Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Örökké virágáruslány

FILMMŰVÉSZET

Barta Magdolna

Saul fia

Egy csapásra vált világhírűvé Nemes Jeles László a Saul fia rendezőjeként. Elsőfilmesként berobbant az élvonalba, és ha így folytatja, még álomkarriert is befuthat. Hosszú, öt évig tartó munkával építette fel Saul (Röhrig Géza) történetét, forgatókönyvíró társa Clara Royer volt, míg a képi világ megteremtését Erdély Mátyás operatőrrel együtt dolgozta ki. Filmterve mégsem kapott egyből zöld utat, jó néhány ország elutasítása után a Filmalapnál landolt, és részesült támogatásban.

Nem tudom, Nemes Jeles látta-e az összes holokausztfilmet, de egy biztos, arra a következtetésre jutott, hogy ezekben a táborokban a túlélés kivétel volt. Őelőtte mégsem így ábrázolták a koncentrációs táborokat. Ez a fordított logika, amire felfűzte a történetet, új megvilágításba helyezve az eseményeket, egy új időszámítást indíthat el a témában. A halálgyárban játszódó film egy emberre fókuszál, a kamera csak Sault követi, legtöbbször hátulról. Kis túlzással többet láttuk a hátát és a vállát, mint az arcát. Csak azt mutatja be, amit Saul érzékel a külvilágból, amire nem figyel, az a háttérben elmosódva jelenik meg. A kíváncsiságot így is felkelti, de nem akar direktben sokkolni. Nem célja a megbotránkoztatás, hanem az együttérzést akarja elérni. Nagyjából egy nap játszódik le előttünk, de nem lineáris a felépítés, inkább életből vett az elrendezés. Nem egy megkomponált világ rajzolódik ki, hanem kívülről úgy tűnik, mintha szabálytalanul követnék egymást az események. A gyár működésébe bele-belelátunk, de sehol sem időzünk hosszasan. Ezekből az apró epizódokból áll össze a film, a kuszaság mégis jót tesz, mert ezzel tudja fenntartani a váratlanságot. A kiszámíthatatlanság nem engedi el a nézőt, hanem Saul küldetésének szurkolójává teszi.

A Sonderkommandó tagjaként Saul is a titkok tudója. Feladatai közé tartozik az érkező transzportok gázkamrába terelése, majd a holttestek átvitele a krematóriumba. A termek takarítása és a hamvak kiszállítása. A földi pokol lakójaként minden emberit lebontott már magában, csak így képes létezni ebben az iszonyú környezetben. Ebből a monoton közegből akkor zökken ki, amikor egy kisfiúban saját gyermekét véli felfedezni. Ettől kezdve minden megváltozik benne, bármi áron rabbit akar keresni, aki méltóképpen eltemetheti a gyereket.

A Saul fia képes rabul ejteni a nézőt, de leginkább a képek és hangok labirintusában. Erdély Mátyás képei örökre bevésődnek az agyunkba. A homályos alakok, a földön húzott meztelen testek vagy éppen Röhrig Géza rongy fehér arca is ugyanannyira felejthetetlenek, mint a barakkban robotoló nők mozdulatai. Velünk marad a koncentrációs tábor zaja napszaktól függetlenül, az állandó kiáltozások, a német vezényszavak és a távolról behallatszó mondatok. Igazi nyelvi kavalkád bontakozik ki, de ez a soknyelvűség csak előnyt jelent, hiszen növeli a hitelességet. Néha hajlamosak vagyunk elfelejteni, de Auschwitzban nem angolul beszéltek. A lágerekben annyiféle nyelv jelent meg, ahány országból érkeztek a rabok. A Hollywood-i filmek téves ábrázolása miatt ez mégis háttérbe szorul, hiszen ott minden film angol nyelven készül, így ezeknél a holokausztfilmeknél a hitelességi dominó egyből fel is borul. Meggyőződésem szerint a haláltáborok sok nyelvi közegbe ágyazása a kulcs, amitől Nemes Jeles filmje kiemelkedik a hasonló témájú alkotások közül. Megnyitja az ajtót a táborok belső világához. Az „ott lehetünk” érzést akarja erősíteni. Filmje mégsem szűkíti a teret egy táborra, hanem túlmutat Auschwitzon,  így tud általános mondanivalót közölni a tábori lét borzalmairól. Egy percig sem akar túllőni a célon, nem lebénítani akarja a nézőt, hanem elérni a megértés melletti demonstrációt. A Sonderkommandó számkivetettségének véget vetni, egyfajta igazságszolgáltatást nyújtva egykori tagjainak, ez a rendező saját küldetése. A „megmutatom, de el is zárom” ábrázolás indítja el a gondolkozást, hiszen a kép és a hang pontos illeszkedéséhez különösen jól passzol a kevés szöveg, a rövid mondatok.

A hangok sokfélesége Zányi Tamás hangmérnök munkáját dicséri, aki ügyelt azokra a pontokra, ahol még nyújthatóak voltak. Különös jelentést adott a zajoknak, de megszabta a határt, csak addig ment el, ameddig az még befogadható volt. Az operatőri munka egyik bravúrja az a jelenet, amikor egy lapát vízbedobásával indulnak el az események. Ezután egy német tiszt számon kéri Sault, de ennél többet nem árulnék el a történésekről. Azt viszont megjegyezném, amikor a náci tiszt Saul szemébe nézett, akkor azt éreztem, mintha az én szemembe nézett volna. Ebben a pillanatban szinte át lehetett kerülni Saul helyébe. Megélni a rablétet, szinte vele lélegezni.

A szereplők közül kiemelkedett Röhrig Géza játéka, az amatőr színész halhatatlanná tette Saul figuráját, szinte egybeforrt vele. Saját bevallása szerint szívét-lelkét beleadná egy másik magyar történelmi tárgyú filmbe is. Emlékezetes volt még Marton Levente és Zsótér Sándor alakítása, de a bravúros jelenet miatt érdemes megemlíteni Christian Harting nevét is. A film zenéjét Melis László szerezte. A film vágója Matthieu Taponier volt. A jelmezekért Szűcs Edit, míg a díszletért Rajk László felelt.

Nemes Jeles filmjének aktualitása abban rejlik, hogy még mindig nincs béke a világon. Filmje közben folyton azon járt az eszem, mikor érhetjük ezt el? Az emberiség történelmében lezárulhat-e az állandó háborúzások korszaka? Eljön-e a boldog egymás mellett élés? Nem arról van-e szó, hogy megállíthatatlanul rohanunk a szakadék felé? Nehéz kérdések, de  választ ezekre csak a jövőben kaphatunk.

A rengeteg díj, fesztiválsiker (és a kritika megírása után odaítélt Oscar-díj – a szerk.) csak növeli a Saul fiával szembeni elvárásokat. A korábbi holokausztfilmekhez szokott nézők egy része biztosan el fogja utasítani, mert a megrázást akarja viszontlátni. A Saul fia nem erről szól, hanem valami egész másról, kiragad egy napot, elmesél egy történetet, de legfőképpen nyomot hagy a gondolatainkban. Nemes Jeles a harmincas korosztály egyik hírnöke lesz, sokakat fog még inspirálni tevékenysége. Filmje pedig új, pozitív lavinát indíthat el, mozirajongóként pedig ennek örüljünk.


♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©