Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

HAMLET

Nemzeti Színház

A közönség a színpadon felállított széksorokban ül, az előadás a nézőtéren zajlik, de időnként a széksorok között is, a zsinórpadláson, egy hatalmas vastraverz tetején, valamint a széksorok mögötti stúdió fülkében, ahonnan – a hagyományos előadásoknál – a bejátszásokat, fényeket stb. irányítják. Egyes jelenetek a jelenlegi nézőtéri sorok előtti széksorban játszódnak, valódi karnyújtásra a közönségtől, egy kézfogás le is bonyolódik király és „alattvalója” között. A királyi házaspár is itt leli halálát a végső jelenetben.

Mondhatnánk, hogy Shakespeare Hamletje belakja a színházat Alföldi rendezésében. Fenekestül felfordította az általunk megszokott játékmódot, díszletet, szöveget, mindent. Persze nem csupán úri passzióból történt mindez, funkciója van itt mindennek. Nádasdy Ádám fordítása például közelebb áll a mai nyelvhez, mint Aranyé, de inkább csak azt érzékeljük belőle, hogy az ismert szállóigék megváltoztak. A díszlet egy lepusztult, bezárni készülő színházat mutat, fóliákkal letakart széksorok, állvány, némi szemét, ami a jelen nyomorúságát, a színház pénztelenségét jelzi, ahogy az egérfogó jelenet elgyötört színész házaspárja is: motyójukat gyerekkocsin tolják, de ha játszhatnak, azonnal kivirulnak.

Erős politikai tartalommal töltötte meg Alföldi a darabot. Az új király és talpnyalója, a hatalombirtoklás, az embertelen módszerek félreérthetetlenek, ahogy a befejezés Fortinbrasának stílusa is egy jelen ellenzéki pártra hajaz. Mindezek mellett kell Hamletnek – az ifjú titán, aki szembeszáll az igaztalanokkal, mert neki van igaza – igazságot osztania, a bűnösöket megbüntetnie. Vagdalkozik, közben hull a forgács is. A súlyos politikai tartalmak mellett mégiscsak folynia kell az eredeti történetnek, az apa szelleme, aki bosszúért kiált, Hamlet pokoljárása, anyjával, Poloniusszal és Ophéliával történő konfliktusa lezajlik, csak nem annyira fontos, mint írva vagyon. Mert itt fontosabb az új pártvezér beiktatása, éljenzés, vagy a sírásók kotorászása a széksorok alján (vörös csillag kerül elő a csontok mellett). Nem meglepő már az sem, hogy Claudius számlájára a testvérgyilkosság mellett Ophélia elcsábítása is felkerül. Hamlet pedig úgy akarja lerázni Ophéliát, hogy letolt nadrággal mutatkozik előtte. Ophélia őrülése itt népdalok éneklésében nyilvánul meg, de megőrülése előtt még Hamlettől kapott fekete plüssmacival járja be a terepet. Laertes kalasnyikovval érkezik vissza Párizsból, és mindenkit le akar puffantani.

Egyetlen klasszikus tragédia megrendezésébe nem lehet belefoglalni jelen társadalmunk és az egyén összes problémáját, megtetézve a színházi pénzszűkével. Nem lehet egy klasszikus tragédiából el is venni meg hozzá is tenni valamit, mert megbosszulja magát. És nem lehet egyszerre komolyan is venni meg karikatúrává is torzítani egyazon dolgot, személyt, eszmét, eseményt. Pedig ez történik, és mi nem tudjuk, hogy komolyan vegyük az egészet, vagy kinevessük. A mai ruhába öltöztetett szereplők közé végül Hamlet reneszánsz jelmezben érkezik és így vív meg Laertésszel, halálán maga is élcelődik. Horatio szerepe teljesen elsikkad, Gertrudis meg akar felelni új férjének, halála aztán alig tűnik fel környezetének.

A rendezés ötleteit és furcsaságait lehetne még sorolni, sok logikátlanságot rejt még az előadás. A rendhagyó díszlet Menczel Róbert munkája, jelmezeket Nagy Fruzsina tervezte, a dramaturg Vörös Róbert volt.

Szabó Kimmel Tamás Hamletje rendkívüli színészi teljesítmény, még lábsérüléssel is remekül mozog a szerepben, hangja időnként túl hangos és rekedt az erőlködéstől, hogy a hátsó sorokban is hallják, amit mond. Makranczi Zalán elegáns gonosztevőként játssza Claudiust, Rába Roland meglepően modern figurát ad Poloniusként. Kettős szerepet játszik László Zsolt, a Szellem és a Színész is ő. Míg Szellemként erőtlen, a Színészt megható fájdalommal alakítja. Méltó párja Nagy Mari a Színésznő szerepében. Olyanok, mint Ginger és Fred Fellini filmjében. Szatory Dávid Laertesként dühöngő őrültet játszik, Hollósi Frigyes és Znamenák István sírásói kedélyes figurák, már-már „só”-műsorba valók. Marton Róbert és Hevér Gábor (Rosencrantz és Guildenstern) túlzó fontoskodással villognak. Radnay Csilla Ophéliaként nehéz feladatot kapott, de kellően megoldotta, Söptei Andrea Gertrudis szerepében szinte csak reprezentál, mert nincs többre lehetőség, lecsökkent a szerep fontossága ebben a rendezésben.

Az előadás a militarista Fortinbras (László Attila kemény legényt alakít benne) szavával ér véget: „vezényeljetek sortüzet!”- amire egy félperces fülsiketítő géppisztolysorozat következik. Baljós vég.

Földesdy Gabriella

(Megjelent a Kláris 2012/6. számában.)
♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©