Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

CSETEPATÉ CHIOGGIÁBAN

József Attila Színház

Goldoni vígjátékát gyakran játsszák a színházak, és rendszerint sikert hoz. Csiszár Imre rendezésében a siker most is megismétlődött (Mészöly Dezső fordításában). A vígjáték egyszerű díszletei (szintén Csiszár Imre) a színészek játékát helyeztette előtérbe, aminek meg is feleltek mindahányan. Az előadás hangulatát már az első kép megalapozta, egyik oldalon két, a másikon három nővel különböző korosztályból – ruhájuk színe is már halványan mutatta, ki hova tartozik (kékes, illetve lilás árnyalatok. Jelmez: Kovács Yvette). Mert olykor, az igazi csetepaték hevében nem volt könnyű megállapítani, ki kicsoda és „hol is van otthona”.

Pedig mindössze két, egymással szemben álló ház lakói. Egy-egy, hátrafelé szűkülő teret bezáró házfal, rajta egy-egy ajtó és egy-egy ablak. Ennyi tökéletesen elég is játéktérnek. Szemben a tenger, ahol később kiköt a hajó…

De még csak az asszonyok, meg a lányok. Két idősebb (Libera – Kocsis Judit, Pasqua – Fehér Anna), két fiatal (Checca – Kovalik Ágnes, Lucietta – Márkó Eszter), és egy valamivel kevésbé fiatal (Orsetta – Jónás Andrea). Békésen csipkét vernek. Pár percig tart ez a béke. A férfiak a tengeren vannak, a nők „mulatni” vágynak, hát egymással perlekednek. Különösen, ha arra vetődik egy nadrágos... most éppen Toffolo (Dányi Krisztián) alakjában. Ráadásul még egy sütőtökárus is! (Canocchia – Fila Balázs). Innen már megállíthatatlan a „tragédiák” sora. Egy szelet sütőtök vásárlása elindítja a féltékenységet, a veszekedést, az intrikát, a lányok versengését. Lassan kirajzolódik előttünk, ki kicsoda is, kit vár haza, mitől fél, mit tart erkölcsösnek vagy erkölcstelennek. Az asszonyok férjeiket várják, a két idősebb lány vőlegényét-szerelmesét-szeretőjét, a legkisebb, még szinte kislány Checca pedig – nos, ő még csak szeretne valakit hazavárni. Éles vitává fajuló versengésük közepén aztán valóban megérkezik a hajó, nem kevés zsákmánnyal. És kezdődik az újabb kavarodás, ugyanakkor azonnal szembeötlik a hajó legénységének teljes különbözősége. Toni megfontolt (Barabás Kiss Zoltán), Fortunato (Besenczi Árpád) hadarása pedig külön történet a történetben kezdettől fogva, amivel több nyíltszíni tapsot is kiérdemelt. Azonnal ott terem a halfelvásárló (Vicenzo – Gieler Csaba) – később hangsúlyt kap, hogy vele jobban járnak, mert ő közvetlenül vásárolja meg az árut, így több pénz marad a halászoknál –, és a két szerelmes, a „macsó” Titta Nane (Zöld Csaba) és a kicsit bumfordi Beppe (Ömböli Pál).

A szelet sütőtökvásárlást, halvány „enyelgést” persze azonnal elmondják a férfiaknak, ki-ki a maga „előadásában”. Mert hiába kötöttek (látszat)békét az assznyok, „megfulladnának”, ha nem mondhatnák el a történteket – a férfiak meg persze különböző módon, de féltékenyen reagálnak. Előkerítik Toffolót is, most a férfiak verekednek, késsel fenyegetőznek… Toffolo pedig feljelenti őket a jegyzőnél.

A „hivatal” – egyszerű szoba, hátsó falnak megteszi egy leeresztett óriási fehér lap, rajta „ablakkal”, a baloldali ajtó függönnyel eltakarva – máris beltéri ajtóvá alakult. Íróasztal, egy szék előtte –  az illúzió teljes, és megismerhetjük Isidorát, a jólelkű jegyzőt (Schnell Ádám), aki kicsit hiú, kicsit idegen itt – hiszen Velencéből jött –, és kicsit nehéz elhinni, hogy önzetlenül akar jót cselekedni. Nos, lehet, hogy nem egészen önzetlen: szeretné, ha „szeretnék“ úgy általában?

Bármennyire is elszánt, van, amikor már-már feladja. A magát süketnek tettető Libera után még a hadaró Fortunato is! – pedig Fortunato tökéletesen elmeséli kétszer is a történetet, a maga módján! Mi értjük, csak Isidora nem. Mindegy, így is jót tud cselekedni: miután Checca – szinte angyali-kislányos-szégyenlős bájjal – a „kihallgatáson” bevallja, hogy Titta Nanét szeretné férjül, aki már amúgy is szakított szeretőjével, Luciettával, no meg még a hozomány is megtoldódik egy alapítványból (!) – teljes boldogsának ígérkezik a történet Isidora számára.

De az élet sokszor másképpen rendezi a dolgokat. A macsó Titta Nane az önérzetes Luciettát szereti, és kész. Nem érdekli a pénz sem, Checca fiatalabb volta sem. Lucietta nem is akar szép lenni, önérzete fontosabb. Így megtudjuk, hogy egy pár cipőt meg szalagot kapott eddig szerelmétől… Az ő veszekedésük, vitájuk, duzzogásuk emlékezetesen végigkíséri az előadást.

Checca még tesz egy kísérletet Titta Nane irányába, hátha mégis elveszi; de ha nem, és a hozomány is meglesz – biztos, ami biztos, még rá is kérdez –, hát akkor megteszi férjnek Toffolo is. Mindkét szerelmes férfi végül megkéri a rá váró lány kezét, részben Isidorától, az előre vásárolt gyűrű is “helyére”, szerelmese ujjára kerül Beppe részéről. A sok csetepaté, vita, fenyegető kergetőzés után most táncukkal telik meg a színpad, még az altiszt (Katona János) is velük táncol.

Megfelelő hangulatot ad végig a zene is (zenei szerkesztő: Csiszár Virág).

 Györgypál Katalin


♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©