Örökké virágáruslány
KÖNYVESPOLC
Stancsics Erzsébet:
Feketén fehéren
K. Kővári Tibor kötete
Napjainkban jelent meg a szerző
válogatott versei az Irka Irodalmi és
Képzőművész Asztaltársaság Szigethalom
gondozásában.
Köves István szerkesztette,
akinek utószavában, „Egy ország
tornacipőben” címmel nem is lehetne pontosabb,
tömörebb és lényegre törőbb
összefoglalást adni a kötetről. Így
inkább én sem teszem, hogy a versekről írjak
méltatást, inkább a személyes
érzéseket, szívenütő jelzéseket
próbálom összefoglalni, amelyek értek a
versek olvasása és hallgatása közben.
Úgy vélem, Kővári
Tibornál kevés jobb krónikása lehet a XX.
és XXI. századi életünknek. A mai
világ apadó olvasótábora nem annyira az
emberi lény mélységei, mint inkább a
mezítelensége után áhítozik. A
közönség nem művészetet keres intim
feljegyzésekben, inkább titkos történetek
után leskelődik kandi szenvedéllyel. A kulisszatitkokra
kíváncsi, nem a mondanivalóra. Pedig egy jó
költő – mint Kővári Tibor is – egyetlen
sorával többet mond, mint más kötetnyi
összegereblyézett írásával. A
költészet nála formálást is jelent,
melyet elsősorban önmagán, majd óhatatlanul az
olvasóján hajt végre.
A bőség zavarában magam sem
tudom, melyik témát ragadjam ki a versekből. A szerző
figyelme mindenre kiterjed, az egyéni
lélekrezdüléstől a világ
problémájáig. Érzi, hogy
atomrobbanáshoz hasonló erő veti szét
mostanában a közösségeket. Magányos
tömeg lettünk, hiába ülünk szorosan
egymás mellett. Fő motivációnk lett a
bizalmatlanság, s ahogy 1943-ban, a szárszói
konferencián fogalmazott Kodolányi János:
„Ma, amikor paradoxon, hogy ti. »A hazugságnak
mindig igaza van« – (ma is! – S. E.) – teljes
sátániságában
érvényesül, noha látszólag kikezdte
már itt-ott a kérlelhetetlen valóság."
Kővári Tibor tudja, hogy ma nincs a demokráciának
igazi formációja, csak a buzgómócsingok
hallatják hangjukat, nem a normális emberek. A
társadalom erkölcsi gerince nagyon hajlékony
és törékeny lett. Made in EU! – mintha ezt is
Európában gyártanák, de hol, kik mikor
és minek?
A szerző verseit ízlelgetve,
visszalapozva, újra olvasva az az érzésem, mintha
az élet zörejeiből egyszerre tisztán előválna
a dallam: lármából a zene, ez a csodálatos
és sűrű párlat, melyben minden földi hang benne van.
A versekben leszűrve, megnemesedve lép elénk, mint
imában a szó. Bár ma már mindenfelé
csak a lármát hallani, mi figyeljünk ezekre a
vers-dallamokra! Mintha egy zenészt Isten elküldött
volna birodalmából, hogy nekünk elhozza
értékeit. Úgy halljuk szaván át ezt
a muzsikát, mint honvágy dallamát a
száműzöttek.
Ezen azonban nem lehet
csodálkozni. Kővári Tibor olyan spirituális
élmény birtokosa, amely keveseknek adatott meg.
Talán csak néhány kiválasztottnak. Nem
csoda hát, ha költői eszközeivel egy földön
és emberen túli hatalom titkait kívánja
megosztani velünk. Tudja, hogy egyetlen író sem
írhatja meg egy nappal sem előbb a művét. Nem lehet
siettetni, amelyet felsőbb erők vezérelnek. Várni kell,
és figyelni. Az írás úgy is
megtörténik velünk. A vers talán nem is az
értelmet akarja meghódítani, hanem
látomásra ingerel. A nagy versek szavai egyszerűek
és mélyek, mint a víz, egy hang szólal meg
benne a világról. A világ ugyan anyag, erő,
értelem, de ez a hang külön él mindentől. Aki
az életből az irodalomba lép át a
spiritualitás kapuján, az megtagadja a
nehézkedés törvényeit. Ott
másképp kell élni, járni, lélegezni.
Úgy érzem, talán ez az, ami leginkább
jellemző Kővári Tibor verseire.
Türelemmel, odaadással
és nagy figyelemmel kell olvasni a „Fehéren
feketén” c. kötetet, melynek címadása
és a szavak sorrendje sem véletlen. A jó vers
ugyanis átadja titkos sorsát, ami tartja az egész
vers épületét. Az igazi vers valamelyik
sorára mindig emlékezünk. Ez a sor a költő
bizonyítéka és hitelének záloga.
Kővári Tibor úgy ír,
mint aki tudja, hogy a következő mondatánál mire
ébred. Talán így is él.
Ólomszárnyú emberi testben az
ébredés… Ez a létezés és
teremtés meglepetése, maga az élet
félelmetes várakozása.
A könyvnek jó utat
kívánok, hitvallásával érje el
célját az olvasók között!
♣ ♣
♣
|