Budapesten
most játszották
először Pozsgai Zsolt: A szűz és a szörny c.
tragikomédiáját.
A főpróbán teljes
értékű előadást láthattunk. Ágnes (zene)
lírai dalával kezdődik, addigra már belénk
ívódhat a színtér: nagyobb szoba,
baloldalt asztal székekkel, jobboldalt heverő, hátul,
középen nagy
ruhásszekrény. És három ajtó. A
bejárati, a fürdőszobáé és a
lány szobájáé.
Belép Samu bácsi, az idős volt
házmester és besúgó (Ujréti
László m.v.), aki láthatóan kedveli
Herceget. Kicsit rámol, főként az üres
borosüvegeket, palackokat szedi össze. Beszél –
a szekrényben ülő Herceghez
(Incze József m.v.).
Közli vele, hogy albérlőt fogadott – erre lassan
előbújik
a külsőre is elhanyagolt férfi koszos pizsamában,
fél arca torzan. Beszélni nem
tud, csak makog. Ki tudja, mi mindenen mehetett keresztül,
míg idáig jutott… és
nem akar senkit.
Aztán tényleg belép a
jövendő albérlő, a friss, üde, erdélyi
lány fehér blúzban, erdélyi-copfba font
hajjal, és repdes: szállása is van
kedves embereknél. Mert ő kedvesnek látja a Herceget is.
Csodálatos terv: irata
nincs, pénze nincs, otthonról elszökött, de itt
majd pénzt keres, megtanul
olaszul, és irány Bologna, az egyetem!
Köcsög szerepét ifj. Jászai László
játssza. Ő a kapocs a
Herceg és a külvilág között.
Rámenős, másokat kihasználó. Később
kiderül, ennél
is rosszabb.
Bizalmatlan a lánnyal szemben, nehogy
kiderüljön Herceg
búvóhelye. De ha a lánynak itt senkije sincs, az
más. Futtatott ő már ilyet, hát
majd ezt a Krisztát is. Ha akarja a lány. A lány
még szűz! Ha nem akarja, hát
nem akarja. Ám a lány percek alatt átgondolja. Nem
buta ő! – hiszen a falujából
is jár „kurválkodni” egy nő, férje,
kisfia is erre biztatja, hiszen pénzt visz
haza. Hát akkor ő miért ne tehetné? És
teszi.
Samu bácsi háborog. Közben
elmeséli szerelmét elhunyt
feleségével, csak haláláról nem akar
beszélni. Kriszta beszélni tanítja
Herceget, egyre jobban sikerül is. Herceg koszos pizsamája
eltűnik. További
színt visz a darabba – elejétől fogva – a
takarítónő, Karcsi néni – Fazekas
Zsuzsa – időnkénti felbukkanása; szerető
férje nevezte el őt Karcsinak. Hátára
kötve egy porszívó…
Kriszta táncolni is tud,
szerződést kap egy bárban. Iszik,
feltűnően öltözik… A Herceg egyre
féltékenyebb, kezd beleszeretni a lányba, a
lánynak szüksége van arra, hogy szerethessen
valakit, hát beleszeret a
Hercegbe. És bebújik hozzá a szekrénybe,
egy újabb öngyilkossági kísérlete
után.
Mert az erdélyi havasokban sem minden olyan nagyon szép
és jó, ott is előfordult már
kísérlet erre… A valamikori
szűzi fehér, most piros-véres blúz kirepül a
szekrényből.
Herceg és Köcsög eredeti terve
a külföldre menekülés. Hamis
útlevél is van már, pénz is van.
Feltehetően előző életükből, Herceg sebesülése
előtt.
Samu bácsi életéről is
egyre többet megtudunk: végül
felesége halálát is, aki vasalt, mielőtt
meggyilkolták volna, bár külső nyoma a
gyilkosságnak nem volt.
Köcsög terve egyszerű, korábban
már bevált: a futtatott
lányt megölik, ők pedig elillannak. Herceg azonban most
ragaszkodik a lányhoz,
a lány szereti őt. Nincs mit tenni, elmondja a lánynak
Herceg múltját: egy
tüzes vasaló égette szét a fél
arcát. Samu bácsi mindezt hallja, el akar menni
– talán feljelenteni – nem maradhat életben.
Köcsög tesz róla. A lány sorsa
tökéletesen megoldódik: ez az
öngyilkossága sikerül, a fürdőszobában
felköti
magát a fregolira.
A terv módosul: Köcsög elrohan
kocsit szerezni, éjszaka majd
kilopják Samu bácsi holttestét, ők pedig
külföldre szöknek. Köcsög addig el… A
Herceg pedig levágja Kriszta holttestét a
fregoliról, és becipeli ölében – a
szekrénybe.
Kriszta (Koncz
Andrea) kurvává válik még szűzen
szinte
pillanatok alatt, a szemünk előtt. A Herceg sohasem válhat
„jó”-vá –
gyilkosságokkal a háta mögött,
megerőszakolások után ez elfogadhatatlan lenne.
Előbb szerencsétlen, aztán kezd erőre kapni. A
lányt megmentené, ami persze
illúzió. Szerelme azonban igazi a lány
iránt, hiszen megtanult fütyülni is (!),
ahogy a lány kérte. Samu bácsi
besúgó volt, de a feleségét valóban
imádta,
számára ma is él. Köcsög gyilkos is,
strici is, aljas is – hitelesen.
Van kiút a bűnökből? Sajnos,
még az is lehet. Herceg igazi
nevét, múltját senki nem ismeri. Samu bácsi
sem él már. A zöldhatáron éjjel
átcsúszhatnak Ausztriába. Ki tudja?
Ágnes (zene) dalai időről időre
hatásosan, odaillőn
hangzanak fel (élőben),
kvázi-kívülállóként.
(„narrátorként”?). A jelmezek
kellően beszédesek, kifejezők. (Látvány: Vankó Dániel.)
A mostani Hercegről nehéz elhinni, hogy
egykor a balatoni
éjszakát uralta. Leginkább Köcsög
lázadása ellene mutatja: ő is a markában
volt. Oka lehet annak is, hogy nem hagyta magára a Herceget,
ebben azért a
lebukástól való félelme is
közrejátszhat. Egyedül is elmehetne az
országból? A
lány naivitása kissé meglepő. Hiszen tudja, mit
jelent a „kurválkodás” – mégis
elszökik otthonról papírok nélkül,
mégis vállalkozik erre. Köcsögöt
azért
lerúgja magáról.
Kautzky Armand
rendezése dinamikus. Nincs üresjárat, a lírai
percek (Samu bácsi elbeszélései
Grétáról) is magukkal ragadók.
Györgypál
Katalin