Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Örökké virágáruslány

IRODALOMTÖRTÉNET

Györgypál Katalin

Gondolatok Nagy Lászlóról

Lassan 40 éve, hogy az akkor jól ismert Nagy László-esteket hallgathattam Hegedűs D. Géza fiatal színész előadásában, nem véletlenül: Nagy László őt tartotta a leghitelesebb tolmácsolójának. A költő akkor már évek óta halott volt, felhívó, sokszor indulatos verssorai azonban bennünk élnek ma is.

Nagy László 1925-ben született Felsőiszkázon. Szüleiről így ír: „Anyámat, a 17 éves Vas Erzsébetet héjagyorsasággal ragadta magához apám, a 34 éves Nagy Béla. Mindkettő túlságosan érzékeny lévén, szinte naponta civakodtak.” (Életem, 1974)

Az ingergazdag természetközeli élmények, faluja ősi szokásai, mint a regölés, betlehemezés, a hagyomány ünnepköre mélyen beivódtak Nagy László emlékezetébe és költői kifejezőeszközeinek elemeivé lettek. Életútját meghatározta hűsége szülővilágához, erős szellemi-lelki gyökereihez. Költői életműve 3 igen vastag kötet, ezekből az 1. kötet saját versei, a 2. kötet „csak” versfordítások, 3. kötete bolgár, délszláv, albán, magyarországi cigány és udmurt, nyenyec, vogul, csuvas népköltészet. A „Csuvas ráolvasó” c. hosszú versfordítása első sorai: „Istenem, irgalom! / Istenanya, irgalom! / Volgán át, Szuron át, / Városon át, falun át, / Aranyfejű, ezüstfogú / Vén jön, / Ő ha ráfúj, ő ha rápök, ő gyógyítja. // Hetvenhét világon / Hold, Nap együtt van…” Talán nem kell magyarázni.

Nagy László első versei a háború alatt születtek, ide tartozik életigenlő fohásza, az „Adjon az Isten”.

Korai verseinek ellenére Nagy László festőművésznek készülve érkezett 1946-ban Budapestre, de versei is születtek; mint mondják, korabeli versei a népi kollégista „fényes szellők” mozgalom lázas ábrándjait tükrözik. Fontos azonban, hogy mély barátságok születtek ekkor Kormos Istvánnal, Simon Istvánnal, Vígh Tamással.

Átiratkozott a Pázmány Péter Tudományegyetem bölcsész-karára. Pályakezdését az idősebb írók, Veres Péter, Déry Tibor, Kassák Lajos, Németh László, Tamási Áron szimpátiája kísérte. Ösztönös szépségű verseivel 1949-ben már kötetes költőként, ösztöndíjasként találkozott a bolgárok őserejű népköltészetével.

1952 nyarán megnősült. A költő Szécsi Margitról Nagy László több versében is olvashatunk, többek között a „Jártam én koromban hóban” címűben: „Jártam én koromban, hóban, / húzott az álom. / Mást kerestem s mellém te álltál, / kardél mellett felnőtt virágszál, sebzett virágom.”

Nagy Lászlót a Kisdobos című gyereklaphoz hívta Zelk Zoltán. 1957-ig volt a lap munkatársa, majd 1959-ben lett az Élet és Irodalom képszerkesztője. Kettős alkotói vonása és hiteles magatartása pályatársak, képzőművészek szellemi társává tette, és maga is szellemi támogatója lett sok fiatal tehetséges művésznek.

Népszerűsége 1965-től a Himnusz minden időben, majd az Arccal a tengernek című kötete megjelenésével fölerősödött, versei széles körben visszhangra találtak.

