Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

BÁNYAVÍZ

Szkéné Színház

Székely Csaba „Bányavidék” című trilógiájának első részét márciusban láthattuk a Nemzeti egyik kamaraszínpadán, most a 3. részt (Bányavíz) sikerült elcsípni a Szkénén, ahol akkora volt az érdeklődés, hogy a szeptemberi bemutatóra már be se jutottunk. A középső részről (Bányavakság) korábban lemaradtunk, de pótoljuk!

A fiatal erdélyi drámaíró igen mélyre ásott a székelyföldi „bányavidéken”, hogy az ott élő magyarok kilátástalan életét hitelesen ábrázolni tudja. Nyomorúságukat, ami nemcsak anyagi, hanem morális és mentális egyben, kendőzetlenül mutatja be.

A „Bányavirág” még szelídebb formában, sok humorral ábrázolta a bánya bezárása utáni székely település munka nélkül maradt lakóinak elsivárosodását, a „Bányavíz” kegyetlenebb, helyszíne a katolikus paplak, ahol Ignác atya képmutató, kifelé ájtatos, belül elrohadt lelkületével találkozunk.

A bezárt bánya miatt elszegényedett székely falu lakói közül már csak az öregek járnak a templomba, Ignác atya éppen a szentbeszédet próbálja a sekrestyében, hogy hatásos legyen, amit prédikál nekik a vasárnapi misén. Egyedüli hallgatója Irén, a házvezetőnő, aki megkótyagosodott és semmire sem emlékszik, amióta lánya öngyilkos lett. Azt mesélgeti szüntelenül, hogy hazajön ám Amerikából a lány hamarosan, levelét most hozta a postás. Aztán megtudjuk, hogy a pappal együtt lakik a neveltfia, Marci, amolyan gondnoki beosztásban, de a fiú édesapámnak szólítja a papot, valószínű, hogy nemcsak nevelt fia az atyának. Marci kis faszobrokat farag és verset is ír szabad idejében, ám apja ezt erősen ellenzi. Neve beszélő név, Keserű Mártonnak hívják. Állandó vendégként lakik náluk a tanító és a nagylánya, mert leégett a házuk a minapjában, az anya benn is veszett a tűzben. A tanító segélyt szeretne, hogy a házát újraépítse, a lány pedig eszi a csokoládét rendületlenül.

Bizony jól megkavarodtak a dolgok ezen az Isten háta mögötti falun, mert egyre több minden derül ki, amin eláll szemünk, szánk a csodálkozástól. Az egyik, hogy mind az öt szereplő obszcén trágársággal beszél szinte megszokásból, akkor is, ha nincs bennük indulat. A férfiak közben nyakalják lefelé a pálinkát, ez az egyetlen búfelejtő lehetőség arrafelé. De mindenkinek van valami titkolnivalója a darabban: Ignác atya a tízéves kisfiúkat szereti, a tanító ateista, Marci gyerek mérgezi az apját, akinek ettől fáj a gyomra, Imola összeszűrte a levet a református pappal, most terhes. Marci Imolával szeretne megszökni a faluból, de a lány nem megy vele, mert nem szereti a fiút, csak szánalomból csókolta meg. Mindehhez járul, hogy a féleszű Irén a tanítóház leégésekor ellopta a cihában őrzött pénzt és a pálinkafőző masinát.

Csizmadia Tibor rendezése (dramaturg: Lőkös Ildikó) falhoz szegezett bútorok (látványtervező: Cziegler Balázs) közepette játszatja a történetet, hangsúlyossá téve az egyéni karaktereket, és fura módon a szekrényekben lévő üresség (csak pálinkás üveg és üres csokoládé papír van bennük) már-már a lelki ürességet is szimbolizálja. Ezeknek az embereknek már nincs erkölcsi muníciójuk a továbbéléshez, immorálissá váltak, mert elfogyott a levegő körülöttük. Aztán, hogy mégis tovább élnek, erről szól a rendezés utolsó jelenete, amelyben Marci gyerek és Irén úgy beszélgetnek Irén lányáról, mintha élne még, és már a fiú sem akar elmenni a faluból.

Kiváló színészi összjátékot láthattunk. Ignác atyát Kaszás Gergő alakítja, a szerep nehéz feladat elé állítja a színészt, mert ellenszenves figurát, ráadásul katolikus papot kell alakítania, akit feddhetetlennek hisz a tágabb környezete. Kaszás Gergő már az elején láttatja velünk, hogy lelke nem tiszta, magánéletét rejtegetnie kell. Márkus Sándor Marciként a lázadó, de sehová sem jutó fiút játssza, végül megtörik, s belenyugszik sorsába. Bozó Andrea házvezetőnője komikus figura, külső eszközei (sapka, papucs, öreges járás) segítik kissé öregebbnek látszani, mint valójában. Tóth József (tanító) és Eke Angéla (Imola) hozzák a figurát, utóbbinál komikus hatást kelt az, hogy egy ministráns fehér karingben játssza végig a szerepet.

Székely Csaba drámája, amelynek műfaja: fuldoklás egy részben, attól válik elviselhetővé, hogy remekül balanszíroz a tragédia és a humor szűk mezsgyéjén. Nem engedi, hogy a kétségbeesés eluralkodjon a figuráin, feloldja őket, amivel a problémát részlegesen képes megoldani. Keveseknek sikerül ez a bravúr.

 

Budapest, 2013. október 11.     

                   


Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©