Egyszer eljön a pillanat, amikor a nő anya lesz. Vannak
persze életek, amelyekbe nem kopogtat be ez a pillanat. De most
nem azokról az életekről lesz szó. Most
azokról az életekről lesz szó, amelyekben egyszer
eljön a pillanat, amikor a nő anya lesz. Azt a fajta
eufóriát, maradéktalan örömöt, azt
a teljességet és beteljesülést, amikor egy nő
anyává érik, sokan sokféleképpen
próbálták már kifejezni.
Megfogalmazták a legválasz-tékosabb módon
szofisztikáltan és cizelláltan a
világirodalom legműveltebb géniuszai, és
megfogalmazták iskolázatlanok is a maguk
módján picinykére szabott szókincs
csomagjukkal, nem feltétlenül rosszabbul. Ám
arról – sem művészi kifinomultsággal,
részletgazdagon, sem afféle lakonikus
tömörséggel – nem nagyon esik szó, mi
történik akkor, ha a nő rosszul lesz anya?
Ez persze nem azonos azzal, hogy rossz anya lesz. Mi több,
olyannyira nem azonos vele, hogy talán épp az
ellentettje. Mi történik akkor, ha ebbe a csodába
– az anyává válás folyamatába
– valami hiba csúszik? Amikor a nő teljes
lényével és végérvényesen
anya lesz, de nem a szó legszebb, legnemesebb
értelmében. Nem úgy, ahogyan a Teremtő eltervezte
egykoron. Amikor az anyaszerep mellől lassan, de biztosan eltűnik egy
másik szerep, ami legalább ennyire fontos. Felületes
szemlélő talán azt gondolná, ez a szerep csak a
férfinek fontos. De nem! Fontos a férfinek, a nőnek, a
gyermeknek, és végtére is legfontosabb a
családnak. Ez a szerep annyira fontos, hogy az
anyává lett nőnek foggal-körömmel, minden ősi
misztikus ösztönével és szerzett
tudásával meg kellene akadályoznia, hogy
énjének ez a része eltűnjön belőle, hogy
meghaljon benne a nő.
Mert a Teremtő sem úgy képzelte el egykoron, hogy az
anyaság majd felváltja a nőiséget. Ő sem
kivonasként képzelte el a folyamatot. A nőiséget
és anyaságot egymást kiegészítve,
virágzó szinergiaként gondolta el, hogy a nő
több legyen az anyaság által. Így
képzelte el: 1+1.
Ha a nőből valami váratlan üzemzavar folytán
mégis úgy lesz anya, hogy nem hozzáadódik
valami a lényéhez, hanem elvétetik belőle, az
bizony baj. Baj, mert ha az anyaság valamilyen rejtélyes
és alattomos zavar folytán nem
összeadássá, hanem kivonássá
válik, akkor az a várt boldogság helyett
családi tragédiákat, házasságok
zátonyra futását vetíti előre. És
hogy az anyaság matematikailag mikor tekinthető
kivonásnak? Le lehet-e írni betűkből
megépített szavakkal? Talán csak
kísérletet lehet tenni rá.
Bizonyára kivonással van dolgunk: ha az
érzelmet, amit a nő gyermekének ad, a
férjétől veszi el. Ha az ölelés, amivel
gyermeke testét átfonja, nem a legtisztább
érzelemből táplálkozik, mert tapad hozzá
valami mély lelkifurdalásból sarjadó
emóció, a férjtől való ellopott
ölelés okozta bűntudat.
Minden bizonnyal kivonásnak tekinthető az is, ha a
gyerekszoba ajtaja úgy nyílik ki, hogy közben
bezárul a hálószoba ajtaja. Nem, nem ideiglenesen
zárul be. Egy ajtó szomorúan,
reménytelenül és végérvényesen
is be tud zárulni. Ez a kivonás.
Kivonás az is – talán minden kivonások
leggonoszabbika –, ha a feleségnek nem kell már a
férfi mint férfi, de kell még mint apa és
mint eltartó. Ha a férfiből ezért hát
kivonja az apát és az eltartót – ezekhez
ragaszkodik, ha érdekei úgy
kívánják, akár még kedveskedik is
–, ám szükségtelen koncként a
létező legtávolabbra taszítja a férfit. Ez
nemcsak kivonás! Ez a leggátlástalanabb és
legveszélyesebb kivonás. Ez a kivonás
megbocsájthatatlan, mert a legszentebb dolgot, az
anyaságot használja fel magyarázatként a
férfi örömtelenítéséhez.
Ilyen dózisú kivonás után nem is marad
más kérdés, csak az: van-e joga hűséget
követelni az asszonynak a szeretettelen, örömtelen
férjtől, akit ő tett szeretettelenné és
örömtelenné?
S ha a férj nem bírja már tovább a
szeretetlenség és örömtelenség
kilátástalanságát, van- e joga emiatt a
feleségnek megsértődni?
♣ ♣
♣