Lássuk: Himnusz minden időben: 1956–1965 között írt versei. Címadó verse így kezdődik: „Te szivárvány-szemöldökű, Napvilág lánya, lángölű, / Dárdának gyémánt-köszörű, / Gyönyörűm, te segíts engem!” E versben találjuk a következő verssort is: „Minden időben ismerős, / Mindig reménnyel viselős”…

Arccal a tengernek – nos, ez nem verscím, hanem az 1964-ben megjelent Menyegző c. hosszúverse első szavai: „Arccal a tengernek itt állunk párban, / kürtszóban, ünnepi arany riadóban”… – de milyen menyegző is ez? – tele értelemmel alig követhető képekkel, rémtettekkel, szinte felfoghatatlanul: „forognak tisztviselőcskék, ráncuk elől-hátul mosoly, / titkárnők, új délibábok rezegnek a talaj fölött / kávépárában, a drága dohányfüst csipkéiben, dögvész-uszályban a miss Európák és Amerikák” – nem is folytatom, hogy legvégül megadóan: „mi felszalagozva és megkoszorúzva a dörgő időben, / arccal a tengernek itt feszülünk öntve szoborrá!” Lélegzetet is nehéz közben vennünk.

Még 1956-ban született szintén hosszúverse: Rege a tűzről és jácintról. Stílusában is különböző részekből áll, nem is titkolva, szüleiről. Előbb apjáról ír nagy fájdalommal, plasztikusan, érzékletesen: „Nyári arannyal, gyöngy-gyel, vérrel / jajgatnak a szekerek, jönnek döcögve… (…) vadludak s dörgő csillagok nagy siralmát / csak magam értsem”. Majd népi regölés következik, felszólítással kezdődően: „Ne rejtőzz, ne rejtőzz / apám a berekben, / jövök ide énekeddel, / torkodból vettem, / haj rege, rege, rege, / haj rege rajta!” Egy kesergéssel feltett kérdés vezeti be a következő részt: „Hol a kép, hol az a felséges, titokzatos? / Hol a fej, az a sohase pillantó fekete kos?” Majd „fáj / ha az elme úgy hiszi: kötöz, pedig oldoz. / Ez az ember nem enyém, nekem az kell, aki voltál / … / akitől a gyermek fél, de ha nem volnál, jobban félne.” A törvény: „…aki a sátrát eladja, megveszi koporsóját”. Később: „…álmodban a lovak istenek”… Majd Édesanyjáról ír: „Ó, te ki voltál, jaj te mi lettél? / Mért is születtél / te Árva, / te isten kislánya!” Azután: „Akarom: ne zokogj, / akarom: sugarasodj”. A hosszúvers utolsó része keserű számonkérés is lehet az anya nevében: „Jaj, a lagzinak vége, megtörték menyasszony-arcom”… Ezt követően saját nevében folytatja, immár anyjához szólva: „Riadalmadhoz kötve vagyok, veled rázkódok és vivódom / … / Jó ha van bennem, teáltalad van, véreddel adtad, Édes / … Léleknek, testnek orvosa, anyám, tündéri doktor / … / …ha te félsz, az ős-sejt is veled rezeg”… és a befejezés: „…élni akarok, élni! – a te dicsőségedre, anyám”.

Nagy László az akkoriban meggyalázott ősi értékeket vállalta, a létünket felemelő életigenlést akarva jövőbe menteni (Ki viszi át a Szerelmet).

1963: Búcsúzik a lovacska. Szívünkbe mar, lelkünkig hatol. Nem egyetlen lóról beszél: az akkor vágóhídra küldött rengeteg lóról, a fájdalomról, amit átérezhettek mindazok, akik szerették és megsiratták ezeket a lovakat. A lovacska szól hozzánk: „Jaj, a hó / gyönyörűen kavarog a hó” … „ménese a halálnak” … „Fölszántott égi parlagok / sürgetik halálomat” … és már az egész világról beszél: vízió, apokalipszis-pofa, nyomor, barbárok csillaga, „a tücskös nyárban / gyújtózsinór kúszik a puskaporra” – írja. „Én ember akartam lenni / az lesz hirtelen a gép / titeket másol / …” És végül: „Jaj a hó / feketedve kavarog a hó / még a fogaimat is / megőrlitek!”

