A fenti címmel hirdette meg a Magyar Alkotó
Művészek Szlovákiai Egyesülete (MAMSzE) az
évadzáró nagy őszi
kiállítását a tagjai körében
Komáromban, a Limes Galériában. A kollektív
kiállításon a pandémia időszaka alatt
létrejött művek kerülnek bemutatásra, melyek
tükrözik az alkotói folyamatokban bekövetkezett,
vagy épp be nem következett változásokat.
A zsűribizottság: A. Bak Péter festőművész,
művészeti író, szakbecsüs, Balla Rita
művészeti menedzser, galéria vezető, Keppel Márton
művészettörténész, Kovács Csonga
Anikó grafikus, festőművész, a MAMSzE elnöke,
Méry Beáta festőművész nagy odafigyeléssel,
lelkiismeretesen végezte felelősségteljes
munkáját, amely során nem a művészek, hanem
a művek elfogadása felett döntött. A legtöbb
alkotás esetében egyhangú vélemény
és döntés született. A szakmai zsűri a 29
alkotó beküldött munkáiból 47
alkotást választott be a
kiállításra, ezek között sorozatok is
vannak. A zsűri kompetenciája nem terjedt ki a
műépítészek kiállítási
anyagára.
A művésznek nem könnyű eredetinek lenni, és
még nehezebb igaznak, teljesnek maradni. A művészet az
élet legszebb kivirágzása, és mindig az
életből indul ki. A művészeteknek nem tömegre, hanem
közönségre, fogékony, áhítatos
lelkekre van szüksége.
A kiállításon látható művek
témáit, formavilágát nem a pillanatnyi
divatok irányították, hanem a belső tartalmi
indulatok. A Zebegényben élt Szőnyi István
festőművész, főiskolai tanár szavai jutnak eszembe:
„Nem az a fontos, hogy ki, mikor, mekkora méretben, mennyi
idő alatt csinálta, hanem csakis az alkotó
személyétől elszakadt műtárgy belső
értéke.” A pelsőci születésű Rudnay
Gyula Kossuth-díjas festőművész mondotta, hogy a
művészet mindig megnyugtat. A műalkotás képi,
hangulati, érzelmi ráismerést vált ki
bennünk. Jól megragadott pillanat tanúi vagyunk,
gazdagabbak lettünk vele, emlékezünk rá.
A mai ember sorskérdéseit, erkölcsi
problémáit boncolgatja ironikus és groteszk
módon az intellektuális-filozofikus igényű
alkotásaiban Bugyács Sándor, Király Zsuzsa
és Kovács Csonga Anikó. A figuratív
és nonfiguratív fogalmazás
határmezsgyéjén jár a minden esetben
eredeti élményekből kiinduló Czafrangó
Szylvia, Méry Beáta, Petrla Ferenc Senor, Vámos
János és Végh Éva. Iparművészet
kategóriában egyedüliként mutatja be egyedi
ékszereit Pukkai Judit. Dekoratív, egyszerű
stilizált formavilágú Mag Gyula
kisplasztikája. A kiállítás egyik
szép darabja, a klasszikus szobrászati
értékeket nemesen képviselő Gáspár
Péter alkotása. A korunkban elterjedt divatos,
filozófiával is megtámogatott
installációt mutat be Fecsó Szilárd
és Ferdics Béla. A grafika, a képzelet és a
festői elemek ötvözetéből alakítja
képét Kopócs Tibor, Hajnovics Márta
és Tomovics Marianna. Színkészletének
eredetiségét, vénás festőiséget
mutat A. Bak Péter, M. Kiss Márti és Szilva
József. A geometrikus absztrakt kimódolt,
végtelenül variálható világát
mutatják Godány Sándor táblaképe
és Simon Anikó üvegkép sorozata. Egyedül
képviseli az akvarell műfaját oldott festőiségű
utcaképével Pomothy László. Impresszionista
felfogású, figurális jelenet Mikóczy
Dénes fürdőzője. A vonalra épülő, majd arra
monokróm színfolt kerülve, színes
grafikát hoz létre Csótó
László és Takács János. Lírai
absztrakcióhoz közelít,
faktúragazdagság, formaismétlődés és
folyamatszerűség a jellemzői Nagy Judit sorozatának,
amelyhez festőiségében, de lágyabb
anyaghasználattal kapcsolódnak Schniererová Miriam
tájképei és Csémy Éva
drámaibb előadású Univerzuma, amely szinte a
világ végét prognosztizálja. Modern
hangvételű, kiérlelt, monokróm
színvilágú, időtlen nyugalmat
árasztó, igazi kiállítási kép
Füzik Szilvia nagyméretű vászna.
Globalizált világunkban, amikor az ember ember
farkasa, az aranyborjú imádata az emberi kapcsolatok, az
érdekek mentén alakulnak, akkor csak két dolog
lehetséges, ami csöndet, megnyugvást, az emberi
élet értelmét jelenti: valamit létrehozni,
alkotni, és a templomok áhítatos
szférájában elmélkedni, hogy
végül is mi végre vagyunk itt a Földön,
hogy ami megmaradt az évezredekből és meg fog maradni
ezután is, az a művészet, az emberi alkotások. A
mai képzőművészet egyre inkább eltolódik az
élet tapintható és látható
formáitól, problémáitól. Korunkban
nehéz feladatot végez az a művész vagy
művészcsoport, aki töltődésre – a
hétköznapi robotból kiszakadva –
kikapcsolódásra szeretné hívni
közönségét, nézőit. Az
ingerszegény szürke hétköznapok mellett kell az
ÉLMÉNY, kellenek az ÜNNEPEK! Kell, hogy
apropó legyen egy jó kiállítás
kedvéért ünneplőbe öltözni
kívül és belül. Ezért is írok
jó szívvel és lélekkel a Magyar
Alkotó Művészek Szlovákiai
Egyesületének „Menekülés a
művészetbe” című, remekül megrendezett
csoportos kiállításáról.
*