A
Kláris
olvasói 2011-ben ismerkedhettek meg
Székely Mendel Melinda
színháztörténeti
írásával, amely Jávor Pál és
Sárossy Szüle Mihály
színész-színigazgató amerikai
találkozásáról, közös
színházi tevékenységükről szól.
A szerző abban az évben a Marosvásárhelyi
Művészeti Egyetemen szerzett doktori címet
színháztörténeti kutatásai
eredményeként.
2013-ban egy különösen
szép
kiállítású könyvet jelentett meg a
Magyar Színjátszás Amerikában
címmel, amely összefoglalóan tárgyalja az
amerikai magyar színjátszás
történetét. A szerző a könyv elején
felsorolja azokat a szempontokat, amelyek alapján
elkészítette tanulmányait. Mindenek előtt
figyelembe vette a magyar színház helyzetét az
amerikai környezetben, megismertetve a múlttal, a
társulatépítési törekvésekkel,
a régi sikerek – nosztalgikus –
„felújításával”, az
igényesség, a színvonal szerepével –
különös tekintettel az ünnepek
fontosságára.
A kezdeti időkben a népszínmű és az operett
aratta a legnagyobb sikereket, már az 1800-as évek
végén. De igyekeztek az emigráns sors
színpadi megjelenítését is megrajzolni.
Mindezt műkedvelő és amatőr társulatok adták elő.
A 19. század végén és a 20. század
elején már megjelentek a hivatásos
művészek, és az első színigazgató, Heltai
Árpád megteremti az Állandó Magyar
Színházat, amely Csíky Gergely, Molnár
Ferenc, a népszínművek és operettek mellett
már Puccini Pillangókisasszony c.
operájának bemutatására is
vállalkozott. Érdekes momentum Székely Mendel
Melinda szerint a vendégjátékok
elszaporodása, főleg 1919 után –
például Fedák Sári és Rátkai
Márton sikerei.
Külön fejezet foglalkozik a
könyvben a
hivatásos magyar színjátszás New York-i
történetével. Ekkor kerül Amerikába az
egyik legismertebb színész-rendező: Sárossy
Szüle Mihály, aki később, a 40-es években
ismét Pesten működött, és a
háború után került vissza Amerikába.
Működéséről bőséges
információkkal szolgál a könyv, Jávor
Pál–Sárossy Szüle Mihály
közös munkálkodása természetesen itt is
bőségesen szerepel. A New York-i Operettszínház
és más próbálkozások érdekes
színfoltok az amerikai magyar színjátszás
történetében. Székely Mendel Melinda
megemlíti Szörényi Éva, Szabó
Sándor és felesége: Bárczy Kató,
valamint Dékány László kitűnő
szerepléseit a Petőfi Színpadon. Bogáthy
Mihály színigazgató ekkor szerződteti
társulatához Krencsey Mariannét, sőt 1969-ben
Karády Katalint is fellépteti. Petri László
direktor – már a 60-as, 70-es években –
vendégjátékra hívja Zentai Annát,
Latabár Kálmánt, kicsit később Leblanc
Győzőt. A könyv lapjain további lelkes
színházalapítók, fellépők neve tűnik
fel, és érdekes előadások emléke.
Külön fejezet foglalkozik a New York-i Fészek
Klubbal és Krencsey Marianne
tevékenységével, a Mendel
György–Székely Mendel Melinda házaspár
igen jelentős munkájával, amelyet az amerikai magyar
színjátszás területén, vagy a magyar
nyelvű televízióban végeztek. De szerepel a
könyvben a kaliforniai magyar színjátszás
története is, az ottani Thália Színház
produkciói, valamint a kanadai színházi
próbálkozások – főleg Kertész
Sándor munkássága.
Említést érdemelnek a
színészportrék, amelyek ismertetik jelentős
művészeink amerikai életútját, sikereiket
és sajnálatos kudarcaikat is. (Lugosi
Béla-Drakula, Kabos Gyula, Szeleczky Zita, Szörenyi
Éva, Szabó Sándor.)
Az olvasó érdeklődéssel tanulmányozhatja
a kevésbé ismert Hegedős Györgyi, vagy az
Óss Enikő–Varga Tibor házaspár
színészi útjának állomásait.
Bőséges jegyzetanyag és
érdekes
fénykép-dokumentumok (színházi
meghívók, műsoros plakátok stb.)
egészítik ki a rendkívül
értékes és komoly tanulmányokat.
A színházszerető olvasó bizonyára
szívesen és érdeklődéssel forgatja a
sokoldalu színész, költő, képzőművész
Székely Mendel Melinda nagyszerű,
hiánypót1ó könyvét, az amerikai magyar
színjátszás sokszínű és
tanulságos történetét.
(Székely Mendel
Melinda: A magyar
színjátszás Amerikában. Tanulmányok.
Mentor Kiadó, Marosvásárhely, 2013, 180 p.)