A könyvekben található kiterjedt és
mélyen magvas gondolatok milliónyi apró
igazságból épülnek fel. A teremtő
szándék, az ihlet, a fantázia elragadja a szerzőt,
majd magával ragadja az olvasót, és mint egy
tornádó tölcsére, felkapja, és
távoli, ismeretlen világokba repíti. A
regény, a jó könyv nem csupán annyi, amennyit
az író beleépített; az is benne van, amit
az olvasó fantáziája felfedez benne. Az
igazán értékes könyveket, ha újra
és újra elolvassuk, mindig kissé
másként értelmezzük, kissé más
kincseket találunk benne. Mintha valaki titokban még
írt volna hozzá az éjszaka. A könyv olyan,
mint a partitúra a zenész számára,
beavatatlannak csak hangjegyek, mint ahogy a könyv is csak betűk
sokasága, és a tartalom rejtve marad a felszínes
szemlélő előtt, viszont megmutatja kincseit annak, aki
kíváncsian és fogékonyan tekint bele.
Sajnos, sokan nem hallják ezt a zenét. Minden
könyv más, pedig mindegyikben nagyjából
ugyanazok a szavak vannak, csak más sorrendben, és a
szerzők mégis újra meg újra rengeteg mindent el
tudnak mondani általuk. Az olvasás tehát
bensőséges kapcsolat, akár az érzelmes
ölelés, ami meghitt és intim: elzár a
külvilágtól, nem létezik idő és
tér számunkra, ha elragad bennünket a
fantázia. Nagyapám mondta annak idején: az
alvó, a szeretkező és az olvasó embert nem illik
zavarni.
A könyv halhatatlanná teszi a szerzőt, a szereplőket,
és amíg olvassuk, talán minket is. De legyünk
óvatosak, mert a csupán információkra
éhes ember mindent összeolvas, fel akarja falni az
egész világot, és egész vallást
építhet fel magának a könyvekből, ha
tévutakra viszik az áltudományos
okoskodások. „Timeo hominem unius libri”, vagyis:
„félek az egykönyvű embertől”. Azaz a
félművelttől. Aki sokat és értőn olvas, az a
könyvekben talált kincseket adaptálja, és
mint kulturális tőkét használja egy életen
át. Ahhoz, hogy önállóan tudjon gondolkozni
és következtetni, az embernek meg kell ismernie
mások gondolkodását, gondolatait és
következtetéseit. Tévedés azt hinni, hogy az
olvasóvá nevelés az iskolában vagy az
óvodában kezdődik. Aki a mese- és
beszélgetés-hiánnyal érkezik az
óvodákba, abból majdnem bizonyosan
nem-olvasó gyerek, nem-olvasó felnőtt lesz. Az ember
életét a születését követő
húsz évben alakítja ki, és ez kihat az
egész életére. Így aztán nem
mindegy, hogy irodalom vagy „iroda lom”, amit a
kezünkbe veszünk, vagy a gyerekeink kezébe adunk. Az
olvasóvá nevelés első számú felelőse
ugyanis maga a szülő, aki elsősorban nem azzal serkentheti
olvasásra gyermekét, nem azzal segítheti a
nevelődés folyamatát, hogy példát mutat az
olvasás és a könyvek szeretetére,
tiszteletére, hanem azzal, hogy már nagyon korán
mesél, és felébreszti a gyermeki
fantáziát, majd sokáig ébren tartja a
könyvek által.
Vannak egyszer használatos könyvek, az ember elolvassa
őket, talán még tetszik is neki, élvezi, de
érzi, hogy nem fogja elolvasni újra. És vannak az
időtálló könyvek, amelyeket érdemes
otthonunkban tartani, birtokolni. Az ilyenfajta csukott könyvben
ugyan betűk vannak, de amint kinyitjuk, mint ezernyi pillangó
repülnek szerteszét belőle, és egy világ
elevenedik meg előttünk, képzeletünk
szárnyán szállva. Ismeretlen emberek és
világok tűnnek fel, amik a második oldaltól
már ismerősökké és ismertekké
válnak. A jó könyvet arról ismerjük meg,
hogy akárhányszor olvassuk, mindig más
világba vezet bennünket. Persze, végül sokkal
jobb könyv van az ember agyában, mint amit annak
idején papírra vetett az író. A
fantázia olyan, mint a metronóm: csak el kell
indítani, és a zene szárnyalni kezd. Mennyi
tudás, ismeret, bölcsesség és érzelem
bújik meg a sorok között!
Egy könyv nem képes gyökeresen
megváltoztatni az ember életét, de elegendő
mennyiségű és minőségű könyv már
képes alakítani és formálni a
személyiséget. Minden könyv tágítja az
ismereteinket arról a világról, amelyben
élünk, amelyben őseink élhettek, vagy amelyikben
szeretnénk élni.
Nagyon jó azoknak, akik lelki szemeikkel
látják is azt, amit olvasnak. A könyvben szabadon
szárnyalhat a mi fantáziánk is, ezért a
könyvben az olvasó a „filmrendező”, a
műértelmező, adaptáló, továbbgondoló
befogadó. Inkább legyek szegény egy
könyvekkel teli házikóban, mint könyvek
nélkül éljek egy palotában. Mert aki
nélkülözi az olvasás örömét,
az talán nem is él igazán. Mondd meg, mit olvasol,
és megmondom, ki vagy. Mert az ember
személyiségét elárulja az, amit, amiket
olvas. Aki csak olvas, de nem tudja, mit olvasott, nem nagyon
különbözik az analfabétától.
