Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Örökké virágáruslány

PRÓZA

Salánki Anikó

Körforgalom

Anyukám tanítani akart, mindig. Nem is gondolt más pályára. Akkor kezdődött, mesélte mosolyogva, amikor először belépett a terembe. Voltak vagy negyvenen, a kislányok riadtan bújtak össze, a fiúk közül néhányan túlkorosnak néztek ki, vadul ugráltak a padok tetején. Egy vörös kis szeplős fiúcska arca maszatos volt a sírástól, féltőn ölelte magához a táskáját. Egy alma a táblán csattant. Az olajos padlón vékony patakban ömlött ki egy eltört üvegből a víz. Krétapor szállt a levegőben.

Ő meg felvetett fejjel átvágott a csatatérre emlékeztető termen, felment a katedrára, felemelte a vastag mutató pálcát, és rácsapott az asztalra. Lassan csitult el az ordibálás, és csodálkozva néztek a pöttöm kislányra, aki határozott hangon valami olyasmit mondott, hogy az állatkertben sem viselkednek így a majmok, és mindenki üljön le, ahova akar. Majd a tanító néni elrendezi a többit. Egymás után nézett a kivörösödött, izzadt arcokba. Nem is tudja, hogy történt, de majdnem mindenki leült. A langaléta fiú rongyos ingben, mezítláb, fenyegetően felemelte az öklét, és úgy közelített a tanári asztal felé. A vörös hajú kisfiú a táskáját a lába elé dobta, és nagyot lökött rajta. Hangos csattanással vágódott hasra, egyenesen egy eltaposott zsíros kenyérbe. Valaki hangosan elnevette magát, aztán már mindenki, volt, aki elragadtatással verte a padot. A kislány elmosolyodott, aztán intett a kezével, hogy csendet kér.

– S láss csodát – mondta anyu, és ennél a fordulatnál felemelte a mutatóujját, mint annak idején –, csend lett.

Ilyenkor úgy szerettem volna látni, hisz kicsi volt, 7 éves csupán, fehér blúz volt rajta és piros farkasfogakkal díszített sötétkék szoknya, fehér térdzokni, lakkcipő.

Piros táskájában irka meg zörgő tolltartó.

– Első nap az iskolában – nevette el magát.

Aztán belépett Malvinka néni, a tanító néni. Meglepve nézett körül, aztán odament a táblához. Megkezdődött a tanítás.

Teltek az évek, mindig szeretett tanulni, jelesen érettségizett, közben korrepetálta a gazdag gyerekeket, minden fillérre szükség volt. Tanítóképzőt végzett, a gyakorlatokat nagyon szerette.

– Tudod, úgy kell belépni a terembe és a gyerekekre nézni, hogy mindegyik azt higgye, pont őrá figyelsz. Határozottan, de kedvesen szólni – magyarázta, hogy is csinálta. Kitűnő volt minden jegye, dicséretes a diploma. Messze ment a várostól, ahol addig élt, akkoriban oda helyezték a végzetteket, ahol szükség volt rájuk. Egy tanyasi iskolába került, 21 évesen. A teremben negyvennél is több gyerek fért el, és sokszor voltak annyian. Elsőtől negyedikig tanított, ezt hívták osztatlan iskolának.

Amíg a nagyok olvastak, az elsősök a palatáblára rajzolták a karikákat, hullámos vonalakat, a nagyobb fiúk kint szaladgáltak egy rongylabdát kergetve, a kislányok varrogattak. Ebédelni mindig azt ették, amit otthonról hoztak. Kenyér között füstölt szalonna lapult, a kertben termett szilva túlérett leve sokszor ráfröccsent a blúzukra, ilyenkor kitört a sírás. A tanító néni mosolygott, letörölte a köny-nyeket, megfelezte a kenyerét azzal, akinek üres volt az ebédelős zacskója.

Elragadtatva néztem rá, el sem tudtam képzelni, hogy lehetett annyi kis taknyos orrú, ősszel a sarat dagasztó, télen a metsző hideg széllel szembeszálló, több kilométert legyalogló gyerekekkel bánni. Figyelni, milyen az idő, hogy délután csoportokban időben útnak induljanak, el ne csavarogjanak, egy nagyobb fiúra bízni a kicsiket, és megörülni, ha egy parasztszekér megáll az iskola előtt, és több gyereket is elvisz, akik egy tanyabokorban laknak. Aztán kitakarította a termet, kiszellőztetett, télen kihamuzta a kályhát és bekészítette a másnapi tüzelőt, amiből mindig kevés volt. A vaskályha ormótlan volt, mozdonyra emlékeztető és füstölt. Az egyik ablak megrepedt, próbálta keménypapírral pótolni. Felkészült másnapra, gondterhelten nézegette a naplót, a két Javonics-gyerek egy hete nem jött, ki kell menni megnézni őket, a nevelőapjuk állítólag durván bánt velük.

Másnap kerékpárra ült, és lerendezte az ügyet. Az egyik Javonics-fiú katona lett, a másik orvos.


– A tavasz gyönyörű volt – párásodott be anyu szeme. – A vizsgákra bejöttek a szülők, a kalapjukat gyűrögették a komor arcú, földművelésben megtört férfiak. Az asszonyokon ünnepi kendő. A gyerekek szépen, kórusban mondták a szorzótáblát, volt, aki a tábla előtt állva szavalt, a kézimunkákat a falra erősített lécekre raktam, kis cédulára írtam, ki készítette. A rajzokra is. A végén énekeltek, volt, amikor az udvaron körtáncot lejtettünk. Mennyi vadvirágot kaptam! Tele lett vele az összes befőttesüvegem meg a felmosó vödör.

Aztán városi iskolába került, elvégezte a tanárképzőt, magyart és történelmet tanított.

Szeretett tanítani.

Engem a bátyám tanított meg olvasni, mielőtt elkezdtem volna az első osztályt, de a lelkemre kötötte, hogy el ne áruljam. Persze kiderült, mert amíg az osztály kórusban, szótagolva betűzte, hogy „ma-ma”, „pa-pa”, én a pad alatt olvastam egy pöttyös lányregényt. Kati néni nem büntetett, hanem olvasás órán a betűkkel nehezen barátkozó tanulókat rám bízta, és egy külön tanulásra berendezett sarokban foglalkoztam velük. „Kis tanító néninek” hívott, de én eldöntöttem, hogy nem leszek az.

Más pályát választottam, könyvtáros lettem, aztán bekerültem egy iskolába. Elvégeztem a tanárképzőt. Magyart tanítottam. Voltak nehéz osztályok, de ilyenkor eszembe jutott anyu.

Úgy mentem be a terembe, határozottan, s úgy néztem végig az arcokon, hogy mindegyik gyerek azt higgye, ő a legfontosabb. S tényleg az volt. Mindegyik.

Apu, aki szintén tanár volt, egyszer nevetve azt mondta, olyan ez a pálya, mint a körforgalom.

Mindig jó érzés, ha idős emberek könnyes szemmel emlegetik a szüleimet. S jó érzés, ha volt tanítványaim megállítanak, és azt mondják, a gyerekeik szeretnek olvasni, mert őket megtanítottam arra is, hogy az olvasás menedék, gyógyír, szabadság.

Pedagógus napon szeretem látni, ahogy fehér blúzban mennek a kislányok, sötétkék farmerben a fiúk, és lóbálják a virágot, olyan kicsit hányaveti módon, mint akiknek ez nem fontos, de az arcuk kipirult, a szemük nevet.

Aki tanár volt, az is marad, olyan ez, mint a körforgalom, egy szép, szabályos kör.

*


.
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©