A zöld sátor elégiája c. verse az idő múlásának könyörtelenségéről szól. „Voltam én boldog is, / csontomig boldog ama völgyben: / az ártatlan Farkastorokban” – kezdi Nagy László, és a befejezés: „De idővel, idő, / te is kifordulsz, kidöglesz, idő, / kipusztít a semmi – én érzem a semmit / és sajnállak, idő, mert benned élek, / édesen éneklek, hallod-e, idő? / Ez a zöld sátor elégiája.”

Amint olvashatjuk: „Nagy László organikus felfogása valósította meg a magyar költészetben legteljesebben, legnagyobb költői erővel az úgynevezett bartóki modellt: az ősiségnek és a korszerűségnek az ellentéteket is magasrendű művészi harmóniában összefogó egységét.” Minőségi kiteljesedése áll ellen annak, hogy közéletisége lehúzza. A Hegyi beszéd c. versének kezdő sora, amely a versben később is elhangzik: „Műveld a csodát, ne magyarázd”. Lerázza a beskatulyázó, kirekesztő törekvéseket, szemlélete nyitott, nem fogad el mesterséges határokat, így marad érvényes, időszerű. Több versében a magyar kultúra és nemzet egységéért is lázad és reménykedik.

Nagy László ébren tartja az egyén és a közösség önazonosság-tudatát. Pár sor például az Inkarnáció ezüstben című versből: „Itt maradunk magas hazánkban / a havazás fehér szivében / hallatlan örvény-kerékben / itt nem horpad be a halánték / határainknak vérnyoma nincs” – nem folytatom.

Nagy László valóban nem volt közéleti költő, versei olyan mértékben áttételesek. A vak remény című négysoros verse: „Sarki hideget, sivatagi hőt / a vak remény szívemen össze-vet, / háborgóbban imádni nem lehet / halállal kacér hazát, szeretőt.” Miközben fölépíti költészetének világképét, az elidegenedett kor kételyeivel is szembesíti. A Versben bujdosó c. versét így kezdi: „Versben bujdosó haramia vagy, / fohászból, gondból, rádszabott sorsból / hirhedett erdőt meg iszalagos / bozótot teremtesz magad köré…”. Ez sem tartozik a könnyen érthető versek közé, de – gyönyörű.

A minőség szerez verseinek érvényt, a mítoszokat és folklórt integráló áramlatokba illeszkedve. Verseiben fegyelem, robusztus erő, indulat feszül.

Mindössze 53 évesen, 1978 januárjában hunyt el óbudai otthonában. Fejszobrát láthatjuk a ház előtt.


*


Katona Éva interjúja Nagy Lászlóval 1965-ben készült, ebből két gondolat:

A közérthetőség témában:

„Bizonyos vagyok, hogy verseim sokakhoz szólnak. Tudom azt is, hogy néhány írásom sokaknak nehezen fölfogható vagy majdnem érthetetlen… Tanuljanak ők is, legyenek figyelmesek, küzdjenek meg a versért.”

A költő hatalmáról:

„Személy szerint nem törekszem hatalomra. Ilyen hatalmam ha volna: elveszteném. Verseimben hatalom van”.

Kormos István, a régi barát hosszú beszélgetése Nagy Lászlóval, 1975-ből ma is visszanézhető. A vége felé ezt mondja Nagy László, nem szó szerint: az ember agresszív – hogyne lenne igaz ez ma is. Az ember biológiai vonatkozásai megmaradtak, de a remény is megmarad, mondta Nagy László. Ezért utolsó üzenete a jövőnek: „…ha lesz emberi arcuk egyáltalán, akkor csókolom őket, ha lesz emberi szellemük, üzenem nekik, tudatom velük, csak ennyit tudtam tenni értük”.

1994-ben kiadott Naplójából az esendő ember élete tárul elénk: Krónika-töredék. Nagy László naplója 1975. február 14-től 1978. január 29-ig. Halála előtti napjáig.


–––

Elhangzott a Krúdy Gyula Irodalmi Kör rendezvényén, 2023 novemberében. Az írás a neten itt olvasható:

https://www.krudykor.hu/2023/11/11/dr-gyorgypal-katalin-irasa-nagy-laszlorol/

*


.
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©