Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Örökké virágáruslány

SZÉPIRODALOM

Stancsics Erzsébet

Csak egy zongora

Ülök a széken, ölemben a dédunokám, és zongorázunk. Én 77 éves vagyok, ő hét hónapos. Kérdezhetnétek, mi a közös bennünk? Egy öregasszony és egy csecsemő? Talán épp annyi, amit Maugli mondott a Dzsungel könyvében: „Egy vérből valók vagyunk, te meg én.” Egyébként csak egy zongora…

Nekem egy kezem szabad, mert a másikkal tartom az ölemben. Ő mind a két kezét ráteszi maga előtt a billentyűkre, így csak az alsó és felső regiszterben tudok dallamot kipötyögtetni. Olyan aprók az ujjai, hogy egy keze mindössze másfél billentyűt takar le. Az anyja – legnagyobb unokám – ez alatt a konyhában gyorsan bekap egy kis levest, esetleg még futja az időből a mellékhelységre is. Hét hónapja csak percei vannak önmagára, és alapvető emberi szükségleteire. Mert most minden a fiáé: ideje, ereje, gondolata, fantáziája, ébrenléte, csak lopni mer magának egy-két órát még az alvásra is.

Kikiáltok hozzá: – Mit szoktál neki énekelni? – A Vukot! – jön teli szájjal a válasz. Remek! Kedvencem ez a rajzfilm, akárcsak gyerekeimnek, unokáimnak volt. Most már a dédunokámnak is… Belekezdek a dallamba, és énekelek hozzá. A kicsi dermedten nézi az ujjaimat, mintha valami csodát látna. Az első strófa után leállok és biztatom: te is üsd le a billentyűket! Mintha értené, óvatosan odébb csúsztatja ugyan a kezét, de áhítatos csendben marad. Bűvöli a kezemet, hogy folytassam a számára még sosem látott-hallott csodát: a zongora hangjait.

Ülünk a nyiszorgó, rozzant zongoraszéken, és „zongorázunk”. Talán a zene tárolja legjobban az emlékeket. Az ő ükapja drótozta össze a 100 évnél is öregebb széket, hogy én, még kislányként biztonságosan üljek rajta. „Fürge rókalábak, surranó kis árnyak…” – énekelem, és szinte érzem ölemben tartott, apró testének szívdobogását, hogy még, még! Ne hagyd abba! Mintha máris csodát és szépséget keresne hét hónapja tartó életében, s most egy homokszemnyit meg is talált belőle a boldogsághoz.

„Jön, lát, győz Vuk…” – jutok el a zenélésben a dal célegyeneséhez, s közben figyelem a kezét. Meg sem rezdül. A szemét nem látom, mert háttal ül. Lehet, hogy annak tükrében most spektrumára bomlik a fény, szivárvány ível át belőle a billentyűkig, és apró, meleg teste adja hozzá a vágy energiáját. Áhítattal, mozdulatlanul néz lefelé, a fekete-fehér billentyű-fogakra, mozgó kezemre, feje fölött a hangommal. A zene is nyelv, amely azt mondja ki, amit a tudat még nem vett birtokba. Képes a szívet közvetlenül eltalálni, nem kell magyarázat hozzá.

„Felragyog az ég is, felkiáltok én is, hipp-hopp, jön Vuk” – és vége a dalnak. A beállott csendben mindketten feszülten várunk egymás reakciójára. Ő csecsemő-szokás szerint rúg egyet a lábával, ami megelégedést és ismétlés-várást jelent: még, még! Ne hagyd abba! Nem csap rá a klaviatúrára, nem kezd visítani, inkább némán bűvöli a kezemet, hogy folytassam a csodát. Én pedig hagyom átrobogni az emlékeket kettőnk egymáshoz szorított vérkeringésében: apám megdrótozott zongoraszékét, régi gyerek-etűdök hangjait, a hajdani kislány skálázását, aki most 77 éves, ölében tartja 7 hónapos dédunokáját, és a Vukot énekli.

Lehet, hogy ez a semmiségek mindensége? 

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©