A divatos könyvek gyakran talmi ideákat
közvetítenek még akkor is, ha közismert szerző
írta. A könyvben található
önmagáért való, öncélúan
ábrázolt történetnek nincs
értéke, sem tartós hatása. Ilyenkor nem
érezzük a benne megbúvó magvas gondolatokat.
Az író és az olvasó egymásnak
adják életerejüket, gondolataikat,
érzelmeiket, fantáziájukat. Előfordul, hogy az
író fantáziája szegényesebb, mint az
olvasóé. Az olvasó azonosul és helyet
cserél a szereplővel. Erre mondják, hogy
„beleéli magát” a történetbe.
Az olvasott emberben magától a könyvtől
nincs semmi eredeti, mindent, amit tud, a könyvekből tudja,
ám ez maga a műveltség. A műveltség
nagymértékben alakítja a lélek
érzékenységét. A szenzibilis emberek minden
adandó alkalmat megragadnak, hogy elmenekülhessenek a
fantázia világába, ahol a hősök mindig
győzedelmeskednek, szabadságot és reményt
találnak a sorok között.
A könyvekből tanuljuk meg a könyörületet, az
empátiát, a kedvességet, a becsületet
és a tisztességet. Morális korlátokat
építünk, ezáltal válunk
emberré, emberivé és igazán
szabaddá. A könyv különös hatalom, amely
világrészek és évszázadok kapuit
nyitja tágra, de levezethet a lélek belső
világába is. Az igazán jó könyv nem a
könyvespolcon található, hanem az
olvasólámpa mellett az asztalon vagy az
éjjeliszekrényen, kézügyben.
Az olvasás áthidalja az idő, a tér és
az ismeretségi kör közötti szakadékot. Az
olvasás az egyik leghatékonyabb formája a
személyiségfejlesztésnek, ugyanakkor ambivalens,
sőt „skizofrén” állapot, mert olvasás
közben magadhoz beszélsz, vagy a szerzővel vitatkozol,
és ebben a hatékony párbeszédben van
alkalmad elgondolkozni az olvasottakon.
Ahhoz, hogy igazán jó könyvet írjon
valaki – ha éppen nem ösztönös zseni
–, tapasztalt és olvasott, vagyis művelt embernek kell
lennie, és jó, ha emellett emocionálisan
érzékeny és empatikus. A könyv egyik
nemzedék végrendelete a másik
számára, a tapasztalt öreg tanácsa az
életbe lépő fiatalságnak. Egy jó
történet olyan, mint egy különálló
kis világ, a könyv pedig lehetővé teszi, hogy akkor
léphessünk be az ajtaján, amikor csak kedvünk
tartja. Ha egyszer átéltük, már soha, senki
nem veheti el tőlünk. A szavak rövid időre szólnak, a
könyv egy egész életre.
Talán tiltani kellene az olvasást ahhoz, hogy
elterjedjen? Az írás-olvasás
képességének romló szintje egyre
kevésbé teszi lehetővé az új
információk befogadását és az
új tudás megszerzését,
feldolgozását és
gyarapítását. A kulturális
értékek felismerésére való
hajlandóság, a közművelődés színvonala
egyre kevésbé alkalmas arra, hogy
használható eszköze legyen az egyén
fejlődésének. Az ismeretszerzés
létszükséglet, újra és újra
megjelenik a munkában és az élet más
területein. De az információszerzés, az
információ birtoklása önmagában nem
elegendő. A műveletlenek, a funkcionális
analfabéták nem képesek a józan
ítéletre, nem képesek felmérni és
megoldani problémáikat. így képtelenek
megvalósítani bizonyos célokat, mert nem
rendelkeznek azokkal a műveltségi tartalékokkal, amik
lehetőséget adnak a továbblépésre. Az
olvasás társadalmi célja – tudjuk – a
közművelődés színvonalának fejlesztése
és a kulturális értékek
adaptálása a köztudatba. Évtizedek óta
csökken az olvasásra fordított idő, és nő a
nehezen olvasók és funkcionális
analfabéták száma.
A közművelődés színvonalának
fejlesztése, az ismeretek megszerzése és a
kulturált szórakozás meghatározó
eszköze minden bizonnyal az olvasás marad. A
kulturális értékek, normák
közvetítése és az olvasásra
való motiválás minden nemzedék
számára a modern társadalmakban stratégiai
jelentőséggel bír. Az olvasóközpontú
olvasásfejlesztés lényege az olvasásra
való ösztönzés, éspedig aktív
könyvtárosi közreműködéssel, ami az
olvasás megszerettetése mellett a
felvilágosítás és
tájékoztatás révén
történik. A könyvtárba látogatók
nem csupán megismerhetik a könyvtárosok
segítségével az olvasás által
megnyíló lehetőségeket, de a jó
könyvtáros lehetővé teszi az olvasók
számára, hogy azok egymással is
megoszthassák olvasmányélményeiket,
tapasztalataikat.
Az olvasás megszerettetésében fontos szerepet
kapnak a család mellett az óvodák, az
iskolák, a könyvtárak. A szülő, az
óvónő, a tanár, a könyvtáros,
közös erővel küzd a gyermek
személyiségének fejlődéséért.
(folytatjuk)
♣ ♣
♣