Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

A SZŰZ ÉS A SZÖRNY

Új Színház

Budapesten most játszották először Pozsgai Zsolt: A szűz és a szörny c. tragikomédiáját.

A főpróbán teljes értékű előadást láthattunk. Ágnes (zene) lírai dalával kezdődik, addigra már belénk ívódhat a színtér: nagyobb szoba, baloldalt asztal székekkel, jobboldalt heverő, hátul, középen nagy ruhásszekrény. És három ajtó. A bejárati, a fürdőszobáé és a lány szobájáé.

Belép Samu bácsi, az idős volt házmester és besúgó (Ujréti László m.v.), aki láthatóan kedveli Herceget. Kicsit rámol, főként az üres borosüvegeket, palackokat szedi össze. Beszél – a szekrényben ülő Herceghez (Incze József m.v.). Közli vele, hogy albérlőt fogadott – erre lassan előbújik a külsőre is elhanyagolt férfi koszos pizsamában, fél arca torzan. Beszélni nem tud, csak makog. Ki tudja, mi mindenen mehetett keresztül, míg idáig jutott… és nem akar senkit.

Aztán tényleg belép a jövendő albérlő, a friss, üde, erdélyi lány fehér blúzban, erdélyi-copfba font hajjal, és repdes: szállása is van kedves embereknél. Mert ő kedvesnek látja a Herceget is. Csodálatos terv: irata nincs, pénze nincs, otthonról elszökött, de itt majd pénzt keres, megtanul olaszul, és irány Bologna, az egyetem!

Köcsög szerepét ifj. Jászai László játssza. Ő a kapocs a Herceg és a külvilág között. Rámenős, másokat kihasználó. Később kiderül, ennél is rosszabb.

Bizalmatlan a lánnyal szemben, nehogy kiderüljön Herceg búvóhelye. De ha a lánynak itt senkije sincs, az más. Futtatott ő már ilyet, hát majd ezt a Krisztát is. Ha akarja a lány. A lány még szűz! Ha nem akarja, hát nem akarja. Ám a lány percek alatt átgondolja. Nem buta ő! – hiszen a falujából is jár „kurválkodni” egy nő, férje, kisfia is erre biztatja, hiszen pénzt visz haza. Hát akkor ő miért ne tehetné? És teszi.

Samu bácsi háborog. Közben elmeséli szerelmét elhunyt feleségével, csak haláláról nem akar beszélni. Kriszta beszélni tanítja Herceget, egyre jobban sikerül is. Herceg koszos pizsamája eltűnik. További színt visz a darabba – elejétől fogva – a takarítónő, Karcsi néni – Fazekas Zsuzsa – időnkénti felbukkanása; szerető férje nevezte el őt Karcsinak. Hátára kötve egy porszívó…

Kriszta táncolni is tud, szerződést kap egy bárban. Iszik, feltűnően öltözik… A Herceg egyre féltékenyebb, kezd beleszeretni a lányba, a lánynak szüksége van arra, hogy szerethessen valakit, hát beleszeret a Hercegbe. És bebújik hozzá a szekrénybe, egy újabb öngyilkossági kísérlete után. Mert az erdélyi havasokban sem minden olyan nagyon szép és jó, ott is előfordult már kísérlet erre… A valamikori szűzi fehér, most piros-véres blúz kirepül a szekrényből.

Herceg és Köcsög eredeti terve a külföldre menekülés. Hamis útlevél is van már, pénz is van. Feltehetően előző életükből, Herceg sebesülése előtt.

Samu bácsi életéről is egyre többet megtudunk: végül felesége halálát is, aki vasalt, mielőtt meggyilkolták volna, bár külső nyoma a gyilkosságnak nem volt.

Köcsög terve egyszerű, korábban már bevált: a futtatott lányt megölik, ők pedig elillannak. Herceg azonban most ragaszkodik a lányhoz, a lány szereti őt. Nincs mit tenni, elmondja a lánynak Herceg múltját: egy tüzes vasaló égette szét a fél arcát. Samu bácsi mindezt hallja, el akar menni – talán feljelenteni – nem maradhat életben. Köcsög tesz róla. A lány sorsa tökéletesen megoldódik: ez az öngyilkossága sikerül, a fürdőszobában felköti magát a fregolira.

A terv módosul: Köcsög elrohan kocsit szerezni, éjszaka majd kilopják Samu bácsi holttestét, ők pedig külföldre szöknek. Köcsög addig el… A Herceg pedig levágja Kriszta holttestét a fregoliról, és becipeli ölében – a szekrénybe.

Kriszta (Koncz Andrea) kurvává válik még szűzen szinte pillanatok alatt, a szemünk előtt. A Herceg sohasem válhat „jó”-vá – gyilkosságokkal a háta mögött, megerőszakolások után ez elfogadhatatlan lenne. Előbb szerencsétlen, aztán kezd erőre kapni. A lányt megmentené, ami persze illúzió. Szerelme azonban igazi a lány iránt, hiszen megtanult fütyülni is (!), ahogy a lány kérte. Samu bácsi besúgó volt, de a feleségét valóban imádta, számára ma is él. Köcsög gyilkos is, strici is, aljas is – hitelesen.

Van kiút a bűnökből? Sajnos, még az is lehet. Herceg igazi nevét, múltját senki nem ismeri. Samu bácsi sem él már. A zöldhatáron éjjel átcsúszhatnak Ausztriába. Ki tudja?

Ágnes (zene) dalai időről időre hatásosan, odaillőn hangzanak fel (élőben), kvázi-kívülállóként. („narrátorként”?). A jelmezek kellően beszédesek, kifejezők. (Látvány: Vankó Dániel.)

A mostani Hercegről nehéz elhinni, hogy egykor a balatoni éjszakát uralta. Leginkább Köcsög lázadása ellene mutatja: ő is a markában volt. Oka lehet annak is, hogy nem hagyta magára a Herceget, ebben azért a lebukástól való félelme is közrejátszhat. Egyedül is elmehetne az országból? A lány naivitása kissé meglepő. Hiszen tudja, mit jelent a „kurválkodás” – mégis elszökik otthonról papírok nélkül, mégis vállalkozik erre. Köcsögöt azért lerúgja magáról.

Kautzky Armand rendezése dinamikus. Nincs üresjárat, a lírai percek (Samu bácsi elbeszélései Grétáról) is magukkal ragadók.



Györgypál Katalin
♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©