár Andrea (feleség), Ujlaki Dénes (vendéglős), Bán János (favágó, bakter) szerepekben. Kiss Eszter Leni pincérnő szerepében figyelemre méltó epizódalakítás, ahogy Takátsy Péter Kohut fűtője. Vajdai Vilmos három epizódot is játszik (Pokorny mozdonyvezető, vendég, ügynök), mindhármat más vonásokkal ruházza fel. A 30-as évek hétköznapi ruhái dominálnak Ignjatovic Kristina jelmezeiben, az édeskés sláger és a nyomasztó aláfestő zene Darvas Ferenc és Darvas Kristóf (mindketten vendégművészek) munkája.

Budapest, 2013. október 27.            

         Földesdy Gabriella


♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©